Revitalizarea traseului 9 a dublat capacitatea de transport: 3.000 călători pe oră
anunturi
Eurotrip
grandchef
anunturi
Bolta rece
anunturi
metalco

vineri, 05.03.2021

O investiţie importantă cu bani europeni îşi arată roadele

Revitalizarea traseului 9 a dublat capacitatea de transport: 3.000 călători pe oră

GALERIE
tramvaiul 9
  • tramvaiul 9
- +

Tramvaiele pot duce, în orele de vârf, în jur de 3.000 de călători pe oră. Deservesc o zonă cu 70.000 de locuitori, iar partea sudică a Iaşului este în expansiune. Reabilitarea liniei de tramvai şi a pasajului Nicolina a costat 87 de milioane de lei.

Reabilitarea liniilor de tramvai a fost unul dintre principalele obiective ale Primăriei Iaşi în ceea ce priveşte accesarea de fonduri europene în ultimii aproape 10 ani. În toamna anului trecut, „Ziarul de Iaşi” şi PressHub.ro v-au prezentat toate investiţiile pe care municipalitatea ieşeană le-a derulat în acest sector, sau pe care le are în vedere în viitor, iar astăzi revenim asupra celei mai importante dintre acestea: repunerea în funcţiune a unui tronson de cale de rulare care face legătura între o zonă în plină expansiune imobiliară şi centrul oraşului.

Este vorba despre linia de tramvai CUG – Podu Roş, un traseu de 8 km care a fost „pus în conservare” în anul 1997 şi a fost dat din nou în folosinţă aproape 20 ani mai târziu, banii fiind asiguraţi de Uniunea Europeană. CUG (denumirea cartierului vine de la fostul Combinat de Utilaj Greu, combinat care, ulterior a devenit Fortus - acum în faliment) se află în partea sudică din capătul oraşului, dar traseul nou de tramvai nu deserveşte doar acest cartier, ci şi Nicolina, ambele zone însumând, potrivit primarului Iaşului, Mihai Chirica, peste 70.000 de locuitori. La aceştia se adaugă şi ieşenii care s-au mutat în cartiere „satelit”, de după CUG, şi care fac naveta zilnic în oraş. Zone ca Lunca Cetăţuii (comuna Ciurea) şi Valea Adâncă (comuna Miroslava) sunt doar două exemple în acest sens, în ultimii cel puţin cinci ani fiind construite numeroase locuinţe colective şi individuale.

„Fără această linie de tramvai, transportul public în zonă nu ar fi funcţionat, ar fi fost un dezastru pentru cel mai aglomerat cartier din Iaşi”, a declarat primarul Mihai Chirica.

Investiţie de peste 70 milioane lei

Lucrările în cadrul proiectului „Dezvoltare şi reabilitare arteră funcţională Sud”, „axa sud” cum a ajuns să fie cunoscut în Iaşi, au început în a doua jumătate a anului 2013, în contextul în care contractul de finanţare europeană fusese semnat doi ani mai devreme. Organizarea licitaţiilor aferente proiectului şi contestaţiile depuse în cadrul procedurilor au întârziat începerea efectivă a lucrărilor. Iniţial, proiectul trebuia implementat până în iulie 2015, însă termenul de finalizare a fost prelungit cu câteva luni, fiind scoase la licitaţie inclusiv lucrări suplimentare. În luna decembrie 2015, operatorul local de transport public a început exploatarea traseului 9 de tramvai pe ruta CUG - Podu Roş - Centru - Copou. Traseul însumează peste 20 km, linia nouă dată în folosinţă fiind din CUG până în Podu Roş, zonă din imediata apropiere a complexului Palas.

„Tramvaiele de pe traseul 9, în momentul de faţă, sunt cele mai utilizate din Iaşi, avem cele mai multe garnituri de tramvai pe această zonă în programul de transport. Proiectul a avut impact pentru transportul de călători, dar pe lângă refacerea liniei de tramvai a fost reabilitat podul Nicolina, reţeaua fir-contact, o parte dintre stâlpi, reabilitate trotuarelor, realizarea de piste de biciclete, peroanele pentru transport public. Este un proiect cu o eficienţă maximă”, a spus primarul Iaşului.

