
Războiul Alibaba&Trendyol cu Emag: îi vor „răpune” pe români turcii aliați cu chinezii? Ce se ascunde în spatele achiziției Cargus de către Emag?

Recenta achiziție a livratorului Cargus de către Sameday, deținută de Emag, nu este o simplă tranzacție. Potrivit analiștilor, este semnul unui „război” comercial cu o miză mult mai mare.
Recenta achiziție a livratorului Cargus de către Sameday, deținută de Emag, nu este o simplă tranzacție. Potrivit analiștilor, este semnul unui „război” comercial cu o miză mult mai mare.
În urmă cu câteva luni, Ziarul de Iași scria (vezi AICI) despre faptul că cea mai mare platformă turcă de e-commerce, Trendyol, care în 2021 a devenit primul decacorn din Turcia, controlată de gigantul chinez Alibaba Group Holding, ca investitor strategic, a intrat în România, atacând piața locală, în ultimele luni, cu reduceri agresive, de 50-70% din prețul unui produs comandat.
În Turcia, Trendyol are ca rival Hepsiburada.com, controlată de fiicele magnatului media Aydin Dogan, fondatorul Dogan Holding, care deține și postul TV Kanal D din România.
În România, eMAG este cel mai mare retailer online local, și anul trecut a lansat, lângă Budapesta, cel mai mare centru logistic pentru e-comerț din regiune.
În paralel, Amazon și Alibaba, cele mai mari companii din lume în comerțul electronic, au anunțat recent că vor avea hub-uri logistice în România, în următorii ani.
România este țara cu care Trendyol atacă acum piața est-europeană, mânată atât de potețialul zonei ca stat membru UE, dar și de un argument inedit: interesul românilor pentru produse turcești dat fiind faptul că inclusiv serialele turcești TV bat recorduri de rating. Odată cu România, platforma se va extinde și spre Grecia, Ungaria și Cehia, urmând ca până la finalul acestui an să mai intre în Polonia, Slovacia și Bulgaria. Ținta – să atingă un volum comercial de 350 milioane dolari, 2 milioane de clienți activi și peste 4 milioane de comenzi în regiune.
În toamnă, Alibaba a anunțat că intenționează să investească două miliarde de dolari în Turcia, la finalul unei reuniuni cu președintele Recep Tayyip Erdogan, arătând că a investit deja 1,4 miliarde de dolari în Turcia via Trendyol.
Revenind, principalul competitor vizat de Trendyol-Alibaba în România era, evident, Emag, care se menține autoritar ca lider de piață. Recent, în urmă cu câteva zile, s-a anunțat oficial că distribuitorul Sameday, deținut de Emag, a cumparat distribuitorul Cargus. Motivul?
Ni-l explică analistul Orlando Nicoară, de la Profit.ro: în încercarea de a detrona FAN Courier din poziția de lider pe logistică din România. Iată postarea acestuia:
«Asta e componenta ofensiva a tranzactiei. eMag, actionarul majoritar, cu aproape 95%, intareste Sameday pentru a putea face fata „chinezilor” de la Temu sau Shein, care castiga din ce in ce mai multa cota de piata in .ro. Atentie, Trendyol sunt tot niste chinezi, avand Alibaba in spate. Asta e componenta defensiva a tranzactiei.
Dupa ce a navigat linistit 20+ ani in ecommerce-ul din .ro, fiind lider detasat, eMag se confrunta cu o concurenta dura, puternica, bine capitalizata si care nu respecta regulile: chinezii.
Prin achizitia Cargus, eMag incearca sa-si maximizeze avantajul logistic pe care-l are in piata: livrari rapide, in 1-2 zile, in toata tara.
Problema e daca va fi suficient pentru a opri „asaltul” chinezilor. S-ar putea ca discutia sa nu mai fie „daca” chinezii vor devenii liderii pietei de ecommerce din .ro ci „cand” o vor face.
Prin achizitia Cargus, eMag a mai cumparat niste ani.»
Publicitate și alte recomandări video