S-a mai stins o legenda a cinematografiei romanesti
anunturi
Eurotrip
grandchef
anunturi
Bolta rece
anunturi
metalco

vineri, 30.07.2021

S-a mai stins o legenda a cinematografiei romanesti

GALERIE
irina Petrescu
  • irina Petrescu
- +

UPDATE

Actorul Dorel Vişan a declarat, pentru MEDIAFAX, că Irina Petrescu a fost o artistă specială, care semăna numai cu ea, frumoasă, talentată şi un om minunat.

"A fost o artistă specială, care semăna numai cu ea, frumoasă, talentată şi un om minunat. Şi-a fixat pagina în istoria culturii prin ceea ce a făcut în teatru, în film şi prin multe acţiuni culturale (...) Murim pe rând şi lăsăm goluri care nu se vor putea completa multe generaţii, până când nu ne vom trezi şi vom fi conştienţi de propriul blestem de a ne împrăştia în lume", a spus Dorel Vişan.

El a precizat că este trist pentru că, în ultima vreme, s-au dus mulţi artişti. "În ultima vreme am avut parte numai de plecări, dar cred că moartea este un instrument al vieţii şi preţuirea şi iubirea rămân ca o candelă care luminează în întuneric chiar când flacăra se stinge", a mai spus Dorel Vişan.

ORA 13:10

Irina Petrescu, una dintre cele mai importante actriţe de teatru şi film din România, renumită pentru frumuseţea sa clasică, a decedat, marţi, la vârsta de 71 de ani, la Spitalul Elias din Capitală.

Irina Petrescu fusese transferată în urmă cu două săptămâni de la Spitalul de Urgenţă Floreasca la Spitalul Elias, a precizat pentru MEDIAFAX doctorul Dana Safta.

Irina Petrescu s-a născut pe 19 iunie 1941 şi a absolvit Institutul de Artă Teatrală şi Cinematografică "I.L. Caragiale" Bucureşti, promoţia 1963, la clasa profesorilor Ion Şahighian şi David Esrig.
S-a remarcat încă din timpul studenţiei, cel care a descoperit-o fiind regizorul Savel Stiopul. Acesta a chemat-o să dea probe pentru un proiect de film care nu s-a mai realizat, dar atunci a fost văzută de Liviu Ciulei, care a distribuit-o în rolul principal Ana Strejan din "Valurile Dunării" (1960).

Cunoscută pentru distincţia şi eleganţa sa, dar şi pentru frumuseţea sa clasică, Irina Petrescu a avut roluri importante în film, teatru radiofonic şi teatru TV, în regia unor nume de perstigiu ca: Liviu Ciulei, Lucian Pintilie, Gheorghe Vitanidis, Mihai Iacob, Virgil Calotescu, Ion Popescu - Gopo, Dinu Tănase, Andrei Blaier, Manole Marcus, Iulian Mihu, Dan Piţa, Mircea Veroiu.

