Rusia-Moldova-Europa: arta care satirizează de la Iași lumea digitală și critică post-colonialismul. Două expoziții provocatoare la Noaptea Albă a Galeriilor
Două dintre galeriile participante la Noaptea Albă a Galeriilor (NAG) 2025 din Iași au pus în centrul atenției teme intens dezbătute la nivel global: relația omului cu tehnologia și cu puterea politică, dar și tensiunile politice și culturale dintre Rusia, Republica Moldova și Europa. Expozițiile „Homo Electus” și „D coloniale” au transformat arta în oglindă critică a prezentului.
În perioada 3-5 octombrie, Iașul a fost din nou pe harta evenimentelor culturale prin Noaptea Albă a Galeriilor, un eveniment național care deschide spațiile expoziționale pentru public, într-un maraton al artei contemporane. Astfel, 11 galerii și spații independente din oraș și-au deschis porțile, oferind vizitatorilor ocazia de a descoperi viziuni artistice diverse.
„Homo Electus” – ironia digitală a unei lumi confuze
Expoziția „Homo Electus” semnată de Radu Carnariu și prezentată la Galeria ARTEP din Iași propune o satiră asupra lumii contemporane, unde realitatea, politica și tehnologia se amestecă într-un colaj haotic. În lucrările sale apar figuri recognoscibile – Donald Trump, Vladimir Putin, Elon Musk sau Diana Șoșoacă – integrate într-un univers vizual în care informația digitală devine materie artistică.

„Este ideea artistului de mediatizare a evenimentelor care se întâmplă în prezent, de la parlamentari extremiști până la utilizarea inteligenței artificiale. Este satirizarea evenimentelor. Orice poate fi transformat într-o glumă, într-o memă”, a explicat Adina Lapa, studentă în anul al II-lea la secția Pictură din cadrul UNAGE Iași.
Fiecare lucrare este construită din fragmente vizuale preluate de pe rețelele sociale ale artistului – capturi de ecran, reclame, imagini din mass-media, simboluri culturale globale.
„Sunt patru tablouri care includ problemele generației noastre – utilizarea excesivă a internetului, a inteligenței artificiale, a memelor. Toate aceste imagini sunt luate din feed-ul de Facebook al artistului”, a adăugat tânăra.

Rezultatul este un comentariu ironic asupra dezinformării și superficialității lumii digitale, o „oglindă pixelată” a prezentului în care ne construim identitatea prin fluxul continuu de imagini și meme virale.
„D coloniale” – între Rusia, Moldova și Europa
Expoziția colectivă „D coloniale” explorează tema colonizării, decolonizării și autocolonizării, cu referințe directe la relația â dintre Rusia, Republica Moldova și Uniunea Europeană. Artiștii folosesc simboluri culturale și cotidiene pentru a vorbi despre presiune, stagnare și căutarea libertății. „D coloniale” este semnată de artiștii Teodor Ajder, Valeria Barbas, Aliona Ciobanu, Victor Ciobanu, Ghenadie Popescu, fiind prezentată la Galeria BORDERLINE Art Space.
„Este vorba despre colonizare, decolonizare și autocolonizare, adică relația dintre Rusia, Republica Moldova și democrație”, a precizat Dilara Procopiu, voluntară NAG.

Una dintre lucrări, „In-between”, prezintă un om cu tatuajul „MD” pe cap, închis între uși pe care le trage fără succes – o metaforă a Moldovei prinsă între influențele rusești și aspirațiile europene. În altă parte, un covor tradițional pe care calcă „noul președinte” devine fundal pentru imagini cu gropi, simbolizând persistența problemelor structurale din societate, indiferent de schimbările politice.
În lucrarea „Bine ați venit”, un bărbat știrb în port tradițional și o femeie care ține un dinte compun o imagine despre turismul comercial din Republica Moldova, potrivit explicațiilor voluntarei.

Cea mai surprinzătoare piesă, „All Inclusive”, caricaturizează familia tradițională moldovenească modernizată: tatăl cu „burtică de bere” și adidași, mama mereu aranjată, copiii cu telefoane – toate realizate din mălai, simbol al rădăcinilor care persistă sub o aparență occidentală.
„Sunt trei lucrări acoperite cu plasă de țânțari. Țânțarul reprezintă presiunea Rusiei asupra Moldovei. Covrigeii sunt gloanțele, iar pistoalele sunt ascunse sub diverse obiecte. Nu se vede direct violența, dar dacă ai o gândire critică, îți dai seama că ceva nu e în regulă”, a explicat Dilara.

Publicitate și alte recomandări video