Schimbări importante în transportul județean. Consilierii adoptă noul Program pe ultima sută de metri
Noul Program de Transport Județean ar urma să fie adoptat de plenul aleșilor județului cu doar câteva zile înainte ca mandatul acestora să expire. Programul anterior, care ajunsese în faza evaluării ofertelor depuse în procedura de licitație, a fost anulat de instanță la cererea transportatorilor nemulțumiți.
La un an de la anularea în instanță a Programului Județean de Transport adoptat de majoritatea PNL-PMP în vara lui 2022, CJ repune pe ordinea de zi a ultimei ședințe de plen din acest mandat proiectul unui nou program. Proiectul de hotărâre asupra căruia trebuie să se pronunțe consilierii județeni în ședința programată marți, 24 septembrie, include și studiul de mobilitate privind evaluarea fluxurilor de transport de persoane, reclamat de companiile care acoperă acum acest serviciu public.
CITESTE SI: Un an pierdut: a fost anulată licitaţia pentru traseele de transport public judeţean
Vechiului plan îi lipseau și stațiile, inclusiv cele de la intrarea în Iași – pentru că traseele erau gândite atunci să se oprească acolo. Amenajarea acestor stații ar fi căzut în sarcina Primăriei Iași, dar CJ a salvat Municipalitatea de povara modernizării lor, renunțând la idee. Astfel, toate cursele județene vor intra în oraș ca și până acum până la autogările existente sau de ocazie, unde își au capătul.
Rămân 11 grupe de trasee
Județul a fost împărțit tot în 11 grupe de trasee.
- Prima grupă va include curse pentru localități din comunele Popricani, Victoria, Vlădeni, Plugari, Probota, Trifești, Roșcani, Andrieșeni și Bivolari, precum și Hârlău. În Iași, locul de plecare/sosire este Stația Pădurii. Valoarea estimată a contractului pentru această grupă de nouă trasee este de 99,5 milioane de lei pentru o perioadă de zece ani. Licitația va fi lansată după adoptarea proiectului de hotărâre.
- Al doilea pachet de trasee include localități din comunele Golăiești, Ungheni, Prisăcani, Tomești, Comarna, Costuleni, Răducăneni, Grozești, Gorban și Cozmești. La Iași, capătul este ori Stația Doi Băieți, ori Rond Țuțora. Valoarea estimată a acestui grup cu 11 trasee este de 143,9 milioane de lei.
- În al treilea grup sunt stabilite curse și programul de circulație al autovehiculelor pentru localități din Dobrovăț, Schitu Duca, Ciortești și Dolhești, capătul curselor în Iași fiind la Casa Sindicatelor. Contractul pentru acest grup de patru trasee este estimat la 54,6 milioane de lei.
- Grupa de trasee nr. 4 include sate din Ciurea, Grajduri, Mironeasa, Scânteia, Șcheia, Ipatele și Mogoșești. În Iași, capătul este Piața CUG/Selgros. Contractul pentru cele cinci trasee va porni de la valoarea estimată de 109,1 milioane de lei.
- Al cincilea pachet de trasee se referă la Miroslava, Voinești, Lungani, Horlești, Țibana, Țibănești, Tansa și Dagâța. Pentru cursele care pleacă sau sosesc în Iași, capătul este tot Piața CUG. Contractul pentru cele opt trasee din pachet a fost estimat la 120,1 milioane de lei.
- Mijloacele de transport care vor acoperi cele nouă trasee incluse în grupa 6 vor avea punct de plecare sau de sosire Rondul Copou/ Agronomie. Ele vor merge prin comunele Rediu, Movileni, Gropnița, Românești, Focuri, Fântânele, Belcești, Coarnele Caprei și Ceplenița până la Hârlău. Contractul pentru acest pachet a fost estimat la 115,5 milioane de lei.
- Localități din Miroslava, Lețcani, Bălțați, Brăești, Erbiceni, Belcești, Dumești, Popești, Mădârjac, Sinești, Lungani, dar și Podu Iloaiei și Tg. Frumos cu suburbiile lor intră în grupa de trasee nr. 7. În Iași, capătul unora dintre trasee este Canta/Luca Arbore. În total, sunt 12 trasee în acest pachet al cărui contract este evaluat la 161,6 milioane de lei, cel mai scump dintre toate.
- Grupa 8 include trasee din Tg. Frumos și Pașcani către sate din Al.I. Cuza, Strunga, Oțeleni, Butea, Costești, Mircești, Heleșteni, Hărmănești, Ciohorăni, Hălăucești, Stolniceni-Prăjescu, Ruginoasa, Răchiteni, Todirești și Mogoșești-Siret. În total, sunt 13 trasee, pentru care contractul a fost estimat la 106 milioane de lei.
- În Grupa 9 intră curse din Pașcani spre Cristești, Lespezi, Miroslovești, Moțca, Sirețel, Tătăruși, Valea Seacă, Vânători. Sunt 12 trasee în această grupă pentru care licitația va porni de la valoarea estimată de 105,1 milioane de lei.
- Pachetul 10 de trasee include curse cu plecare/sosire din Tg. Frumos și Hârlău spre localități din Deleni, Cotnari, Cucuteni, Scobinți, Ceplenița și Balș. Contractul pentru cele 7 trasee din acest pachet va intra în licitație cu valoarea estimată de 74,5 milioane de lei.
- În fine, al 11-lea pachet se referă la curse între Autogara Transbus Codreanu (Gară) și Pașcani, respectiv Hârlău. Sunt planificate câte 24 de curse pe zi în autovehicule cu o capacitate de cel puțin 10 locuri. Contractele pe fiecare traseu sunt estimate la aproximativ 84 de milioane de lei fiecare, respectiv 168,5 milioane împreună.
Contracte pe 10 ani
De altfel, toate traseele din toate cele 11 grupe sunt estimate separat ca valoare. La licitație vor fi scoase toate grupele simultan, întregul pachet având o valoare estimată de aproape 1,26 miliarde de lei, puțin mai mare decât programul anulat anterior. În schimb, contractele din acel program aveau o durată de 6 ani, pe când cele propuse acum se vor întinde pe 10 ani.
În total, sunt 92 de trasee în cele 11 grupe, la fel ca în Programul Județean de Transport adoptat în 2022 și anulat anul trecut. Documentația care însoțește proiectul de hotărâre include și propunerile operatorilor de transport, inclusiv pe cele respinse (cu tot cu justificări).
Publicitate și alte recomandări video