Salarii de merit și pentru profesorii cu elevi de nota 5? Plan de la București, opinii de la Iași
„Performanța înseamnă să aduci un elev de la nota 3 la nota 5, nu doar să îi duci la olimpiadă”, explică Laviniu Adrian Lăcustă, președintele Uniunii Sindicatelor Libere din Învățământul Preuniversitar (USLIP) Iași, în contextul în care Ministrul Educației și Cercetării, Daniel David, propune implementarea unor indicatori de performanță care să recompenseze activitatea profesorilor, nu doar în cadrul competițiilor, ci și în zone defavorizate.
Contactat de reporterii „Ziarul de Iași”, Lăcustă, liderul USLIP Iași, a subliniat că performanța în educație nu trebuie evaluată exclusiv prin rezultatele obținute la olimpiade, ci și prin progresul făcut în medii defavorizate, cum ar fi mediul rural, unde profesorii se confruntă cu elevi provenind din familii cu probleme socio-economice. În aceste condiții, îmbunătățirea rezultatelor elevilor poate fi chiar mai relevantă decât excelența în competițiile educaționale.
Urmăriți canalul „Ziarul de Iași” pe WhatsApp. Cele mai importante știri ale zilei sunt disponibile aici
„Performanța în învățământ înseamnă mult mai mult decât olimpiade. În general, «performanța», în calitate de concept în educație, este destul de greu de definit. Este normal să găsești indicatori de performanță și în medii mai puțin favorizate, cum ar fi mediul rural, pentru că acolo lucrezi cu elevi care provin din medii cu probleme socio-economice și poate, uneori, performanța pe care o faci cu aceștia în materie educațională poate fi chiar mai relevantă decât o olimpiadă, în anumite situații”, a declarat Laviniu Lăcustă.
Acesta a mai explicat că performanța poate însemna și îmbunătățirea rezultatelor unui elev cu doar câteva puncte.
„Peformanța poate să însemne, de exemplu, la modul real, că reușești să aduci un elev de la 3 la 5 sau de la 5 la 7, evident, dacă ai ca fundament o bază reală de analiză. Aș fi de acord cu abordarea aceasta, pentru că este una corectă. Așa cum spuneam, performanța este un concept destul de complex, în condițiile în care ne referim la învățământ și necesită mai multă atenție”, a completat președintele USLIP Iași.
Ministrul Educației: „Salariul de bază ar trebui să fie un salariu decent”
Ministrul Educației, Daniel David, a explicat într-o intervenție live pe pagina oficială de Facebook a Ministerului Educației că sistemul de educație din România se confruntă cu o criză majoră în atragerea profesorilor buni în învățământul preuniversitar. Acesta a cerut solidaritate de la celelalte categorii sociale, așa cum s-a întâmplat cu sectorul medical și IT, și a subliniat necesitatea unui salariu de bază decent pentru profesori.
„Pentru mine, salariul de bază ar trebui să fie un salariu decent, care arată rolul pe care noi vrem să îl dăm profesorului în societate. Spune ceva despre țară acest lucru. Eu sunt îngrijorat să văd în ultimii ani cum cei mai buni absolvenți din universități nu mai aleg mediul preuniversitar. Și avem probleme cu diverse materii și cu resursa umană. Așa cum am spus în diverse contexte, când a fost o problemă în zona de Sănătate, nu ne-am opus ca salariile să fie crescute dramatic, ca să țină medicii și asistentele în țară. Când s-a vrut să se dezvolte zona de IT, mediul educațional nu s-a opus unor facilități care s-au oferit acolo. Acum noi suntem în criză, avem o problemă foarte mare cu numărul de profesori, cu atragerea celor mai buni în sistem și vom cere solidaritate de la celelalte categorii sociale”, a transmis Daniel David, în intervenția live, pe pagina de Facebook a Ministerului Educației.
Indicatori de performanță în educație
În cadrul discuțiilor despre Legea salarizării unitare, ministrul Daniel David a anunțat că va argumenta pentru stabilirea unui salariu care să reflecte rolul profesorului în societate și să permită atragerea absolvenților valoroși din universități. Pe lângă salariul de bază, veniturile profesorilor ar urma să fie completate prin indicatori de performanță. Totuși, acești indicatori nu vor duce la salarizare diferențiată, ci vor recompensa activitatea profesorilor, inclusiv în zone defavorizate.
„Vom începe discuția la legea salarizării unitare, unde eu voi argumenta pentru acest nivel al unui salariu decent, în funcție de rolul social, de nevoia pe care o avem acum și în funcție de anii de școală pe care îi avem și în universitate și în timpul formării noastre ca profesori”, a completat Ministrul Educației în intervenția sa.
Ministrul a subliniat că performanța nu trebuie văzută doar prin prisma olimpiadelor, ci și prin capacitatea profesorilor de a lucra în condiții dificile și de a asigura incluziunea educațională. Acesta a reluat ideea că fără un salariu atractiv, cei mai buni absolvenți nu vor alege învățământul preuniversitar, ceea ce creează probleme în asigurarea cadrelor didactice, mai ales în domeniile științifice.
„Dincolo de acest salariu de bază, vom veni cu acești indicatori de performanță pentru a crește veniturile acolo unde există performanță. Iar performanța nu o văd neapărat numai într-o logică meritocratică legată de olimpiade, de exemplu, dar trebuie să fie și indicatori și criterii care tot de excelență țin, dar în zona de a fi mai incluzivi, de a da atenție mare și profesorilor care fac eforturi extraordinare să lucreze în medii defavorizate, în medii rurale. Voi face o propunere pornind de la ce s-a lucrat până acum”, a mai spus David.
Publicitate și alte recomandări video