Românca de geniu de la NASA care proiectează viitorul fără gravitaţie. „În următorii 5-7 ani începe producţia în spaţiu“
Oala cu Gust

Ioana Cozmuta
  • Ioana Cozmuta

Expert de nivel mondial in domeniul microgravitatiei, romanca Ioana Cozmuta a condus unul dintre departamentele din Silicon Valley al NASA, din postura de lider pentru inovatia industriei si microgravitatie, iar acum are propria companie in acest domeniu avangardist.

Intr-o lume care incepe sa semene tot mai mult cu cea descrisa in filme SF, romanca este si consultant pentru o serie de mari companii americane si pastreaza diverse colaborari cu NASA.

Ioana Cozmuta a lucrat timp de 16 ani la centrul din Silicon Valley al Agentiei Spatiale Americane NASA, iar acum are propriul business intr-un domeniu care duce automat cu gandul la SF.

E drumul parcurs de o tanara absolventa a Facultatii de Fizica a Universitatii "Babes-Bolyai" din Cluj, cu doctorat in Olanda, la Groningen si la celebra California Institute of Technology (Caltech), unde a facut practic tranzitia de la fizica experimentala la chimia computationala.

Ulterior, romanca a urmat studii postdoctorale tot la o alta universitatea de top, Stanford, iar in scurt timp a ajuns unul dintre expertii de marca in domeniul inovatiei spatiale si a microgravitatiei. Asta dupa ce si-a facut un nume si in alte domenii inovative, de la nanotehnologie la sisteme de protectie termica.

Ioana Cozmuta a lucrat la NASA, ca expert in domeniul inovatiei spatiale si al microgravitatiei. A renuntat din 2018, din dorinta de a deveni antreprenor in acest domeniu, iar acum ofera consultanta unor companii americane.

Insa marele ei pariu este G Space, compania sa unde lucreaza la realizarea unor materiale noi prin inlaturarea fortei gravitationale. In prezent, acestea sunt produse in laborator, prin tehnici spatiale care anuleaza gravitatia, dar pe viitor are planuri mari si intentioneaza sa mute productia pe orbita Terrei. De altfel, ea anticipeaza ca in urmatorii 3 si 7 ani o parte a productiei de varf se va muta in spatiu, pe orbita Pamantului. Asta si pentru ca energia obtinuta acolo, de la Soare, este mult mai puternica decat energia solara de pe Terra, iar anumite produse pot fi realizate mult mai usor inlaturand gravitatia.

Si pentru ca aceste planuri ambitioase necesita fonduri pe masura, ea a obtinut deja cateva granturi, inclusiv din partea NASA, iar pe viitor, in urmatorii ani, ar putea obtine finantare de la mai multe companii americane interesate sa faca productie in spatiu.

Interviul, pe ziare.com

Armistiţiu ca să ce?

Cosmin PAȘCA

Armistiţiu ca să ce?

Propunerea unui armistiţiu este un semn de disperare din partea PNL. Un indiciu în plus că Iohannis şi Cîţu au aruncat ţara într-o criză politică fără să aibă un plan B, că baronii liberali joacă de două luni la cacealma, improvizează soluţii ca să câştige timp şi să se agaţe de putere.

O poveste (nebună) victoriană

O poveste (nebună) victoriană

Scriitorii sunt, din ce în ce mai mult, „regizorii” unor filme cu intrigi şocante, derulate, dinamic, în imagini pe hârtie, imagini creionate prin complicitate cu abilităţile onirice ale „consumatorului”, adică ale cititorului însuşi. Intervalul epic a ajuns spaţiul de desfăşurare a unor blitzkrieg-uri devastatoare cu imaginaţia celui de dincolo de fila cărţii.

Arta surâsului

Nicolae TURTUREANU

Arta surâsului

Această încercare de portret, săvârşită de mine în urmă cu cinci ani, şi reluată aici şi-acum, s-a vrut o punere în lumină a Vioricăi S. Constantinescu (27 mai 1943 - 22 oct. 2021). Pentru că Viorica însăşi emana lumină. Asta nu-i o metaforă (răsuflată), ci chiar modul de-a fi al unei fiinţe empatice, solare, exclamative şi interogative cât să nu tulbure „corola de minuni a lumii” celuilalt. A acceptat spontan să colaboreze la „Cronica veche”, bucurându-ne paginile cu traducţiuni şi comentarii „din lumi ce vorbeau în versuri”. Într-o vară şi într-o doară, mi-a spus (telefonic) că are o casă cu grădină, la Agapia, se duce să se odihnească în raiul acela. Îmi place să cred că-i tot acolo.

Instabilitatea politică şi performanţa economică

Alin ANDRIEȘ

Instabilitatea politică şi performanţa economică

Instabilitatea politică este considerată de economişti un factor care afectează negativ economia. Instabilitatea politică este definită în studiile economice ca fiind probabilitatea ca un guvern să fie demis şi înlocuit cu un alt guvern din cauza conflictelor sau a competiţiei vehemente dintre diferiţi politicieni sau partide politice.

Tot despre mâini înfinpe-n gât la partidoi: ce are nea Măricel şi n-are nea Vasile?

Stăteam aseară la filosofat câte-n lună şi-n stele cu amicul Archibald Tănase, om cu doftorat magna cu lăute în sforăraie politică de Bahlui, iar la un moment dat, de la Prolegomenele lui Kant şi Zarathustra lui Nietzsche, am început a analiza, în context, şi oareşce psihologie socială legată de feţele unora sau altora de prin politichia locală.

Mall

Cercetatorii ardeleni au descoperit ca oricâta mâncare le-ai da musafirilor, tot se îmbata.

Ar trebui închise școlile dacă se trece de 6 la mie?