De Business

Punem punctul pe știi

Record pe piața auto din China: Jumătate din vânzările auto au fost de vehicule electrice şi hibride

luni, 12 august 2024, 08:45
4 MIN
 Record pe piața auto din China: Jumătate din vânzările auto au fost de vehicule electrice şi hibride

Vânzările de aşa-numite vehicule cu energie nouă au crescut cu 37% luna trecută faţă de aceeaşi perioadă a anului precedent.

Jumătate din toate vehiculele vândute în China în iulie au fost fie vehicule noi pur electrice (EV) fie hibride plug-in, au arătat datele din industrie, un moment de referinţă care subliniază cât de departe a trecut cea mai mare piaţă auto din lume în faţa omologilor occidentali în adoptarea vehiculelor electrice, transmite Reuters.

Vânzările de aşa-numite vehicule cu energie nouă (NEV) au crescut cu 37% luna trecută faţă de aceeaşi perioadă a anului precedent, reprezentând un record de 50,7% din vânzările de maşini, arată datele Asociaţiei Chinei pentru Autoturisme (CPCA). Vânzările de vehicule electrice au reprezentat doar 7% din vânzările totale de vehicule în China în urmă cu trei ani, dar investiţiile sale mari în lanţurile de aprovizionare cu vehicule electrice au propulsat creşterea industriei autohtone de vehicule electrice, lăsând multe mărci străine consacrate să se chinuie să recupereze din urmă.

În schimb, ponderea vânzărilor de vehicule electrice şi hibride în Statele Unite s-a ridicat la 18% în primul trimestru al acestui an, potrivit Administraţiei pentru informaţii în energie din SUA. Ritmul de creştere pentru NEV în China a accelerat de la o creştere de 28,6% în iunie. Vânzările de vehicule pur electrice au crescut cu 14,3% în iulie, faţă de creşterea de 9,9% din iunie.

Creşterea solidă a vânzărilor NEV a ajutat unele mărci locale, inclusiv BYD şi Li Auto, să stabilească noi recorduri lunare de vânzări, în iulie. Dar vânzările totale de maşini pe piaţa internă au scăzut cu 3,1%, prelungind scăderile pentru a patra lună consecutivă, în condiţiile în care încrederea consumatorilor este slabă, în timp ce economia se străduieşte să câştige avânt pe fondul unei crize prelungite pe piaţa imobiliară.

Slăbiciunea pieţei auto a determinat agenţia de planificare de stat din China să anunţe la sfârşitul lunii iulie că subvenţiile în numerar pentru achiziţiile de vehicule vor fi dublate – până la 20.000 de yuani (2.785 USD) per achiziţie – şi vor fi retroactive până în aprilie, când au fost introduse pentru prima dată subvenţiile. În plus, unele oraşe cu restricţii la achiziţionarea de maşini le-au relaxat.

Capitala Beijing, de exemplu, a anunţat luna trecută că va extinde cota de înmatriculări de NEV cu 20.000, prima relaxare a restricţiilor de când a fost instituit un sistem strict de cote în 2011 pentru a reduce congestionarea traficului şi pentru a îmbunătăţi calitatea aerului.

Producătorii de baterii din China sunt afectaţi de supracapacitate, cererea slabă şi scăderea preţurilor

Pe de altă parte, producătorii de baterii din China se confruntă cu încă un an dificil, fiind afectaţi de supracapacitate, cererea slabă şi scăderea preţurilor, Bloomberg. În timp ce principalii producători – Contemporary Amperex Technology Co Ltd (CATL) şi BYD Co – sunt responsabili pentru mai mult de jumătate din piaţă, rivalii mai mici se confruntă cu riscul închiderii fabricilor, amânării sau anulării construirii de noi facilităţi, ţinând cont de ratele de utilizare scăzute în lanţul se aprovizionare, se arată într-un raport publicat de BloombergNEF.

„Preţurile celulelor de baterii rămân scăzute în 2024, ceea ce va duce la părăsirea pieţei de către jucătorii mai puţin calificaţi. Această reechilibrare a cererii şi ofertei ar trebui să dureze mai mult de un an”, susţine analistul BNEF Jiayan Shi.

În timp ce discrepanţa dintre cerere şi ofertă a avut ca rezultat o concurenţă strânsă, ducând la scăderea costurilor, a afectat şi marjele de profit ale multor producători de baterii, în special micii producători. Extinderea rapidă a pieţei sistemelor de stocare a energiei din China a dus la o cerere mai rezilientă comparativ cu sectorul vehiculelor electrice (EV). Procesul de certificare pentru sistemele de stocare a energiei este mai uşor comparativ cu EV, astfel încât producătorii mai puţin competitivi vor încerca să-şi asigure cota de piaţă pentru a supravieţui, se arată în raport.

Sistemele de stocare a energiei din China nu vor compensa încetinirea

Totuşi, proiectata creştere a sistemelor de stocare a energiei din China nu va fi suficientă pentru a compensa încetinirea mai amplă a sectorului EV în următorii trei-cinci ani. Peste 70% din producţia de baterii a Chinei în 2023 a mers către maşinile electrice şi mai puţin de 20% a fost folosită la stocarea energiei, conform BNEF. Agenţia estimează că eforturile agresive ale autorităţilor de la Beijing de majorare a producţiei pentru a face faţă cererii de vehicule electrice vor avea ca rezultat o rată ridicată de supracapacitate anul acesta, multe proiecte din China putând fi amânate sau anulate, la fel ca şi în Europa şi SUA. În 2025 rata de supracapacitate ar urma să atingă vârful şi să scadă apoi doar gradual, până a finalul deceniului, se arată în raport.

Publicitate și alte recomandări video

Comentarii