Mineralia
Impact FM regional

miercuri, 30.11.2022

Sângele de aur, cea mai rară grupă sanguină

sange-de-aur
  • sange-de-aur

Sângele de aur are Rh-ul nul, adică nu conține antigene Rh (proteine) pe celulele roșii din sânge (RBCs). Aceasta este cea mai rară grupă de sânge din lume, cu mai puțin de 50 de persoane care au această grupă de sânge. Sângele de aur a fost identificat pentru prima dată la australienii aborigeni.

Oamenii de știință de la Universitatea din Bristol și NHS Blood & Transplant (NHSBT) au descoperit un nou sistem rar de grupe sanguine. Descoperirile, publicate în Blood, jurnalul Societății Americane de Hematologie, rezolvă, de asemenea, un mister de 30 de ani.

Grupa de sânge este determinată de prezența sau absența unor antigene specifice, principalele grupe pe care oamenii le cunosc fiind A, B, O și AB (pozitive și negative). Cu toate acestea, grupele de sânge sunt ușor diferite.

”Termenul grupă sanguină se referă la întregul sistem de grupe sanguine”, explică o lucrare din 2014 pe această temă, ”care cuprinde antigene din globulele roșii a căror specificitate este controlată de o serie de gene”.

În total, există 44 de sisteme de grupe de sânge, cel mai recent fiind descoperit de oamenii de știință de la Universitatea din Bristol. Există atât de multe grupe deoarece există mai multe modalități de grupare a celulelor roșii din sânge pe baza antigenelor de pe suprafața lor.

Sângele de aur, documentat de aproape jumătate de secol
Echipa a investigat o colecție destul de comună de antigeni ai globulelor roșii numită Er. Deși au fost descoperiți pentru prima dată în urmă cu aproape 40 de ani, acești antigeni nu se încadrau în niciun sistem cunoscut de grupe sanguine.

În cadrul studiului, persoanelor cu aloanticorpi (anticorpi produși în mod specific în urma expunerii la antigeni străini de globule roșii) pentru antigenii Er le-au fost analizate secvențele de ADN care codifică genele.

Echipa a descoperit modificări în gena care codifică proteina Piezo1, ceea ce ar cauza o proteină alterată pe suprafața globulelor roșii la aceste persoane.

Folosind editarea genetică pe o linie celulară, au reușit să demonstreze că proteina Piezo1 era necesară pentru exprimarea antigenului Er și să stabilească faptul că Er era propriul sistem de grupe sanguine, care cuprinde antigenele Era, Erb și Er3 recunoscute anterior, plus două noi antigene Er ”cu incidență ridicată”, numite Er4 și Er5.

"Acest studiu este un exemplu excelent al modului în care noile tehnologii se pot combina cu abordări mai tradiționale pentru a aborda întrebări de lungă durată la care ar fi fost imposibil să se răspundă nu cu mulți ani în urmă. Faptul că Er s-a dovedit a fi Piezo1, o proteină cu un interes atât de larg răspândit o face și mai interesantă", a declarat Dr. Tim Satchwell, unul dintre autorii principali ai studiului de la Universitatea din Bristol.

"Această lucrare demonstrează, chiar și după toate cercetările efectuate până în prezent, că simpla celulă roșie din sânge ne poate surprinde în continuare. Proteinele piezo sunt proteine mecanosensorii care sunt folosite de celula roșie pentru a simți când este ”stoarsă”. Proteina este prezentă la doar câteva sute de exemplare în membrana fiecărei celule.

Acest studiu evidențiază într-adevăr antigenicitatea potențială a proteinelor chiar foarte slab exprimate și relevanța lor pentru medicina transfuzională", a precizat profesorul Ash Toye, profesor de biologie celulară la Universitatea din Bristol și director al unității de cercetare a sângelui și transplantului NIHR, potrivit Bristol University.

Sângele de aur, numit Er
Prezența aloanticorpilor poate cauza probleme în timpul transfuziei dacă există o neconcordanță între donator și primitor, precum și declanșarea unor atacuri asupra sistemului imunitar în timpul sarcinii, notează IFL Science. Cei doi noi antigeni, Er4 și Er5, sunt asociați cu boli hemolitice grave ale fătului și ale nou-născutului.

Cercetările de acest gen ar putea ajuta la dezvoltarea testelor pentru grupele rare de sânge, optimizând îngrijirea acestor pacienți.

Upgrade pe flancul estic al NATO

Lucian DÎRDALA

Upgrade pe flancul estic al NATO

Agenda miniştrilor de externe nu se putea limita la situaţia din estul Europei, dată fiind anvergura geopolitică globală a Alianţei. Vom vedea, probabil, un efort de consolidare a unei poziţii unitare faţă de China, principalul competitor strategic al Occidentului.

Mândru că sunt

Florin CÎNTIC

Mândru că sunt

De Ziua Naţională, pe lângă pocnetele sticlelor de şampanie şi exploziile artificiilor, mai stăruie un zgomot de fond: concertul înfundat al pumnilor bătuţi în piept de compatrioţii care, asemenea popcornului în tigaia încinsă, se înfoaie bombastic, „mândri că sunt români”.

Să nu-i jignim pe ruşi

Radu PĂRPĂUȚĂ

Să nu-i jignim pe ruşi

Aşa spunea preşedintele Macron cu ceva timp în urmă: Vai, vai, să nu-i jignim pe ruşi!

Muzicieni români în lume

Alex VASILIU

Muzicieni români în lume

Este titlul potrivit unei rubrici săptămânale de ziar, al unei emisiuni radiofonice cu acelaşi ritm de difuzare pentru că, fără intenţia părtinirii Eutherpei faţă de alte muze artistice, în limbajul sonor cult se exprimă pe înţelesul auditorilor de pretutindeni cei mai mulţi autori şi interpreţi români. Aleg numai câteva exemple:

Pro şi contra părintelui Calistrat, căruia pe drept i se mai spune şi „Ciocanul Sfântului Vasile”

Multă lume îl sună pe amicul nostru Archibald Tănasă ca să pună o vorbă bună în dreptul părintelui Calistrat, căruia după moliftelnic i s-ar mai putea spune şi „Ciocanul Sfântului Vasile”, în engleză „Master of monk’x boxing”, sau „Ninja de la Vlădiceni”, după ce a pocnit şi a trântit la pământ una sau două enoriaşe la intrarea în mănăstirea unde slujea.

Iohannis, cu așteptările înșelate

Tata, tata! Avem lupi în bloc? Nu, puiule, vecinii îsi citesc facturile la curent si gaze!