REVOLTĂTOR! Cazul „Belina“, varianta incredibilă de Iaşi. Trei săptămâni versus opt ani
anunturi
Eurotrip
grandchef
anunturi
Bolta rece
anunturi

vineri, 28.01.2022

REVOLTĂTOR! Cazul „Belina“, varianta incredibilă de Iaşi. Trei săptămâni versus opt ani

GALERIE
aeroport belina
  • aeroport belina
- +
Iată ce înseamnă, ca lider politic, să îţi baţi joc de interesul public şi să faci tot ce poţi pentru interesul personal sau al partenerilor de afaceri şi distracţii, râzând practic în nas unei ţări întregi! Ce nu s-a putut face decât în ani de zile pentru o utilitate incontestabil de publică, cum a fost cazul Aeroportului Iaşi, s-a făcut pentru o utilitate deloc publică, ba chiar cât se poate de privată, cum e cazul lacului Belina din Teleorman, în doar câteva zile. Transferul de teren din proprietatea statului în cea a judeţului Iaşi (CJ) necesar pentru prelungirea pistei de la Aeroport a durat aproape 8 ani, din 2005 în 2013. Totul s-a făcut prin lege, adoptată de Parlament, în urma unor campanii uriaşe de presă din acea vreme. „Nu se poate prin HG, trebuie lege“, li s-a spus atunci ieşenilor. Un transfer de teren perfect similar, de la stat la judeţ, dar în Teleormanul lui Liviu Dragnea, s-a făcut în 2013 în numai 17 ore, de la iniţiere trecând numai 3 săptămâni. Și nu prin lege, ci prin Hotărâre de Guvern. Totul pentru ca lacul Belina şi braţul Pavel să ajungă în final la TelDrum, firma anturajului lui Dragnea, încă de atunci foarte influent la vârful PSD. Cum a fost posibil?

Trei săptămâni. Atât le-a trebuit Rovanei Plumb, ministrul Mediului şi Schimbărilor Climatice, şi lui Sevil Shhaideh, secretar de stat în Ministerul Dezvoltării Regionale şi Administraţiei Publice - condus pe atunci de Liviu Dragnea - să treacă din proprietatea publică a statului în proprietatea publică a judeţului Teleorman o insulă şi un braţ al Dunării.

Este vorba de luna noiembrie 2013, când ţara era guvernată de Cabinetul Ponta 2. Plumb „a iniţiat şi promovat HG 858/2013 în decurs de 17 ore, în perioada 5-6.11.2013“, arată procurorii DNA - care acuză procedura de elaborare a acestui act normativ.

Hotărârea „scoate“ suprafaţa respectivă din albia minoră a Dunării, iar, pe 27 noiembrie, prin HG 943/2013, Sevil Shhaideh o transferă CJ Teleorman. Care o închiriază imediat unei firme private, TelDrum, controlată de anturajul lui Liviu Dragnea, numeroase surse spunând că, de fapt, ar fi chiar a liderului PSD, prin interpuşi. Motivul invocat iniţial, dar care nu mai apare în această hotărâre, era amenajarea unui complex turistic, sportiv şi de agrement pe cele 347 de hectare - cât însumează Insula Belina şi Braţul Pavel.

Ani mulţi pierduţi la Iaşi

Dacă pentru un interes dubios ca acela de la Teleorman totul, de la iniţiere la adoptare, s-a desfăşurat în numai trei săptămâni, iată cum au mers lucrurile într-un caz perfect similar - transfer de la stat la judeţ - în ce priveşte terenul de la Aroneanu, deţinut de stat, necesar prelungirii piste Aeroportului Iaşi!

Pentru proiectul de dezvoltare a Aeroportului Iaşi era necesară, aşa cum susţine acum DNA în cazul Belina, şi aşa cum li s-a spus ieşenilor încă din 2005, o lege organică (votată de majoritatea simplă a a tuturor membrilor celor două camere parlamentare).

