Rovegan
anunturi
Eurotrip
grandchef
anunturi
Bolta rece
Oala cu Gust
anunturi

miercuri, 20.10.2021

Rovegan

GALERIE
dana tabrea
  • dana tabrea
- +

Bunica unei familii de români săraci e lăsată să moară în bucătăria de vară, în timp ce familia acesteia, neavând bani de medicamente, ascultă muzică tare pentru a nu-i auzi gemetele; mamele îşi lasă copiii pradă depresiei şi pleacă în străinătate să câştige bani pentru familie; copiii cresc cu bunicile, nu au rezultate la învăţătură, iar fetele se vând în Italia sau se căsătoresc în ţară de timpuriu. Sunt doar câteva situaţii de viaţă cutremurătoare direct legate de tema migraţiei din cauza sărăciei, dezbătută înRovegan.

Structura alegorică a scenariului ia ca punct de plecare ”Capra cu trei iezi”, rescriind-o în cheie contemporană. Personajele sunt aduse mai aproape de subiectele abordate: mama capră, nevoită să-şi ofere serviciile de ”badanta” la Roma (Mihaela Teleoacă), iedul mijlociu, transformându-se în capră, descoperind avantajele noului statut de femeie întreţinută în casa italianului în vârstă (Valentina Zaharia), iar iedul cel mic, renunţând la visurile de a participa la olimpiadă, asumându-şi o viaţă comună în România (Silvana Negruţiu). Actriţele au roluri multiple, individualizându-se prin compoziţii provocatoare şi solicitante, care necesită folosirea tuturor resurselor şi a abilităţilor sau făcând să vibreze la unison lamentarea corului mamelor.

Catinca Drăgănescu îşi face simţită prezenţa în spectacol prin mijloacele regizorale puternice la care recurge: îmbinarea storytelling-ului şi a dramatizării propriu-zise, succedându-se la mică distanţă, construind alegoria ca umbrelă pentru teme delicate, interpretarea emoţională, la care se adaugă sincronizarea vocală sau coregrafică a celor trei actriţe, generând un comic amar. Coloana sonoră vie se află în disonanţă intenţionată cu subiectul extrem de grav pentru România actuală sau cu jocul dedicat al celor trei. Astfel că problemele intervin surprinzător, realizând un colaj între momentele teatrale jucate şi cele redate prin storytelling pe ritmuri pop, de muzică clasică sau rock. În acest mod, regizoarea îşi creează propriul context, contrastând cu aşteptările, iar orice altă asociere despre cum se aude, simte sau vede spectacolul devine superfluă.

Interpretarea participativă a celor trei partenere de scenă se îmbină cu imersiuni în universul spectatorului, adresarea directă implicându-l în lumea spectacolului. Actriţele se pliază cu dezinvoltură şi talent nu numai pe rolurile principale, ci şi pe cele secundare ori pe simplele intervenţii din scenă pentru recrearea contextului sonor (de exemplu, plânsetul bebeluşului în timp ce iedul mijlociu se străduieşte să îşi construiască şi vândă imaginea pe internet). Din când în când, prezenţa auditivă a lupului emerge din cântecul mamei capră, unde termenul ”bani” s-a inserat în mod abuziv, sau chiar din sporovăiala sau behăitul celor două capre ducând o viaţă decentă în Italia, semnificând o viaţă ameninţată de prezenţa constantă a răului care poate lua diverse forme, de la sacrificarea armoniei familiale pentru bani la vinderea de sine cu acelaşi scop.

Printr-o incursiune video în lumea satelor din judeţul Vaslui şi interviuri cu soţi, bunici şi copii rămaşi în ţară, viaţa unor oameni foarte apropiaţi de natură şi instincte, decişi să se adapteze la mediul social nefavorabil, ni se dezvăluie. Dintre animalele domestice întâlnite, capra atrage atenţia regizoarei-dramaturg prin capacitatea de adaptare la mediu. Supranumită ”vaca omului sărac”, capra poate creşte chiar şi în condiţii ostile, este vioaie şi extrem de interesată de tot ceea ce se întâmplă în jurul ei, având capacitatea de a utiliza tot ceea ce se găseşte în jurul ei. Este rumegătoare, iar dacă nu are unde paşte se poate hrăni şi cu furaje. Laptele de capră este foarte căutat pentru conţinutul bogat în vitamine şi minerale, reprezentând 2% din producţia mondială de lapte. Până la vârsta de patru luni, iezii primesc acelaşi tip de hrană. Apoi, crescătorul trebuie să selecteze iezii şi să-i separe în două grupe: iezii crescuţi pentru carne ce urmează a fi sacrificaţi şi iezii opriţi pentru creştere. Enunţuri comune, de manual sau enciclopedie ajung să facă parte din scenariu şi ascund/ revelează problematica gravă. Metafora care stă la baza spectacolului e una neobişnuită, atrăgând atenţia asupra unei situaţii aparte. Cum îi alege destinul pe aceşti oameni nevoiţi să plece în străinătate şi să se sacrifice pentru o viaţă decentă?

