Râvnitele autostrăzi
anunturi
Eurotrip
grandchef
anunturi
Bolta rece
anunturi
metalco

Advertorial

Râvnitele autostrăzi

GALERIE
Traian Dobre
  • Traian Dobre
- +


În România, banii publici dispar fără urmă exact ca în Triunghiul Bermudelor. Autostrăzile considerate prioritare în Master Planul General de Transport au înghiţit 60 de milioane de euro, înainte de a fi construite. Pentru unele dintre ele studiile de fezabilitate au expirat, pentru altele SF-urile au fost realizate pentru varianta de drum expres, aşa că acum autorităţile vor cheltui alte milioane de euro pentru a face noi studii de fezabilitate. Mai multe licitaţii lansate au fost tărăgănate, termenele pentru deschiderea ofertelor fiind amânate şi de până la 12 ori, în urma contestaţiilor şi a numeroaselor modificări şi precizări din partea Companiei Naţionale de Autostrăzi.

Acum, statul va cheltui alte 37,5 milioane de euro pe SF-uri aferente a şase din cele 12 autostrăzi prioritare din Master Plan. Şi pentru a ne face o idee despre cum se gestionează banii publici, trebuie spus că pentru inexistenta autostradă Sibiu-Piteşti s-a mai facut un studiu de fezabilitate în 2008, pentru care statul a plătit 2,5 milioane de euro, dar acum SF-ul este expirat. De asemenea, pentru SF-urile Sibiu-Făgăraş şi Craiova-Piteşti, variantele de drum expres, au fost cheltuiţi alţi 11,2 milioane de euro şi respectiv 12,9 milioane de euro. Tot degeaba, pentru că este nevoie de studii pentru variantele de autostradă. Deci,Compania de autostrăzi a cheltuit alte 30 de milioane de euro, de-gea-ba.

De-a lungul anilor, aceeasi companie a mai plătit aproximativ 60 de milioane de euro pentru studii de fezabilitate şi studii de prefezabilitate pentru aproximativ 1.400 de kilometri de autostrăzi şi drumuri expres a căror construcţie nu a demarat niciodată. În plus, studiile de fezabilitate platite cu bani grei, sunt acum expirate, pentru că durata de valabilitate a unui SF este de doi ani.

Pentru punerea în practica a Master Planului de transport, Compania de autostrăzi a lansat, înca de anul trecut, licitaţii pentru realizarea de SF-uri aferente unui pachet de 10 autostrăzi pentru care estima că va plăti până la 78 milioane euro, inclusiv TVA. În total cele 10 autostrăzi însumează 975 de kilometri. Numai ca, nici până acum nu au fost anunţaţi câştigătorii licitaţiilor, cu excepţia celui pentru Sibiu-Piteşti.

Conform guvernanţilor, până în 2020 România va avea peste 1.300 de km de autostrăzi noi, 1.900 de km de drumuri expres şi 2.800 de km de drumuri Transregio, valoarea acestor proiecte fiind de  peste 26 de miliarde de euro. Dacă pentru autostrăzi inexistente au dispărut din visterie milioane şi milioane de euro, vă daţi seama că Triunghiul Bermudelor se mută categoric în România?

Ing.dr.ec Traian Dobre

 


 

© Drepturi de Autor (Copyright) - Acest articol este proprietatea Ziarul de Iasi (www.ziaruldeiasi.ro) si este protejat de Legea dreptului de autor si drepturilor conexe (8/1996). Preluarea acestui articol se poate face, potrivit reglementarilor in vigoare, doar în limita a maximum 500 de caractere, urmate obligatoriu de un link directionat catre acest articol! Orice incalcare a acestor prevederi va fi supusa procedurilor pentru intrarea in legalitate si recuperarea daunelor.

Ultima ora

editorial

De ce s-a scumpit masiv energia?

Alexandru LĂZESCU

De ce s-a scumpit masiv energia?

Între factorii cei mai importanţi sunt politicile „Green Deal” ale UE, decizii care din raţiuni ideologice, au promovat abordări nerealiste care ignoră realitatea de pe teren.

Filmuletul zilei

opinii

Un punct de vedere cu desăvârşire orb

Nichita DANILOV

Un punct de vedere cu desăvârşire orb

Unele edificii sunt înălţate numai din scaune. În faţa scaunelor se întind nesfârşite alei, străjuite de statui ascunse printre arbori. În centrul oraşului sunt mai multe fântâni arteziene, din care nu ţâşneşte însă apa, ci timp. Oraşul a fost ridicat în plin deşert. Ţâşneşte în schimb nisip şi din când în când, spre seară, sânge în şuvoaie. Singurul locuitor al oraşului este în acelaşi timp rege, judecător, călău, victimă şi mulţime. În oraşul cu un singur locuitor „timpul are o singură secundă” şi „de fiecare acoperiş atârnă câte un deget murdar”.

Septembrie indiano-amnăşan

Michael ASTNER

Septembrie indiano-amnăşan

Păzind cazanul în liniştea amiezii, auzi din când în când căzând câte o nucă ori pe stradă trecând - urcând, coborând - o maşină.

Macro-buzunăreala „liberalizată”

Nicolae CREŢU

Macro-buzunăreala „liberalizată”

Din toate câte bântuie acum în ale noastre media, din România, nu serialul rivalităţii Cîţu vs. Orban pentru şefia PNL, nici „bâlciul” şi pantomima „moţiunilor” de ce (n)zură şi criza guvernării, nu ele sunt cele care îi îngrijorează pe cei mai mulţi oameni ai ţării, încă trăitori între hotarele ei. Şi nici cifrele în creştere ale „valului” Covid-Delta, nici măcar ele, nu îngrijorează, ba chiar să sperie de-a dreptul, atât cât o fac ştirile şi aşteptările privind facturile la electricitate şi gaz sau eliminarea subvenţiei pentru încălzire, tot perspective „luminoase”, cum se vede.

pulspulspuls

O mare dilemă a Iaşului înaintea congresului liberal: Orban, Cîţu sau coviduţu’?

O mare dilemă a Iaşului înaintea congresului liberal: Orban, Cîţu sau coviduţu’?

Apropo de congresul liberal cu alegeri de lider care bate la uşă, ce va fi de azi egzact într-o săptămână, cică printre unii liberalii mai vechi se vorbeşte că jocurile ar fi deja făcute, iar Cîţu ar avea deja cam două treimi din voturi de partea lui.

Caricatura zilei

Iohannis și Golful

Editia PDF

Bancul zilei

- Ioane, ce tot strâmbi din nas la sarmalele mele? Nu sunt bune? - Ba da, Marie, sunt bune, dar toti ceilalti din sala de (...)

Parteneri

Alte publicatii

    Intrebarea zilei

    Sute de persoane au ieșit în stradă pentru a protesta împotriva resticțiilor legate de COVID. Care ar trebui să fie pasul următor?

    vezi raspunsuri

    Copyright 2006-2020 © Ziaruldeiasi.ro Toate drepturile rezervate.