Raport devastator al Consiliului Concurenţei: de ce este Iaşul pe ultimul loc la parcări
anunturi
Eurotrip
grandchef
anunturi
Bolta rece
anunturi
metalco

sambata, 15.05.2021

Raport devastator al Consiliului Concurenţei: de ce este Iaşul pe ultimul loc la parcări

GALERIE
parcare Iasi
  • parcare Iasi
- +

În Iaşi sunt 6.600 de locuri de parcare publice şi de reşedinţă şi 3.100 de locuri în parcări private. Principiul Primăriei sub administraţia Chirica a fost: fiecare se descurcă cum poate. Nu se amenajează parcări, dar numărul maşinilor a urcat la 110.000, adică 11 autoturisme la un loc de parcare cu plată. Astfel, 11:1 este cel mai mare raport din studiul realizat de Consiliul Concurenţei. În schimb, primarul taie panglici şi îşi expune teoriile despre „naţiunile care sunt coborâte din copac mai deunăzi şi o să ne cucerească”.

 

Iaşul se confruntă cu cel mai mare deficit de locuri de parcare cu plată din ţară. Iar acest lucru se întâmplă în condiţiile în care, dintre oraşele mari, în municipiul Iaşi sunt înmatriculate cele mai multe maşini. Aceste date au rezultat dintr-o analiză a Consiliului Concurenţei, iar cifrele legate de Iaşi în raport cu celelalte oraşe sunt net inferioare. Sunt două consecinţe importante: încasările din exploatarea parcărilor sunt mici faţă de celelalte oraşe şi investiţiile în noi parcări sunt minime. În acelaşi timp, un plan concret pentru realizarea unor noi parcări publice în zona centrală cu bani de la bugetul local aproape că nu există la nivelul Primăriei.

În schimb, municipalitatea încearcă, fără succes, să creeze noi locuri prin concesionarea de terenuri către privaţi. În cartiere, o licitaţie în acest sens a eşuat de două ori pentru o parcare supraterană în Alexandru cel Bun (zona Muşatini). Speranţe ceva mai mari sunt la Piaţa Naţiunii, în cazul căreia ar urma să fie lansată o licitaţie în viitorul apropiat, dar, din informaţiile „Ziarului de Iaşi“, nici măcar UMF nu mai este interesată să amenajeze acolo o parcare subterană aşa cum intenţiona acum câţiva ani.

10.000 de locuri la 110.000 de maşini

Raportul instituţiei centrale studiază datele valabile la finalul anului 2018: 6.632 de locuri de parcare în regim de plată (publice şi de reşedinţă) şi 3.111 locuri în parcări private. Potrivit sursei citate, în municipiul Iaşi erau astfel un număr de 9.743 locuri cu plată la 110.000 de maşini înmatriculate (cel puţin 11 maşini la un loc de parcare cu plată). În cazul celorlalte oraşe importante ale ţării, situaţia arată mult mai bine: Timişoara (83.822 locuri de parcare - 163.154 de maşini), Cluj (47.258 locuri - 125.534 maşini) şi Constanţa (32.776 locuri - 138.069 maşini). Dar Iaşul este depăşit la locuri de parcare cu plată şi de către Braşov, Piteşti, Sibiu, Oradea, Focşani, Reşiţa şi Piatra Neamţ, oraşe ce au un număr mai mic de autoturisme înmatriculate faţă de Iaşi. „Se constată că, în cazul a cinci municipii reşedinţă de judeţ (Iaşi, Sibiu, Constanţa, Drobeta-Turnu Severin şi Târgu Jiu), sunt peste trei autoturisme înmatriculate per un loc amenajat pentru parcare, cea mai dificilă situaţie regăsindu-se la Iaşi, cu peste 11 autoturisme înmatriculate per un loc amenajat pentru parcare“, se arată în raportul Consiliului Concurenţei. La acest moment, şefii Primăriei spun că numărul total de locuri de parcare din municipiu ajunge la circa 9.000 având în vedere montarea, în premieră, de parcometre şi în zone care nu erau taxate anterior (exemplu: parcarea de la Policlinica de pe str. Vasile Conta) şi licitaţiile organizate în 2019 pentru închirierea de parcări de reşedinţă.

„Sunt 6.500 de locuri în parcări de reşedinţă şi 500 în curs de licitaţie. La acestea se adaugă 345 de contracte de garaje. În parcările publice sunt 1.000 de locuri cu plată, iar la societăţi avem închiriate 400“, a declarat ieri Radu Grigoraş, director al Direcţiei Exploatare Patrimoniu din cadrul Primăriei Iaşi. El a adăugat că în gestiunea DEP există, în total, 11.045 de locuri de parcare, număr care cuprinde, în afara celor în regim cu plată, şi: 1.000 de locuri amenajate în parcări publice unde nu sunt acum parcometre (de exemplu, Minerva din Alexandru cel Bun), 700 de parcări de reşedinţă (contracte reziliate care urmează să fie din nou licitate) şi 600 de locuri gratuite pentru persoane cu dizabilităţi. „Anul trecut au fost încasate 4,6 milioane lei din exploatarea parcărilor cu plată, iar în acest an, până acum, suma se ridică la 4 milioane lei“, a adăugat Radu Grigoraş. Despre noi investiţii, Grigoraş a menţionat doar aplecarea Primăriei spre zona periferică pentru înfiinţarea de noi parcări de reşedinţă şi scoaterea lor la licitaţie.

