anunturi
grandchef
Bolta rece
anunturi
Iasi Tv Life
TeleM
Impact FM regional
TVR Iasi Telejurnal
anunturi

sambata, 01.04.2023

Crochiuri economice

(Re)Planificare bugetară pe fundalul crizelor suprapuse: Ultima revizuire a cifrelor

GALERIE
buget
  • buget
- +

multitudine de motive fac ca în materie de buget de stat, ceea ce s-a stabilit anterior prin legea bugetară a anului în curs, ba mai mult, și printr-o OUG aferentă de rectificare, să se schimbe masiv, acum când actualul exercițiu financiar se apropie de final. Se detașează între motivele existente faptul că au intrat în vigoare mai multe acte normative ulterior aprobării primei rectificări, dar și o evoluție (în cele trei trimestre deja scurse ale anului 2022) diferită de nivelurile  planificate ale unor indicatori macroeconomici. 

În orice caz, evoluția respectivilor indicatori este una specifică perioadei de crize suprapuse (sanitară, energetică şi geopolitică) în care încă ne situăm. Totuși, deși conflictul ruso – ucrainean a amplificat unele fenomene perturbatoare din economia natională, în perioada ianuarie-august a.c. numărul mediu de salariați (calculat ca medie aritmetică a efectivelor lunare) a crescut la 5,046 mil. pers., fiind mai mare cu 1,8% față de aceeași perioadă a anului 2021. S-au detașat aici sectoarele Informații şi comunicații (+9,7%), Hoteluri şi restaurante (+6,5%), Activități de spectacole, culturale şi recreative (+4,5%), Sănătate (+2,3%) şi Construcții (+2,1%) (Cf. Nota de fundamentare a celei de-a doua rectificări bugetare pe anul financiar curent, https://mfinante.gov.ro/documents/35673/5553347/nfproiectOUGrectificare2022_15112022.pdf).

În aceeași perioadă, câștigul salarial mediu brut pe total economie a ajuns la 6.307 lei, cu 10,7% mai mare decât cel înregistrat în perioada corespunzătoare a anului 2021. Inflația, fenomenul cel mai nociv din punct de vedere al sănătății economiei, a ajuns la 15,88%, în luna septembrie a.c. Cu certitudine, un atare cadru este indus de contextul internațional, reflectându-se masiv în planul prețurilor de consum.

Pe acest fundal, care include înregistrarea unui deficit de cca. 25,06 mld. euro, al balanţei comerciale (FOB/CIF) în perioada 1 ianuarie – 30 septembrie 2022, mai mare cu 8.313,5 mld. euro decât cel înregistrat în perioada similară a anului 2021), se estimează ca PIB (produsul intern brut) să înregistreze în anul 2022 o valoare nominală de 1.396,2 mld. lei (deflatorul acestuia majorându-se cu 13,0% față de nivelul anului precedent). (https://www.zf.ro/banci-si-asigurari/deficitul-balantei-comerciale-in-primele-noua-luni-a-crescut-cu-8-3-21307536; https://mfinante.gov.ro/documents/35673/5553347/nfproiectOUGrectificare2022_15112022.pdf).

Amintim că din perspectiva finanțelor publice, în ce privește România, Recomandarea Consiliului UE din 18 iunie 2021 - în cadrul procedurii de deficit excesiv - este de reducere a deficitului public la 8,0% din PIB în anul 2021, la 6,2% din PIB în anul 2022, la 4,4% din PIB în anul 2023 şi la 2,9% din PIB în anul 2024. Aceasta este explicația pentru care în acest an, s-a mers încă din faza programării pe un deficit cash de 5,84% din PIB şi 6,24% din PIB (conform metodologiei UE – ESA). Din execuția bugetului general consolidat (BGC) în intervalul ianuarie-septembrie 2022 reiese un deficit de 41,70 mld. lei, în scădere cu 0,71 puncte procentuale față de aceeași perioadă a anului 2021 (de la 3,75% din PIB la 3,04% din PIB).

