Radiaţiile UV, principala cauză a cancerului de piele

vineri, 16.04.2021

Radiaţiile UV, principala cauză a cancerului de piele

cancer, piele, radiatii uv
  • cancer, piele, radiatii uv

O nouă cercetare a oamenilor de știință de la Universitatea Yale raportează descoperirea „hiperhotspoturilor” în genomul uman, locații care sunt de până la 170 de ori mai sensibile la radiațiile ultraviolete (UV) din lumina soarelui, comparativ cu media genomului

Expunerea la radiații UV este cauza principală a cancerului de piele. Screeningul acestor hiperhotspoturi ar putea oferi un nou mijloc de a prezice riscul de cancer al pielii.

Studiul a fost publicat în ediția din noiembrie 2020 a Proceedings of the National Academy of Sciences.Oamenii de știință știau despre hotspoturi, dar nu despre cele ultra-sensibile, arată medicalxpress.com. „Acestea sunt de 100 de ori mai sensibile decât alte site-uri din genom”, a spus Douglas Brash, om de știință, senior de cercetare în radiologie terapeutică și dermatologie și membru al Yale Cancer Center.

Numite „hiperhotspoturi cu dimer ciclobutan pirimidină (CPD)”, după tipul de daune ADN cauzate de lumina ultravioletă, hiperhotspoturile pot fi considerate „ochi de foc” care atrag radiații dăunătoare. În studiu, acestea au apărut cel mai adesea în celulele formatoare de melanină de pe pielea umană, cunoscute sub denumirea de melanocite - celulele pielii în care se formează cancerul de piele melanom.

„Ne-am gândit că leziunile ADN și mutațiile care provoacă cancer au fost evenimente rare și întâmplătoare. Dar acest lucru relevă că, cel puțin pentru cancerul de piele, există ținte specifice în genom care așteaptă să fie lovite de radiațiile UV”, a spus Brash.

Pentru a le găsi, cercetătorii au conceput o metodă pentru etichetarea site-urilor de CPD și au utilizat secvențializarea ADN-ului cu un randament ridicat în a le evidenția și marca din genom. De asemenea, au dezvoltat un set de metode statistice pentru cuantificarea suprareprezentării unui site individual de CPD în raport cu media genomului.

O descoperire surprinzătoare a fost că hotspoturile au fost localizate în apropierea genelor, acționând ca o cale directă pentru radiația UV de a deteriora celula.

Site-urile în care studiul Yale a identificat hiperhotspoturile sunt „aceleași secvențe de ADN care controlează reglarea ADN-ului în ARN și proteine, care este modul în care celula reglează creșterea”, a spus Brash. La nivelurile de arsuri solare în urma expunerii la UV, hiperhotspoturile din celulele pigmentare ale pielii unei persoane ar fi afectate de radiațiile UV. O persoană ar experimenta distorsiuni specifice de creștere a celulelor de la radiațiile UV în timp real, nu aleatoriu sau imprevizibil și nu săptămâni sau ani mai târziu, așa cum se credea anterior.

Faptul că evoluția nu le-a eliminat poate fi un element care indică faptul că celula folosește hiperhotspoturile pentru a-și sesiza mediul, a spus el.
Existența acestor hiperhotspoturi sugerează că mutațiile generate de un cancerigen - radiații UV sau altele - nu sunt în întregime aleatorii. Mutațiile legate de reglarea genelor în tumorile melanomului au fost prezente la hiperhotspoturile CPD de 20.000 de ori mai des decât în altă parte.
Studiul Yale sugerează noi modalități de evaluare a riscului de cancer de piele, au spus cercetătorii.

Cel mai important factor pentru evaluarea riscului este expunerea prealabilă la UV. Însă, în prezent, medicii nu au un mijloc obiectiv de a-l măsura, bazându-se de obicei pe amintirile pacienților despre arsurile solare anterioare. În cazul în care medicii ar putea lua un eșantion mic de piele și să examineze hiperhotspoturile, ei ar putea obține o imagine adevărată a daunelor ADN-ului cauzate de arsurile solare anterioare pe aceste site-uri și să înțeleagă mult mai bine istoricul expunerii pacientului și riscul de cancer de piele, a spus Brash.

Semnele alegerilor anticipate, în Republica Moldova

Radu POPESCU

Semnele alegerilor anticipate, în Republica Moldova

Dacă trăieşti în Republica Moldova şi afli că brusc se înfiinţează noi partide politice, atunci aceasta înseamnă - cu siguranţă - că ţara se pregăteşte de alegeri anticipate, chiar dacă nu toţi jucătorii politici ai momentului şi-o asumă.

Un cuplu problematic

Un cuplu problematic

Acest delir aminteşte de campaniile frecvente în regimurile totalitare, când indezirabilii erau striviţi sub avalanşa de acuzaţii extrem de grave, ce puteau atrage condamnarea la moarte. Acum avem de-a face cu un exemplu de terorism intelectual, a cărui malignitate nu trebuie însă subestimată.

Goana după imagine şi relaţia cu spaţiul public

George PLEȘU

Goana după imagine şi relaţia cu spaţiul public

Acoperită de tăcerea asurzitoare a celei mai mari părţi din mediul universitar şi academic ieşean, agenda personală a managerului Ateneului a ajuns să ţină loc de politici culturale la Iaşi. Cu un primar aflat - la propriu - într-o permanentă goană după imagine, oportunitatea de a mai poza în faţa unui bust s-a dovedit o tentaţie irezistibilă.

Cui prodest?

Nicolae CREŢU

Cui prodest?

Deşi eram hotărât să nu mai scriu decât poate cândva fi să se termine odată cu ea, pe o temă atât de bătătorită şi deprimantă, gândul iniţial fusese (dar nu neapărat ca titlu): cui prodest… pandemia?

Informaţii bombă din negocierile secrete şi dure Cozet-Chirică!

Să rezolvăm mai întâi, vineri fiind şi aşteptând cu toţii uichendul, o chestiune administrativă peste care s-a trecut fără nicio observaţie săptămâna asta, fie ea laudativă sau critică.

Mita-n mască

Sute de persoane au ieșit în stradă pentru a protesta împotriva resticțiilor legate de COVID. Care ar trebui să fie pasul următor?