Sacrifică Guvernul Bolojan investițiile majore din regiunea Moldovei?

marți, 24 iunie 2025, 08:47
3 MIN
 Sacrifică Guvernul Bolojan investițiile majore din regiunea Moldovei?

Fostul secretar de stat în Ministerul Transporturilor, Adrian Covăsnianu, se teme că programul de guvernare al Cabinetului Bolojan va sacrifica, din nou, regiunea Moldovei.

Cadru didactic la UAIC Iași, Covăsnianu observă că proictele majore de infrastructură din nord-estul țării par abandonate sau și-au pierdut caracterul prioritar-strategic.

Postarea lui Adrian Covăsnianu pe Facebook:

„De ce deprioritizați și sacrificați regiunea moldavă?

Urmează 3 ani de secetă investițională?

Moldova va fi, din nou, ‘solidară’ cu sărăcirea investițională?

Am analizat rapid, comparativ, cele două programe de guvernare, 2021-2024 și 2025-2028, pentru o perioadă similară de timp, și constat cu amărăciune că noua coaliție, deși mai largă, nu aduce vești (prea) bune pentru regiunea Moldovei.

Înțeleg că suntem o regiune slab reprezentată politic și cu administrații locale nu întotdeauna eficiente. Dar proiectele mari de infrastructură, esențiale pentru dezvoltare și coeziune, rămân blocate sau împinse spre „calendele grecești”. Și asta în ciuda unei societăți civice tot mai vii și mai vocale și a unei economii din ce în ce mai diverse, reziliente și dinamice.

Am citit programul de guvernare 2025-2028 al coaliției PSD-PNL-USR-UDMR-Grupul Minorităților Naționale și, la capitolul Transporturi, pot trage următoarele semnale de alarmă:

Întrebări concrete la care nu avem răspunsuri:

  1. a) Autostrada A7 Pașcani–Suceava, parte a coridorului TEN-T, mai e o prioritate? Licitațiile sunt aproape finalizate, antreprenorii desemnați, dar contractele întârzie (să fie semnate).
  2. b) Drumul expres Tișița–Albița, legătură strategică la granița UE și coridor TEN-T, va primi finanțare sau e pus pe pauză?
  3. c) Drumul expres Suceava-Botoșani, veriga nouă în rețeaua TEN-T, cu contract de Studiu de Fezabilitate în derulare și traseu finalizat – nu va primi resurse pentru Proiectare și Execuție în următorii 3 ani?
  4. d) Autostrada A13 Bacău–Brașov: se continuă finanțarea investiției după finalizarea studiului de fezabilitate sau proiectul va fi temporizat?
  5. e) Drumul Expres Baia Mare-Bistrița-Vatra Dornei-Suceava, în varii stadii de proiectare și cu V.O. Gura Humorului avizată, nu are nicio șansă de finanțare a execuției în perioada 2025-2028?
  6. f) Magistralele feroviare M500, Ploiești–Roman, Pașcani–Suceava, M606 Roman–Iași–frontieră: Când vedem resurse financiare pentru execuție?
  7. g) Variantele de ocolire pentru orașele din Moldova (Galați, Vaslui, Botoșani, Iași Est, Huși, Hârlău, Fălticeni, Dorohoi) – au vreo șansă în următorii 3 ani? Există vreo ‘brumă’ investițională pentru următorii 3 ani?
  8. h) Autostrada Unirii, greu încercată de contestații pe sectorul ieșean și ‘dezbinată’ de antreprenori, va beneficia de resurse financiare considerabile pentru a putea fi finalizată până în anul 2032?

Concluzii

-Fosta coaliție (PSD-PNL-UDMR) a fost mai „darnică”?

-Viitoarea coaliție, deși mai diversă, devine și mai zgârcită cu regiunea Moldovei?

-De ce suntem, iar și iar, excluși de pe harta marilor investiții?

Observăm cu amărăciune că centrul de greutate al investițiilor rămâne pe Sud și Vest. Moldova e, din nou, lăsată la urmă.

Despre sectorul feroviar nici nu mai are rost să discutăm – suntem ocoliți sistematic.

E frumos să invocăm „grija pentru flancul estic al NATO”, dar în realitate e vorba doar de flancul SUD-ESTIC al țării, nu de Moldova.

Pe când și flancul estic – adică Moldova – va conta, nu doar ca slogan, ci ca realitate investițională?”

Publicitate și alte recomandări video

Comentarii