Detaliind, arătăm că veniturile BGC au însumat de 331,48 mld. lei, cu 22,6% peste nivelul încasat în perioada corespunzătoare a anului trecut, iar cheltuielile BGC nu au depășit suma de 373,18 mld. lei. În materie de cheltuieli bugetare, Consiliul Fiscal remarcă un aspect cât se poate de deficitar: ”(…) execuția bugetară la nouă luni arăta o sub-execuție semnificativă a cheltuielilor de capital (ecart față de ținta propusă prin prima rectificare de circa 20,6 mld. lei, sumele cheltuite în primele nouă luni reprezentând aproximativ 48,3% din alocările pentru întregul an), precum și a proiectelor finanțate din fonduri UE aferente cadrului financiar 2014-2020 (ecart față de țintă propusă prin prima rectificare de circa 25,3 mld. lei, sumele cheltuite în primele nouă luni reprezentând aproximativ 51,7% din alocările pentru întregul an).” (http://www.consiliulfiscal.ro/Opinie%20preliminara%20CF%20R2%202022.pdf).

Rectificarea bugetară planificată a se adopta prin OUG în partea finală a lunii noiembrie 2022 (art. 6 din Legea privind finanțele publice nr. 500/2002 stipulează posibilitatea modificării legilor bugetare până cel mai târziu la 30 noiembrie a anului în curs), prevede mai multe schimbări în structura și nivelul veniturilor şi cheltuielilor BGC. Respectiv, veniturile urmează a se majora pe sold cu suma de 521,1 mil. lei, în timp ce cheltuielile ar urma să se majoreze, tot pe sold, cu suma de 522,1 mil. (https://mfinante.gov.ro/documents/35673/5553347/nfproiectOUGrectificare2022_15112022.pdf). Drept urmare, deficitul BGC în termeni cash s-ar menține la 80,154 mld. lei.

Numai că, acesta se diminuează ca procent în PIB – în sensul dorit, de la 5,84% din PIB la 5,74% din PIB. Iată un Top-8 al ordonatorilor cărora ar urma să li se suplimenteze/diminueze creditele bugetare în urma rectificării (selectat din Nota de fundamentare a celei de-a doua rectificări bugetare pe anul financiar curent). La beneficiari: (1) Ministerul Finanțelor/Acțiuni Generale: +6.870,8 mil. lei; (2) Ministerul Muncii și Solidarității Sociale: +1.492,3 mil. lei; (3) Ministerul Finanțelor: +334,4 mil. lei; (4) Ministerul Agriculturii și Dezvoltării Rurale: +376,6 mil. lei; (5) Ministerul Economiei: +103,4 mil. lei; (6) Ministerul Justiției: +90,0 mil. lei; (7) Ministerul Afacerilor Externe: +71,8 mil. lei și (8) Serviciul de Protecție și Pază: +20,4 mil. lei. La ”pierdanți”: (1) Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene: -3.815,2 mil. lei; (2) Ministerul Sănătății: -1.063,2 mil. lei; (3) Ministerul Mediului, Apelor și Pădurilor: -538,8 mil. lei; (4) Ministerul Transporturilor și Infrastructurii: -514,8 mil. lei; (5) Ministerul Afacerilor Interne: -383,6 mil. lei; (6) Ministerul Energiei: -327,3 mil. lei; (7) Ministerul Cercetării, Inovării și Digitalizării: -186,0 mil. lei și (8) Ministerul Familiei, Tineretului și Egalității de Șanse: -109,7 mil. lei.