Irina Petrescu a jucat în numeroase spectacole pe scena Teatrului Bulandra din Bucureşti, între care: Lena - în "Leonce şi Lena", de Georg Buchner, regia Liviu Ciulei (1970); Elena - "Anunţul la mica publicitate", de N. Gingsburg, regia Sanda Manu; "A douăsprezecea noapte", de William Shakespeare, regia Liviu Ciulei (1973); Cecil - "Elisabeta l", de Paul Foster, regia Liviu Ciulei (1974), Jennifer - "Ferma", de David Storey, regia Sanda Manu (1975); Cecilia - "Casa cea nouă", de Carlo Goldoni, regia Valeriu Moisescu (1978), Cristina - "Judecată în noapte", de Buero Vallejo, regia Tudor Mărăscu (1981); Ines - "Cu uşile închise", de Jean Paul Sartre, regia Mihai Măniuţiu (1982), Ea - "O, ce zile frumoase!", de Samuel Beckett, regia Mihai Măniuţiu (1985), Margot - "Dimineaţa pierdută", de Gabriela Adameşteanu, regia Cătălina Buzoianu (1986), Vişa - "Io, Mircea Voevod", de Dan Tărăchilă, regia Alexandru Tocilescu (1986), Milordino - "Uriaşii munţilor", de Luigi Pirandello, regia Cătălina Buzoianu (1987), Celimene - "Mizantropul", de Moliere, regia Valeriu Moisescu (1989), Beatrice - "Teatrul comic", de Carlo Goldoni, regia Silviu Purcărete (1992), Caesonia - "Caligula", de Albert Camus, regia Mihai Măniuţiu (1996), Doamna Diderot - "Libertinul", de E. E. Schmitt, regia Alexandru Tocilescu (1998), Regina mamă - "Thomas a Becket", de Jean Anouilh, regia Adrian Pintea (1999), Maria Vasilievna Voiniţkaia - "Unchiul Vanea", de A. P. Cehov, regia Yuriy Kordonskiy (2001), Maria Mihailovna - "Oblomov", după I. A. Goncearov, regia Alexandru Tocilescu (2003), Arina Panteleimonovna - "Căsătoria", de Gogol, regia Yuriy Kordonskiy (2003).

Pe scena Teatrului Metropolis, Irina Petrescu a putut fi văzută în spectacolele "Sfârşit de partidă", de S. Beckett, în regia lui Alexandru Tocilescu, şi în "Nebuna din Chaillot", montare a piesei lui J. Giraudoux, de Alice Barb.

Printre titlurile marcante din filmografia ei se numără debutul lui Lucian Pintilie cu "Duminică la ora 6" (1966), unde joacă alături de Dan Nuţu, dar şi "Dincolo de pod" al lui Mircea Veroiu, "O lumină la etajul X", în regia Malvinei Urşianu, şi "Hotel de lux" (1992) al lui Dan Piţa. Irina Petrescu este cunoscută şi pentru filme precum "Străinul" (1964) şi "Prin cenuşa imperiului" (1976).
A fost partenera lui Liviu Ciulei în "Facerea lumii" - film distins cu premiul ACIN în 1971 -, a lui Toma Caragiu şi Geo Barton în "Nu vreau să mă-nsor", a lui Radu Beligan în "Şeful sectorului suflete" şi a lui Ştefan Iordache în "Dimineţile unui băiat cuminte".

Gheorghe Vitanidis, cu care Irina Petrescu a colaborat la trei filme, a distribuit-o în "Răutăciosul adolescent", care i-a adus, în 1968, unul dintre cele mai importante premii internaţionale din palmaresul ei, pentru cea mai bună interpretare feminină la Festivalul de la Moscova.

"Răutăciosul adolescent" este un film deschizător de drumuri în cinematografia românească: în el apare primul nud dintr-un film românesc. În "Răutăciosul adolescent" Iurie Darie şi Irina Petrescu sunt protagoniştii unei iubiri pe versuri de Nichita Stănescu: "Mai lasă-mă un minut/ Mai lasă-mă o secundă/ Mai lasă-mă o frunză, un fir de nisip/ Mai lasă-mă o undă".

Totodată, Irina Petrescu a jucat în filmul "Misiunea directorului de resurse umane" (2010), o coproducţie Israel-Germania-Franţa, semnată de Eran Riklis, care a avut premiera în România în februarie 2011. "Misiunea directorului de resurse umane" a obţinut cinci trofee la gala premiilor industriei de film israeliene - Ophir Awards -, în 2010: pentru cel mai bun lungmetraj, cea mai bună regie, cel mai bun scenariu, cea mai bună actriţă într-un rol secundar (acordat actriţei de origine română Rosina Cambos) şi cea mai bună coloană sonoră.

De-a lungul carierei sale, Irina Petrescu a primit numeroase distincţii şi premii. Astfel, în decembrie 2011, a primit premiul "Aristizza Romanescu" în domeniul artelor spectacolului, acordat de Academia Română pentru "creaţia teatrală şi cinematografică".