Expusă la intemperii sociale şi confruntată cu o migraţie externă masivă, România nu oferă un viitor satisfăcător cetăţenilor ei. Conform estimărilor statistice, la fiecare 5 minute şi 27 de secunde un român alege să emigreze. În prezent, peste 2,5 milioane de români trăiesc în afara teritoriului ţării. Din cauza condiţiilor de trai nesatisfăcătoare, aceştia sunt forţaţi să îşi caute locuri de muncă în străinătate, departe de familie. Cele mai expuse sunt mediul rural şi mediul urban sărac. Migraţia externă afectează populaţia tânără între 18 şi 24 de ani. Dar şi populaţia cu vârste cuprinse între 22 şi 35 de ani, provenind din clasa de mijloc, absolvenţi de studii superioare. La limita dintre documentare şi ficţionalizare, Rovegan aduce destinele acestor oameni reduşi la cifre şi statistici în lumina reflectoarelor, căutând să găsească punctele lor comune cu vieţile celor din sala de spectacol.

(Rovegan, text şi regie: Catinca Drăgănescu, distribuţia: Mihaela Teleoacă, Silvana Negruţiu, Valentina Zaharia, muzica: Alexei Turcan, video şi documentare: Alexandra Dinca, Vlad Bîrdu, Ionuţ Popescu, coproducţie Asociaţia Arena şi Centrul de Teatru Educaţional Replika, spectacol prezentat în cadrul Go West. Platformă de teatru şi dezbatere, un proiect cofinanţat de AFCN, Teatru Fix, 11 aprilie 2017) 

Dana Ţabrea este profesor, doctor în filosofie şi critic de artă (membru AICT)

© Drepturi de Autor (Copyright) - Acest articol este proprietatea Ziarul de Iasi (www.ziaruldeiasi.ro) si este protejat de Legea dreptului de autor si drepturilor conexe (8/1996). Preluarea acestui articol se poate face, potrivit reglementarilor in vigoare, doar în limita a maximum 500 de caractere, urmate obligatoriu de un link directionat catre acest articol! Orice incalcare a acestor prevederi va fi supusa procedurilor pentru intrarea in legalitate si recuperarea daunelor.

Ultima ora

editorial

Iluzii guvernamentale

Lucian DÎRDALA

Iluzii guvernamentale

Aparent, desemnarea domnului Cioloş a fost un gest politic inutil, de natură a consuma în zadar timp şi energie. În realitate, ea a avut rolul de a oferi partidelor din fostul arc guvernamental ceva mai mult timp de gândire şi, în special pentru PNL, de decantare a opţiunilor pe termen mediu.

Filmuletul zilei

opinii

Un model discret, iradiant...

Florin CÎNTIC

Un model discret, iradiant...

Zilele trecute l-am sărbătorit pe Alexandru Zub la Mănăstirea Văratic, loc de reflecţie şi ospitalitate pentru multe figuri emblematice ale culturii noastre contemporane. Cum Înalt Prea Sfinţitul Teofan, Mitropolitul Moldovei, face pentru marele istoric mai mult decât Academia şi autorităţile locale la un loc, aş vrea, ca modestă reverenţă, să readuc în faţa cititorilor un text revelator pentru efigia lui Al. Zub, model cultural şi uman pentru mulţi dintre noi, un partener de dialog exemplar, ieri şi azi.

Serafima

Radu PĂRPĂUȚĂ

Serafima

Serafima nu amintea deloc în înfăţişare de un serafim. Nu ştiu la ce s-o fi gândit maică-sa, când i-a dat acest nume - Serafima, poate originea ei basarabenească s-o fi condus spre acest nume, căci numele se întâlneşte la ruşi. Nu găsesc decât explicaţia că, nu-i aşa, orice gâscă îşi visează puii lebede. 

Întâlniri internaţionale Enescu (II)

Alex VASILIU

Întâlniri internaţionale Enescu (II)

Tinerii participanţi la Concursul de cânt vocal organizat la Paris în paralel cu festivalul Rencontres Internationales Georges Enesco au avut de demonstrat pregătirea în trei domenii muzicale: aria de operă clasică sau romantică, aria sau liedul modern şi liedul compus de George Enescu. Sunt experienţe muzicale ce le-au deschis deja, unora, calea spre scenele de spectacol, de recital, având în vedere cerinţele teatrelor lirice şi oportunităţile înregistrării pe disc a unor programe inedite. 

pulspulspuls

Cum se va tranşa duelul amazoanelor de la USR Iaşi? Iată câteva indicii!

Cum se va tranşa duelul amazoanelor de la USR Iaşi? Iată câteva indicii!

Vorbeam ieri aicea despre cum de s-a făcut şi s-au aranjat cărţile politicii încât dipotata Monika de la Iaşi a luat faţa în partid, la nominalizarea ca menistru al digitalizării, unora mai bine înfipţi ca ea pe lângă şefi. 

Caricatura zilei

Suspiciune...

Editia PDF

Bancul zilei

Cercetatorii ardeleni au descoperit ca oricâta mâncare le-ai da musafirilor, tot se îmbata.  

Parteneri

Alte publicatii

    Intrebarea zilei

    Ar trebui închise școlile dacă se trece de 6 la mie?

    vezi raspunsuri

    Copyright 2006-2020 © Ziaruldeiasi.ro Toate drepturile rezervate.