Spre a fi posibile modificările în cauză, s-a impus derogarea de la prevederile Legii responsabilității fiscal-bugetare nr. 69/2010 și ale Legii pentru aprobarea plafoanelor unor indicatori specificați în cadrul fiscal-bugetar pe anul 2022 nr. 312/2021, redefinindu-se plafoanele agregatelor bugetare conform nivelurilor prevăzute în proiectul de OUG. (https://mfinante.gov.ro/documents/35673/5553347/proiectOUGrectificare2022_15112022.pdf). Un aspect notabil este faptul că veniturile bugetului de stat pe anul 2022 cresc când e vorba despre încasări din impozit pe profit (+1,617 mld. lei) și din venituri nefiscale (+3,696 mld. lei), majorarea acestora din urmă datorându-se ”evoluției încasărilor din redevențe petroliere, dividende aferente exercițiului financiar 2021, venituri din dobânzi și vărsăminte din veniturile nete ale B.N.R.” (https://mfinante.gov.ro/documents/35673/5553347/nfproiectOUGrectificare2022_15112022.pdf).

Mai reținem că și alte venituri – ”Sume primite de la UE/alți donatori în contul plăților efectuate și prefinanțări aferente cadrului financiar 2014-2020: +1,296 mld. lei și Alte sume primite de la UE pentru programe operaționale finanțate în cadrul obiectivului Convergență: +702,6 mil. lei”  - se încadrează tot în categoria celor menite să vină cu influențe favorabile. Însă fiind vorba și de influențe nefavorabile ale altor categorii, evident pe total veniturile cresc cu mult mai puțin, cum am arătat mai sus.

Cu referire la poziția Consiliului Fiscal relativ la cea de-a doua rectificare bugetară pe anul financiar curent, observăm o atitudine dacă nu critică, cel puțin rezervată: ”O sursă importantă de incertitudine privind deficitul bugetar pentru anul 2022 potrivit metodologiei cash și, mai ales, prin prisma metodologiei europene ESA 2010 este reprezentat de impactul bugetar al schemelor de compensare în energie (…). Costul final al OUG nr. 118/2021 (privind stabilirea unei scheme de compensare pentru consumul de energie electrică și gaze naturale pentru sezonul rece 2021-2022 - n.ns.) a fost de circa 2,4 mld. lei în timp ce sumele aferente cererilor de decontare validate de ANRE în baza prevederilor OUG nr. 27/2022 (privind măsurile aplicabile clienților finali din piața de energie electrică și gaze naturale în perioada 1 aprilie 2022-31 martie 2023 - n.ns.) până la data de 10.11.2022 sunt în cuantum de 5,3 mld lei.

Astfel, sumele prevăzute în acest scop la prima rectificare, de cca. 7,4 mld. lei, au fost deja epuizate, în condițiile în care nu este cunoscută dimensiunea sumelor rămase de solicitat de către furnizorii de energie / de validat de către ANRE. În plus, persist incertitudini și cu privire la impactul bugetar al noii scheme de compensare din energie (…). În absența unor informații suficiente care să tranșeze aceste chestiuni, CF nu va presupune la acest moment al analizei un impact bugetar al schemelor diferit de ceea ce se regăsește în construcția bugetară curentă.

Totuși, CF consideră că balanța riscurilor privind impactul bugetar al schemelor de compensare este înclinată către un impact mai nefavorabil comparativ cu cel inclus în alocările bugetare curente.” (http://www.consiliulfiscal.ro/Opinie%20preliminara%20CF%20R2%202022.pdf). În orice caz, pe acest fundal al crizelor suprapuse, chiar dacă proiectul în discuție nu presupune corecții majore de venituri/chletuieli ale BGC (creștere de sub un miliard lei, la venituri), este de apreciat că Executivul nostru vizează diminuarea deficitului bugetar, în sensul/spiritul Recomandării Consiliului UE din 18 iunie 2021.

 

© Drepturi de Autor (Copyright) - Acest articol este proprietatea Ziarul de Iasi (www.ziaruldeiasi.ro) si este protejat de Legea dreptului de autor si drepturilor conexe (8/1996). Preluarea acestui articol se poate face, potrivit reglementarilor in vigoare, doar în limita a maximum 500 de caractere, urmate obligatoriu de un link directionat catre acest articol! Orice incalcare a acestor prevederi va fi supusa procedurilor pentru intrarea in legalitate si recuperarea daunelor.