Modernizarea aerogării fusese adoptată în plenul CJ Iaşi pe 23 septembrie 2005, dar lipsea cadrul legal ca să fie pusă în practică. Timp de cinci ani, lucrurile practic au stagnat. Abia în martie 2010, preşedintele CJ (pe atunci, Constantin Simirad) anunţa că Parlamentul urma să voteze legea prin care se aproba transferul terenului necesar extinderii aeroportului, de la Administraţia Domeniilor Statului la Academia de Ştiinţe Agricole. Nouă luni mai târziu, a venit Legea 255/2010, privind exproprierea pentru cauză de utilitate publică, necesară realizării unor obiective de interes naţional, judeţean şi local. După încă o lună şi jumătate, la 1 februarie 2011, au intrat în vigoare normele metodologice. Chiar şi aşa, timp de mai bine de doi ani, - mai exact, până la sfârşitul lui 2013 -, CJ a avut de furcă cu doi proprietari de imobile din zonă.

Totuşi, contractul de construire a noii piste, cu lungimea de 2.400 de metri, a fost semnat pe 4 iunie 2013, iar lucrările au început două luni mai târziu. Aşadar, pentru acest obiectiv nu numai de utilitate publică, dar de o importanţă covârşitoare pentru comunitatea locală şi regională, a fost nevoie de demersuri întinse pe o perioadă de 7 ani şi 11 luni.

„PSD a vorbit la Bucureşti, nu PNL“

Cine s-a „zbătut“ în cei opt ani? E relativ neclar acum, dar iată ce spun şefii actuali ai judeţului!

„Nu ştiţi cum s-a aprobat, cum s-a modificat proiectarea, nu ştiţi cine a vorbit la Bucureşti! PSD a vorbit, nu PNL. PNL a venit şi a luat caimacul. De ce? Că aşa ne-am înţeles: ca proiectul Aeroportului să fie susţinut de PNL, prin preşedintele CJ. Deci nu mă provocaţi, că ştiu foarte multe lucruri…“, a spus Cristian Stanciu, liderul grupului consilierilor PSD, în timpul şedinţei de CJ de săptămâna trecută.

El a fost întrerupt de preşedintele Maricel Popa: „Iar toate aprobările din 2012 au fost realizate (obţinute, n.r.) din 2007 de domnul Rebegea“.

„Exact“, a confirmat Stanciu.

„Au durat doi ani aprobările. Nu, domnu’ Anghel?“, a insistat Maricel Popa către directorul Aeroportului, prezent în sală.

„Lucrurile au început să meargă când nu am mai depins de autorităţile centrale“

„Eu privesc diferenţa asta uriaşă între o nevoie comunitară clară, cum e Aeroportul Iaşi, şi o nevoie personală, cum este transferul insulei şi braţului adiacente Dunării, şi datorită apartenenţei. Tot ce a fost legat de Moldova, de interesul locuitorilor acestei regiuni, din 1989 încoace, a fost trecut la «diverse» de mai-marii puterii centrale, şi tot ce a fost legat de interesele altor regiuni, în special ale celor care aveau influenţe la Bucureşti - sudul ţării şi aşa mai departe, s-a rezolvat peste noapte“, spune deputatul Marius Bodea, fostul director general al Aeroportului Iaşi.

„Epopeea Aeroportului Iaşi este una demnă de Cartea recordurilor, în sens negativ. Au trebuit să treacă şapte ani de zile, până în 2012, an din care lucrurile au început să meargă «pe repede 'nainte» pentru că nu am mai depins de autorităţile centrale“, a amintit el.

Bodea a dat şi exemplul unei tergiversări de câteva luni în această perioadă - aceea în care ministrul Transporturilor din perioada iunie 2014 - iunie 2015, Ioan Rus, refuza să semneze ordinul de rambursare pentru a se putea recupera banii de la Uniunea Europeană.