Şefii Companiei de Transport Public (CTP) Iaşi au confirmat că traseul 9, alături de traseul 3 care face legătura între oraş şi cartierul „satelit” Dancu (comuna Holboca), are cea mai mare capacitate de transport pe care o oferă CTP călătorilor săi. Potrivit directorului CTP, Cristian Stoica, la orele de vârf capacitatea de transport ajunge la circa 3.000 călători/oră în maximum 15 vagoane de tramvai.

„Deschiderea acestei linii dinspre CUG a rezolvat problema mobilităţii locuitorilor din această zonă. Înainte erau doar autobuze, iar un autobuz are o capacitate de 100 călători. Acum, avem tramvaie care ajung la o capacitate de 220 călători. Vorbim despre cel puţin o dublare a capacităţii de transport”, a spus Cristian Stoica.

Chiar dacă introducerea tramvaielor a crescut semnificativ mobilitatea, dezvoltarea imobiliară din capătul sudic al oraşului creează mari dificultăţi în trafic: la orele de vârf cozile de maşini se întind pe mai mulţi kilometri, iar tramvaiele sunt prinse frecvent în ambuteiaje întrucât nici Primăria încă nu a adoptat măsuri de fluidizare a circulaţiei în sensul introducerii unor benzi dedicate transportului public. Despre astfel de benzi se vorbeşte de mai mulţi ani la Iaşi, dar paşi concreţi nu au fost făcuţi. Planul Primăriei este ca pe linia de tramvai să fie permis accesul doar mijloacelor de transport (inclusiv autobuzele care deservesc această zonă) astfel încât ieşenii să fie încurajaţi să renunţe la deplasarea cu autoturismele personale.

„Ideal ar fi ca, la orele de vârf, maşinile să nu circule pe linia de tramvai, măcar la orele de vârf”, a spus şeful CTP Iaşi.

Totuşi, el a adăugat că, dacă nu ar fi existat linia de tramvai, atunci operatorul de transport ar fi fost „în imposibilitate de a asigura un transport decent” între CUG şi centrul oraşului.

Valoarea totală a proiectului „axei sud” a ajuns la 87,6 milioane lei (inclusiv TVA) şi a avut ca obiective principale: reabilitarea şi modernizarea căii de rulare (7.926 metri), reabilitarea pasajului suprateran Nicolina, refacerea de străzi, amenajarea de piste de biciclişti, modernizarea unor spaţii verzi, instalarea unor indicatoare şi realizarea de marcaje.

Începând cu 2010, Primăria Iaşi a demarat un amplu program de modernizare a liniilor de tramvai cu fonduri europene. Iaşul are una dintre cele mai lungi reţele din România (circa 79 km), iar banii accesaţi prin intermediul programelor UE vor fi reabilitaţi, în final, aproape 40 km de cale de rulare. O mare problemă rămâne vechimea tramvaielor: ultimele vehiculele noi au fost aduse la Iaşi la sfârşitul anilor 1970. Însă, până în 2023, la Iaşi vor fi aduse 32 de tramvaie noi: 16 cumpărate de Ministerul Dezvoltării Regionale şi Administraţiei Publice (MDRAP) şi 16 de către Primăria Iaşi. Ambele achiziţii vor fi efectuate cu bani europeni. MDRAP are licitaţia în desfăşurare, iar în luna mai vor fi deschise ofertele. În ceea ce priveşte achiziţia Primăriei, procedura urmează să fie lansată în următoarele săptămâni.