În 2007, Irina Petrescu a primit premiul pentru întreaga carieră la cea de-a şasea ediţie a Festivalului Internaţional de Film Transilvania (TIFF).

De asemenea, în anul 2003, Irina Petrescu a primit premiul Uniunii Teatrale din România (UNITER) pentru întreaga activitate (2002).

În anul 2000, actriţa Irina Petrescu a fost decorată cu Ordinul Naţional "Steaua României" în grad de Ofiţer, de către Preşedinţia României.

© Drepturi de Autor (Copyright) - Acest articol este proprietatea Ziarul de Iasi (www.ziaruldeiasi.ro) si este protejat de Legea dreptului de autor si drepturilor conexe (8/1996). Preluarea acestui articol se poate face, potrivit reglementarilor in vigoare, doar în limita a maximum 500 de caractere, urmate obligatoriu de un link directionat catre acest articol! Orice incalcare a acestor prevederi va fi supusa procedurilor pentru intrarea in legalitate si recuperarea daunelor.

Ultima ora

editorial

Florin Cîţu, un politician cinic sau o marionetă?

Cosmin PAȘCA

Florin Cîţu, un politician cinic sau o marionetă?

Cîţu pozează în elevul cuminte, olimpicul şcolit în străinătate, care vrea să scape partidul de "golanul" Orban.

Filmuletul zilei

opinii

LINGVIŞTI

Codrin Liviu CUȚITARU

LINGVIŞTI

A fost un spectacol total, în urmă cu doi ani, la ultimul doctorat face-to-face la care am participat, doctoratul tînărului meu coleg Tristan Momela.

Mărgelele de sticlă

Bogdan ILIESCU

Mărgelele de sticlă

Învăţătoarea o întreabă pe fetiţa de 6 ani, la ora de desen: "Ce desenezi?"  Fetiţa răspunde: "Îl desenez pe Dumnezeu."  Învăţătoarea îi spune: "Dar nimeni nu ştie cum arată Dumnezeu." Iar fetiţa îi răspunde: "O să afle imediat!" (From Ken Robinson’s public talk at TED)

Angela

Nicolae TURTUREANU

Angela

Tot mai puţini cronicari, vechi şi noi. Tot mai puţini noi între noi, care mai respirăm duhul acelei împreună-lucrări, CRONICA VECHE numită. Şi tot mai multe punctele de suspensie.

pulspulspuls

Ne-a scris premarele: of, iar s-a înfierbântat asupra nopţii...

PULS

Ne-a scris premarele: of, iar s-a înfierbântat asupra nopţii...

Băbăeţi, sau măi fetelor care vă ocupaţi de mesajele publice ale premarelui, mai opriţi-l, măi, din beţia de cuvinte pe şefu’, că în ultima vreme o ia cam des pe ulei, mai ales când îl apucă actul ratat pe seară! Iaca, de-un par egzamplu, am văzut alaltăseară ditamai scrisoroiul destinat gazetei noastre şi semnat de premare, cântărind nu mai puţin de 3.300 de semne (aproape două file dactilo, pentru cei mai familiarizaţi cu bătrâna maşină de scris), în care am trântit căciula în vreo 3-4 rânduri de bătătură, râzând de stilul puerilo-ridicolo-comunist în care era redactată misiva, presărată ici-colo cu răutăţi sau jigniri clar învăţate de la amicul buhai şantajist. 

Caricatura zilei

30 km/h

Editia PDF

Bancul zilei

Când ma întâlnesc în parc si vorbesc cu barbati casatoriti, am impresia ca toti traim cu aceeasi femeie! (...)

Parteneri

Alte publicatii

    Intrebarea zilei

    Sute de persoane au ieșit în stradă pentru a protesta împotriva resticțiilor legate de COVID. Care ar trebui să fie pasul următor?

    vezi raspunsuri

    Copyright 2006-2020 © Ziaruldeiasi.ro Toate drepturile rezervate.