„Toate lucrurile acestea mi-au întărit convingerea că Moldova e pusă la zid întotdeauna, şi tot ce se cere de aici e trecut la «diverse»“, a conchis el, arătând spre proiectul ignorat al autostrăzii şi spre finanţările subţiri direcţionate spre această zonă.

„Interesul personal al unui mahăr din sudul ţării se rezolvă instantaneu, iar interesul unanim al comunităţii regionale Moldova se rezolvă în decenii. Dacă se rezolvă...“, a comparat Marius Bodea cele două situaţii.

© Drepturi de Autor (Copyright) - Acest articol este proprietatea Ziarul de Iasi (www.ziaruldeiasi.ro) si este protejat de Legea dreptului de autor si drepturilor conexe (8/1996). Preluarea acestui articol se poate face, potrivit reglementarilor in vigoare, doar în limita a maximum 500 de caractere, urmate obligatoriu de un link directionat catre acest articol! Orice incalcare a acestor prevederi va fi supusa procedurilor pentru intrarea in legalitate si recuperarea daunelor.

Ultima ora

editorial

Deloc-surprinzătoarea legătură dintre Iohannis şi AUR

Pavel LUCESCU

Deloc-surprinzătoarea legătură dintre Iohannis şi AUR

Criza declanşată din umbră de Iohannis, în care Cîţu şi penibila lui #echipăcâştigătoare au funcţionat pe post de simple marionete, avea să producă, practic, relansarea în forţă a AUR până la a-l ajuta să ajungă la cele peste 20 de procente de acum (mai exact, 20,6, cf. INSCOP).

Filmuletul zilei

opinii

Dintr-una într-alta

Alexandru CĂLINESCU

Dintr-una într-alta

Uns - cum se spune - cu toate alifiile, Dîncu este şi unul dintre cei care au creat şi au dezvoltat „fabrica de doctori” din zona armatei şi a serviciilor. A încurajat, aşadar, impostura, frauda, minciuna. Spoiala lui intelectuală îl face cu atât mai detestabil.

Nomex

Neculai SEGHEDIN

Nomex

Cine nu-şi aduce aminte de faţa plină de cicatrice a lui Andreas Nikolaus Lauda, adică Niki Lauda, campionul de Formula 1 din anii 1975, 1977 şi 1984?

Scadenţa minciunilor „de stat”

Nicolae CREŢU

Scadenţa minciunilor „de stat”

Deşi nu ne-a lipsit, nici nouă, românilor, ca şi tuturor celorlalţi trecuţi prin „raiul” comunist, pe aici, prin partea asta de lume din „sfera de influenţă” a Moscovei, experienţa, trăită „pe propria piele”, a minciunilor tot mai gogonate de care era în stare - şi este şi acum - propaganda oficială, ce se întâmplă, sub ochii noştri, de la o vreme, depăşeşte orice „aşteptări” în materie de ţanţoşă neobrăzare. 

pulspulspuls

Viorica şi Doiniţa: un cuplu vechi de prin vecini, care sapă de ani buni la temelia Iaşului

Viorica şi Doiniţa: un cuplu vechi de prin vecini, care sapă de ani buni la temelia Iaşului

Ne tot întreabă lumea de prin Iaşi cum de au ajuns aşa de influenţi botoşănenii în partidoi la Bucureşti şi cum de au decăzut ieşenii că nu-i lasă să intre prin ministere nici pe holuri, că sunt opriţi de portari. 

Caricatura zilei

Nouă în loc de patru

Editia PDF

Bancul zilei

Doi tipi, amândoi casatoriti, stau de vorba: – Nu stiu ce sa ma mai fac! De câte ori vin acasa, dupa ce am ba (...)

Parteneri

Alte publicatii

    Intrebarea zilei

    Implementarea benzii unice pentru mijloacele de transport în comun pe toată lungimea șoselei Nicolina, o apreciați ca fiind benefică fluidizării traficului din zonă?

    vezi raspunsuri

    Copyright 2006-2020 © Ziaruldeiasi.ro Toate drepturile rezervate.

    X