Șantier în Copou timp de 18 luni: linia de tramvai va fi modernizată. Când vor începe lucrările

marți, 10 iunie 2025, 03:33
3 MIN
 Șantier în Copou timp de 18 luni: linia de tramvai va fi modernizată. Când vor începe lucrările

Linia de tramvai din Copou va intra într-un proces de modernizare. Lucrările vor dura 18 luni de la momentul contractării unui constructor. Deocamdată, Primăria Iași este în etapa de obținere a avizelor necesare autorizării proiectului. Un termen optimist pentru începerea lucrărilor ar fi a doua parte a anului viitor.

Intenția municipalității este de a accesa fonduri europene prin intermediul Programului Regional Nord-Est 2021 – 2027. În august 2024, instituția a semnat un prim contract care a vizat proiectarea lucrărilor. În prezent, documentația tehnică a ajuns la instituțiile de resort pentru avizare.

În ce vor consta lucrările

Lungimea tronsonului între Biblioteca Centrală Universitară (BCU) și rondul Triumf este de 1.670 metri: 1.550 m în cale dublă și 120 m în rond. Nu doar linia va fi modernizată, ci și rețeaua de fir contact.

Potrivit Primăriei, rețeaua se află „într-o avansată stare de degradare pe ambele fire de circulație”.  „Atât sistemul de susținere, cât și firul de contact au suferit uzuri semnificative, în unele zone firul fiind erodat până la nivelul clemelor de fixare care, la rândul lor, prezintă uzuri generalizate pe întregul traseu”, se arată într-un memoriu de prezentare a investiției.

Urmăriți canalul „Ziarul de Iași” pe WhatsApp. Cele mai importante știri ale zilei sunt disponibile aici

De-a lungul celor peste 30 de ani de exploatare, intervențiile la rețea au fost doar de întreținere și reparații curente. Proiectantul (Pod-Proiect SRL) a constatat că deterioarea firului de contact a determinat reducerea secțiunii active de transport a curent. Astfel, sunt înregistrate pierderi semnificative de energie electrică, iar fiabilitate rețelei s-a redus.

Degradări semnificative au fost observate și la stâlpii de susținere a rețelei, iar Primăria are în plan înlocuirea integrală a acestora cu unii noi.

„Aceștia se află într-o stare tehnică și estetică necorespunzătoare, neasigurând condițiile minime de siguranță în exploatare, constituind un potențial pericol atât pentru pietoni, cât și pentru traficul rutier”, se mai precizează în documentul citat.

Potrivit memoriului, cablurile electrice destinate alimentării sistemului de iluminat sunt în mare parte nefuncționale, iar în zonele în care avariile au fost frecvente și reparațiile imposibile, au fost adoptate soluții provizorii „care nu mai sunt conforme cu reglementările urbanistice în vigoare”.

„Este necesară instalarea unei rețele electrice noi pentru iluminatul public, precum și a unui sistem modern de legare la pământ a stâlpilor metalici. Corpurile de iluminat existente vor fi demontate și montate ulterior pe noii stâlpi proiectați, în timp ce cablurile de alimentare vor fi înlocuite integral”, conform documentației tehnice.

Linia este într-o „stare tehnică critică”

Astfel, principalele lucrări vizează înlocuirea completă a rețelei de contact și a stâlpilor (cu realizarea unei noi rețele de împământare), modernizarea cablurilor de medie tensiune gestionate de CTP și înființarea unei noi rețele electrice pentru sistemul de iluminat public.

În ceea ce privește calea de rulare, o expertiză din 2024 a arătat că linia este într-o „stare tehnică critică” și se impune „refacerea integrală a căii de tramvai pe întreaga lungime a proiectului”.

„Singurele lucrări de asfaltare prevăzute în prezentul proiect pentru partea carosabilă adiacentă sunt lucrări de racordare a liniilor de tramvai reabilitate la trama stradală existentă”, potrivit memoriului tehnic, lucrările vizând o lățime de jumătate de metru pentru racordare la carosabil.

Municipalitatea invocă patru beneficii ale modernizării liniei de tramvai: reducerea zgomotelor și vibrațiilor, o frecvență controlată de circulație a tramvaielor, viteză sporită de deplasare și creșterea condițiile de siguranță în exploatare.

Publicitate și alte recomandări video

Comentarii