Proiectarea va stabili modul de lucru: după evacuarea instituţiilor care îşi au sediul în Palatul Administrativ sau cu reducerea activităţii lor. Contractul vizează eficientizarea termică a întregii clădiri, iar şantierul va dura cel puţin un an.
Instituţia Prefectului a reuşit să încheie pe final de an contractul de lucrări pentru renovarea energetică a Palatului Administrativ. A fost nevoie de patru licitaţii pentru atribuirea acestui contract, după două proceduri ce vizau doar realizarea documentaţiei şi o a treia care a inclus pachetul de lucrări, dar care a fost anulată. Singura ofertă depusă acum a venit din partea unei asocieri de firme condusă de Katar Conneg, o societate de construcţii care a derulat mai multe proiecte în Iaşi.
Cititi si: Casa Pătrată: evacuare iminentă, căutări frenetice. Nu se ştie încă unde vor fi duşi sutele de angajaţi de aici
Licitaţia a pornit de la valoarea estimată de 48,55 milioane de lei, bani obţinuţi din Planul Naţional de Redresare şi Rezilienţă, Componenta 5 – Valul renovării, iar contractul a fost semnat pentru 44,43 milioane de lei (fără TVA). Firma câştigătoare urmează să realizeze partea de proiectare în aproximativ două luni, durata lucrărilor propriu-zise fiind estimată la 20 de luni. Reprezentantul firmei care a semnat documentele de atribuire alături de prefectul Iaşului a spus că şantierul va dura cel puţin un an. El a adăugat că, dată fiind amplasarea Palatului Administrativ – la Kilometrul Zero al Iaşului – vor fi luate măsuri suplimentare de izolare a şantierului, pentru a evita poluarea, dar şi pentru a limita vizibilitatea intervenţiei la faţade în peisajul urban.
Sunt vizate mai multe obiective: reducerea cu peste 60 la sută a consumului de energie termică pentru încălzire, respectiv un consum de 30 la sută din surse regenerabile pentru încălzirea apei menajere şi pentru iluminat – cu panouri solare cu tuburi presurizate, respectiv panouri fotovoltaice ce vor fi amplasate pe terasa clădirii.
Cititi si: Evacuarea Casei Pătrate se amână: motive tehnice. Relocarea sutelor de angajați va dura 2 ani și jumătate
Prefectul Bogdan Cojocaru a precizat că Palatul Administrativ a fost dat în folosinţă în anii ’70 şi că de atunci nu a fost făcută nicio renovare. De altfel, pe toate faţadele sunt porţiuni unde tencuiala şi cărămida aparentă s-au desprins şi au căzut. De asemenea, în prezent, zeci de aparate de aer condiţionat sunt montate pe fiecare parte a clădirii, inclusiv pe pereţii dinspre curtea interioară.
Ziarul de Iaşi a relatat deja că toate instituţiile care funcţionează în clădire au fost anunţate să fie pregătite să se mute temporar în alte spaţii, dacă acest lucru se va impune. Practic, fiecare dintre aceste instituţii care îşi au sediul în Palatul Administrativ, inclusiv Prefectura, a trebuit să identifice încă de acum un an spaţii de birouri unde ar putea să se mute pe durata şantierului.
Casa Pătrată aparţine Ministerului Afacerilor Interne, adică Prefecturii, toţi ceilalţi – Consiliul Judeţean, Direcţia Judeţeană de Statistică, Direcţia Judeţeană de Cultură etc. – fiind chiriaşi. În cazul în care proiectanţii vor decide că şantierul trebuie să se desfăşoare „cu casa închisă”, cei peste 350 de angajaţi care lucrează aici vor fi relocaţi în prima parte a anului viitor.
Cititi si: A treia oară, cu noroc? În sfârşit, o ofertă pentru renovarea Casei Pătrate. O licitaţie de 10 milioane de euro
A fost discutată şi posibilitatea ca lucrările să se desfăşoare pe tronsoane de clădire, în aşa fel încât activitatea să poată continua aici, deşi la un nivel restrâns. În acest caz, rămâne de văzut dacă zgomotul caracteristic oricărui şantier şi intervenţiile care vor afecta toate încăperile vor permite salariaţilor să lucreze.
Publicitate și alte recomandări video