Ultima ora

editorial

Greierii din capul „furnicuţei”

Nicolae GRECU

Greierii din capul „furnicuţei”

Cazul Dorinel Munteanu nu este izolat: climatul de scandal care domină fotbalul românesc, iniţiat de oameni de fotbal cu calităţi îndoielnice, este girat chiar de către zeii care au scos acum 30 de ani lumea în stradă.

opinii

Eufemismele (V)

Eugen MUNTEANU

Eufemismele (V)

Comentarea metamorfozelor mereu surprinzătoare ale fenomenului discursiv pe care îl numim eufemizare continuă pe marginea unor exemple din aria terminologiilor profesionale.

Unionismul ca perdea de fum pentru goarnele Moscovei

Dorin DOBRINCU

Unionismul ca perdea de fum pentru goarnele Moscovei

Tema unionismului – în mod explicit unirea României cu Republica Moldova (sau invers) – a fost destul de populară în ultimul deceniu, în mai mare măsură la vest de Prut, în creştere la est de râu. Nu este de mirare că mulţi politicieni de la Bucureşti sau Chişinău, activişti de diverse orientări, cetăţeni în căutare de notorietate s-au agăţat de subiect şi l-au rostogolit în media, pe reţelele sociale, la manifestaţii felurite, la adunări electorale, conferinţe, l-au inscripţionat pe clădiri publice sau pe marginea căilor de comunicaţii.

Constituţia de la 1923 şi posteritatea ei

Ioan STANOMIR

Constituţia de la 1923 şi posteritatea ei

La centenar, constituţia de la 1923 întruchipează paradoxurile epocii interbelice: mai mult decât oricare alt text, ea ilustrează reuşitele şi imperfecţiunile sistemului de guvernare al României Mari. Lichidată în 1938 de lovitura de stat carlistă, repusă în vigoare parţial la 1944, înlocuită cu ordinea totalitară comunistă, spre a fi invocată mai apoi în anii de după 1989, constituţia de la 1923 devine, o dată cu trecerea timpului, imaginea libertăţii pe care noile tiranii o înlătură. În posteritate, constituţia de la 1923 este mai elocventă şi memorabilă decât în intervalul ei de aplicare concretă. În lupta cu dictaturile secolului XX, legea fundamentală de la 1923 este mobilizată ca un semn al moderaţiei şi al domniei legii.

pulspulspuls

O fi ea mare, dar nici la pensie nu-i tihneşte lui dom’colonel. Cine i-a stricat tihna şi de ce?

PULS

O fi ea mare, dar nici la pensie nu-i tihneşte lui dom’colonel. Cine i-a stricat tihna şi de ce?

Dacă e uichend, haideţi pe astăzi să fie una fără politicieni, că aşa ne-am şoptit în barbă acuma ceva vreme: măcar sâmbăta să nu-i mai vedem prin faţa ochilor pe aici pe la rubricuţă! Aşadar, să fie una cu „Bă, tu iar n-ai şapcă?”. Adicătelea cu ţaigheri şefi, foşti sau actuali. Iar pe astăzi avem veşti noi despre unul fost, actualmente pensionar baban. 

Caricatura zilei

România - Belarus

Editia PDF

Bancul zilei

Doi prieteni se întâlnesc dupa multa vreme: - Ei, prietene, cum e viata de barbat însurat? - Excelenta! Am reu (...)

Linkuri sponsorizate

Parteneri

Alte publicatii

    Fotografia zilei

    Intrebarea zilei

    Credeti ca blocurile ridicate dupa anii 2000 in Iasi si in tara sunt sigure in cazul unui cutremur major?

    vezi raspunsuri

    Copyright 2006-2020 © Ziaruldeiasi.ro Toate drepturile rezervate.