Schengen – „Am trecut glonț. Dar la bulgari persistă vechile metehne”. Ce spun transportatorii ieșeni la început de an?
Transportatorii rutieri de mărfuri prind demaraj odată cu intrarea României în spațiul Schengen. Se elimină timpii de așteptare și controalele sistematice la frontiere, aducând avantaje semnificative. Cu toate acestea, la granița cu Bulgaria încă persistă problemele semnalate și anul trecut de unii șoferi de tir, ei fiind obligați să tragă pe dreapta, într-o parcare privată, unde totul este contracost.
Mult așteptata decizie de intrare a României în Spațiul Schengen de la începutul acestui an elimină timpii de așteptare din vămi, controalele cu măsurarea, cântărirea sau verificarea documentelor fiind doar aleatorii. Avantaje semnificative vor fi resimțite și în transportul rutier de mărfuri internațional, iar oamenii de afaceri din domeniu au confirmat deja asta.
„Am trecut glonț, fără cântărire, fără nimic. A mers foarte bine”
După primele curse din an, unii transportatori din Iași se declară cât se poate de mulțumiți, în anumite privințe.
„Controale aleatorii trebuie să fie! E normal să se întâmple asta. Nu mai există timp de așteptare acum. Am trecut glonț, fără cântărire, fără nimic. A mers foarte bine! Cu timpul, probabil, vom simți și noi la raft lucru acesta, dar lucrurile astea se reglează în câteva luni, vedem dacă va scădea motorina, va crește și nu numai”, a apreciat pentru ZdI Marian Iacomi, patronul Ami Turing, o companie de transporturi rutiere de mărfuri din Iași.
Acesta a avertizat totuși că, la frontiera cu Bulgaria, țară care a intrat odată cu România în spațiul Schengen, încă persistă vechile metehne, transportatorii rutieri de mărfuri fiind obligați în continuare să tragă pe dreapta, contracost, într-o parcare privată, și să aștepte până la 12 de ore, fără nicio bază legală.
„Încă sunt probleme la bulgari! Cu toate că vama e liberă și poți să treci, au rămas aceleași probleme. Ei te bagă obligatoriu în parcare, ca să te «jefuiască » de 20 de euro, de 30 de euro, ei te bagă prin parcarea respectivă la Ruse (…) Vezi Doamne, ei zic că știu că este aglomerat în vamă la români și de aceea ne-ar direcționa în parcarea asta, dar am întrebat la poliția din vamă și au zis că nu există acest tip de comunicare cu ei. În plus, nu era nicio aglomerație, doar doi câini rătăciți ”, a povestit transportatorul din Iași.
Avantajele noului statut de „full acces” Schengen
În prezent, zona Schengen este formată din 31 de țări, respectiv 27 de state membre UE și țările EFTA- Islanda, Liechtenstein, Norvegia și Elveția.
De la 1 ianuarie 2025, România și Bulgaria au devenit membre depline ale spațiului Schengen, îndeplinindu-și cu succes procesul de evaluare prevăzut în Tratatele lor de aderare. Asta înseamnă că s-au eliminat timpii de așteptare la frontierele cu Ungaria și Bulgaria, unde până anul trecut, media de așteptare a camioanelor era de 180 de minute.
Acest statut de țară membră Schengen înseamnă că țările nu efectuează controale la frontierele lor interne, cu excepția cazurilor de amenințări specifice și efectuează controale la frontierele lor externe, pe baza unor criterii bine definite.
În consecință, având în vedere libera trecere prin frontiere, atât transportatorii, cât și operatorii economici vor trebui să acorde o atenție sporită celorlalte obligații ce le revin, în funcție de tipul de mărfuri transportate care presupun anumite formalități în avans cum sunt și : obținerea vizelor necesare în sistemul TRACES-în cazul alimentelor; codul UIT generat prin sistemul RO e-transport pentru transportul intra-Unional; licențe de transfer intraunional pentru produse cu dubla utilizare ( i.e. care pot avea atât o utilizare civilă, cât și militară).
În Iași sunt înregistrați aproape 1.500 de transportatori
Conform datelor puse la dispoziție ZdI, de către Autoritatea Rutieră Română, la Iași sunt licențiați, în total, 1.464 de transportatori. Dintre aceștia, majoritatea sunt încadrați ca transportatori în regim de marfă, respectiv 1.191, în timp ce 150 sunt licențiați pentru transport de persoane.
Restul, dețin certificate de transport pe cont propriu (118 transportatori) și licențe de transport rutier pentru vehicule avariate (5). Cifrele sunt în creștere față de alți ani, la fel și profiturile multor astfel de companii, dovadă că mulți transportatori își extind flotele și în afara granițelor. De altfel, o analiză a Uniunii Naționale a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR) arată că piața de transport mărfuri în țara noastră este pe drumul cel bun. Își va continua trendul de creștere. Conform studiului, piața transportului rutier de marfă este estimată să ajungă, în 2030, la aproape 30 de miliarde de euro.
Iar pentru acest prognostic s-au luat în calcul tendințele industriei transporturilor rutiere, evoluțiile și impactul în piață. În aceeași analiză se mai arată că, anul trecut, piața transporturilor rutiere de mărfuri a ajuns la o valoare de 17 miliarde de euro. În 2023, aceste creșteri au plasat sectorul transporturilor rutiere ca principal exportator de servicii al României, cu 7,81 miliarde de euro, depășind așadar, chiar și exportul de servicii IT de 7,77 miliarde de euro, după cum se mai arată în studiul UNTRR.
Tot aici, s-a ajuns la concluzia că țara noastră, ca valoare a pieței, ocupă locul 6 în Uniunea Europeană la transportul rutier de mărfuri.
Publicitate și alte recomandări video