Circulatia greoaie pe strazile orasului nu va fi, cu siguranta, una dintre temele preferate ale actualului primar in campania electorala. Neputinta echipei de la Primarie, dublata de proasta gestionare a resurselor umane si logistice de care dispune Politia Rutiera, a facut din municipiul Iasi un oras al haosului. Principalele intersectii sint in continuare nesemaforizate, lipsa locurilor de parcare a dus la tolerarea autovehiculelor stationate de pe trotuare pina pe banda a doua a marilor bulevarde, iar atunci cind s-a decis crearea de noi parcari, singura metoda la care i-a dus capul pe cei din Primarie a fost distrugerea spatiilor verzi.
Daca Gheorghe Nichita a dat-o-n bara la acest capitol, este posibil ca alti candidati la sefia orasului sa preia aceasta tema cel putin in dezbatere, in incercarea de a gasi solutii. Una dintre cele mai drastice – cel putin pina la finalizarea multasteptatei sosele de centura – ar putea fi adoptarea modelului bucurestean de a permite accesul in centru doar pentru autoturisme si mijloace de transport in comun. Mai exista posibilitatea transformarii acestei zone intr-un urias sens giratoriu, in care practic toate strazile sa fie cu sens unic. Dar asta n-ar face decit sa descongestioneze pentru scurt timp traficul, pentru ca soferii vor intrezari imediat posibilitatea de a-si lasa masinile oriunde in strada.
Orice solutie ar fi adoptata, se va tine intotdeauna cont de necesitatile mijloacelor de transport in comun. Astfel, aceasta afacere – care acum pare mai degraba o piatra de moara legata de bugetul local – primeste, ca intotdeauna de altfel, un sprijin suplimentar consistent din partea autoritatilor locale. Depinde doar ca managerii regiei sa scoata maximum de profit, iar asta presupune mai multi calatori, si nu subventii. In cazul in care Consiliul Local nu va fi in stare sa impuna criterii de performanta echipei manageriale de la RATP si se va multumi sa toace in mod iresponsabil banii strinsi de la contribuabili, inseamna ca la urmatoarele alegeri va trebui gasita o alta echipa de consilieri. Cresterea numarului de calatori (platitori!) ai RATP este posibila nu doar prin marirea parcului auto sau prin inmultirea echipelor de controlori – masuri benefice pina la un punct.
Esential este ca, in conditiile in care timpul devine o marfa tot mai pretioasa, autobuzele si tramvaiele sa respecte un grafic foarte bine pus la punct. In Slovacia si Italia – ca sa luam doua exemple mai apropiate de noi – statiile se umplu cu numai 2-3 minute inainte de sosirea autobuzului sau tramvaiului. Asta pentru ca fiecare dintre ele are afisat propriul mers al acestor mijloace de transport, asemanator mersului trenurilor in gara. In Iasi, insa, microbuzele de pe traseul 14 se iau la intrecere cu autobuzele 41, iar 20 si 46 – cu autobuzele 43 pe portiunea de traseu comuna. Asta se intimpla cind mijloacele de transport nu sint, la un moment dat, toate pe aceeasi parte a traseului – de regula pe partea unde statiile sint goale.
Un grafic bine pus la punct si respectat de soferi si vatmani va avea destul de repede drept consecinta vizibila descongestionarea traficului si o reducere simtitoare a timpului pierdut in statii. Este mult mai complicat de pus in aplicare decit o scumpire a biletelor, dar, dincolo de necesitatea disciplinarii transportului public, inseamna respect pentru calatori.
Publicitate și alte recomandări video