În ceea ce priveşte preţul pentru închirierea locurilor de parcare de reşedinţă, preţul minim la Iaşi este de 30 lei/lună, iar cel maxim actual ajunge la nu mai puţin de 800 lei/lună. În ultimul caz menţionat, din informaţiile „Ziarul de Iaşi“, este vorba despre o situaţie din Mircea cel Bătrân, unde doi ofertanţi au licitat pentru un loc de parcare, dar contractul a fost reziliat după trei luni. În aceeaşi parcare a fost licitat un loc care a ajuns la 1.021 lei/lună, dar şi acest contract a fost reziliat după trei luni. Raportul Consiliului Concurenţei mai remarcă faptul că, la Iaşi, parcările private au „o pondere semnificativă“ din totalul parcărilor cu plată: 32%. În acest sens, este amintită parcarea de la Palas - „cea mai mare parcare subterană din ţară cu o capacitate de 2.497 de locuri, amenajată pe 5 niveluri, dotată cu acces automatizat şi securizat şi cu un sistem inteligent de ghidaj şi semnalizare a locurilor de parcare disponibile“. 

© Drepturi de Autor (Copyright) - Acest articol este proprietatea Ziarul de Iasi (www.ziaruldeiasi.ro) si este protejat de Legea dreptului de autor si drepturilor conexe (8/1996). Preluarea acestui articol se poate face, potrivit reglementarilor in vigoare, doar în limita a maximum 500 de caractere, urmate obligatoriu de un link directionat catre acest articol! Orice incalcare a acestor prevederi va fi supusa procedurilor pentru intrarea in legalitate si recuperarea daunelor.

Ultima ora

editorial

Principiul lui Peter şi sportul

Nicolae GRECU

Principiul lui Peter şi sportul

Cei care nu izbutesc să treacă trec graniţa dintre competenţă şi incompetenţă se consideră insultaţi de către cei care observă aceasta.

Filmuletul zilei

opinii

Metamorfoze ale protocronismului sau despre incompetenţa cu ştaif (VII)

Eugen MUNTEANU

Metamorfoze ale protocronismului sau despre incompetenţa cu ştaif (VII)

În ultimul foileton al acestei serii sunt analizate două „contribuţii“ recente ale unor autori români, marcate de manipularea de tip protocronist a unor documente de istorie medievală europeană.

Nu poţi fi misogin când vorbeşti despre mironosiţe

pr. Constantin STURZU

Nu poţi fi misogin când vorbeşti despre mironosiţe

Ziua de mâine, a treia duminică a Paştilor, este consacrată femeilor mironosiţe (purtătoare de miruri la mormântul Domnului). Un bun prilej pentru a vorbi despre condiţia femeii în creştinism.

Este morala creştină compatibilă cu etosul capitalismului?

Aurelian-Petruș PLOPEANU

Este morala creştină compatibilă cu etosul capitalismului?

Azi doresc să vă provoc la reflecţie, fără să mă implic impunând vreun punct de vedere personal care să mă înregimenteze într-o tabără pro sau contra. E un subiect incitant, argumentele variate ale apărătorilor şi acuzatorilor nefiind deloc futile în a decela un răspuns definitiv.

pulspulspuls

Senatoarea de la Iaşi a dat iar iama-n pălării

PULS

Senatoarea de la Iaşi a dat iar iama-n pălării

Nu ştim alţii cum sunt, dar noi, numai când vedem o nouă pălărie a madamei senator PNL de Iaşi Scântei, parcă ne tresaltă inima de ce procopseală pe capul nostru s-a ales încât să avem şansa unei aşa reprezentări în Parlament. Nu, nu vă gândiţi că e la Iaşi madama, căci auzim că pe-aici n-a mai dat de la alegeri încoace, ci undeva pe la Arad, de ziua Regelui, ştiţi voi pasiunea veche.

Caricatura zilei

WC spațial

Editia PDF

Bancul zilei

Parintele Vasile a strâns 5 ani bani pentru clopotnita, dar nu i-au ajuns decât pentru un BMW.  

Parteneri

Alte publicatii

    Intrebarea zilei

    Sute de persoane au ieșit în stradă pentru a protesta împotriva resticțiilor legate de COVID. Care ar trebui să fie pasul următor?

    vezi raspunsuri

    Copyright 2006-2020 © Ziaruldeiasi.ro Toate drepturile rezervate.