Acest articol a fost publicat pe www.PressHub.ro şi Ziarul de Iaşi în cadrul proiectului „Cohesion Policy: Better Understanding, Reporting, Dissemination“, cofinanţat de UE prin DG Regio. Informaţiile prezentate nu reprezintă poziţia oficială a UE. Întreaga răspundere asupra corectitudinii şi coerenţei informaţiilor prezentate revine autorului şi publicaţiei.

© Drepturi de Autor (Copyright) - Acest articol este proprietatea Ziarul de Iasi (www.ziaruldeiasi.ro) si este protejat de Legea dreptului de autor si drepturilor conexe (8/1996). Preluarea acestui articol se poate face, potrivit reglementarilor in vigoare, doar în limita a maximum 500 de caractere, urmate obligatoriu de un link directionat catre acest articol! Orice incalcare a acestor prevederi va fi supusa procedurilor pentru intrarea in legalitate si recuperarea daunelor.

Ultima ora

editorial

„Ajutorul” rusesc

Radu POPESCU

„Ajutorul” rusesc

Mai întâi se discreditează orice ajutor venit din partea României şi a Uniunii Europene, chiar dacă este vorba despre un vaccin omologat în Uniunea Europeană şi care este administrat gratuit populaţiei, pentru ca, ulterior, problema apărută să fie „rezolvată” prin importul a 1.000.000 de doze Sputnik din Rusia, vaccin care apoi va fi administrat, doar contra cost şi printr-o reţea comercială privilegiată, tuturor celor care vor să nu se îmbolnăvească de COVID.

Filmuletul zilei

Franta a construit în insula Reunion o autostrada-viaduct de 12,5 km (care a costat 1,7 miliarde euro), ce serpuieste prin O (...)

opinii

De la un martie la altul

Alexandru CĂLINESCU

De la un martie la altul

După un an la capătul căruia am văzut că, graţie inteligenţei umane, răul îşi are totuşi leac, e cazul să dăm prioritate lucidităţii, să ne dezbărăm de spaimele iraţionale şi să reîncepem, treptat, să trăim. Normal.

Nevoia de o nouă clădire simbol pentru Iaşi

George PLEȘU

Nevoia de o nouă clădire simbol pentru Iaşi

E timpul ca generaţia noastră să ofere o actualizare a identităţii oraşului prin construirea unei noi clădiri care să devină un reper (landmark) pentru comunitate, un punct de atracţie pentru vizitatori şi o ancoră pe harta regiunii, un atu în competiţia cu alte oraşe de talie similară din această zonă a Europei.

Odiseea, „la feminin”?

Nicolae CREŢU

Odiseea, „la feminin”?

Un titlu de carte, în librărie: Odiseea povestită de Penelopa, Circe, Calypso şi celelalte (Ed. Trei, 2020), de Marilu Oliva, trad. Beatrice Baciu. La ce să te aştepţi oare? Feminism, revendicativ, cu „retuşuri”, fie mai blânde, fie brutale, aduse epopeei homerice? Sau, şi mai rău, vreo tentativă de „rescriere” cu efect de intruziune „naratorială”, voit sau nu, „justiţiar” desfigurator? 

pulspulspuls

De ce-o fi dat bani Peni Hill patronului de la feisbuc? Şi cam cât?

De ce-o fi dat bani Peni Hill patronului de la feisbuc? Şi cam cât?

Ehehe, cred că nu se poate să nu ştiţi vorba aia a românului, stimaţi telespectatori: găgăuţă, dacă nu-i fudul, parcă nu e găgăuţă destul. Taare dreptate mai are şi românul ăsta necunoscut câteodată, zău aşa... 

Caricatura zilei

Dosar clasat

Editia PDF

Bancul zilei

Parintele Vasile a strâns 5 ani bani pentru clopotnita, dar nu i-au ajuns decât pentru un BMW.  

Parteneri

Alte publicatii

    Intrebarea zilei

    Relaxarea condițiilpr de deplasare în starea de alertă va duce la:

    vezi raspunsuri

    Copyright 2006-2020 © Ziaruldeiasi.ro Toate drepturile rezervate.