Anunturi de Mica Publicitate
Abonament la editia electronica
Iasi Tv Life
TeleM
TVR Iasi Telejurnal
Abonament la editia tiparita

Scoateţi aceste rable din oraş! Nu aşteptaţi să moară oameni pentru a fi luate măsuri

GALERIE
autobuz, foc, iasi
  • autobuz, foc, iasi
- +

Panică ieri printre pasagerii unui autobuz. Vehiculul, aparţinând firmei de transport Unistil, a luat foc în apropierea staţiei de la Rondul Vechi din cauza unui scurtcircuit electric. În mijlocul de transport se aflau mai mulţi călători, care au ieşit imediat după ce au izbucnit flăcările. Autobuzul circula pe ruta 27, pe traseul Tătăraşi - Baza 3- Pasarela Bucium - Poitiers - capăt CUG, şi a luat foc în jurul orei 9 dimineaţa.

 

Potrivit unui martor care a sunat la 112 să anunţe incendiul, călătorii care se aflau înăuntru au ieşit imediat, astfel că nu s-a înregistrat nicio victimă. Şoferul împreună cu un trecător şi un poliţist local au încercat să stingă focul, dar nu au reuşit, astfel că flăcările au cuprins întreg compartimentul motor. Câteva minute mai târziu, pompierii sosiţi la faţa locului au reuşit să stingă incendiul. „Pompierii au fost solicitaţi la ora 09.04 pentru stingerea unui incendiu la un autobuz. La faţa locului a fost trimis o autospecială de la Detaşamentul 2. Flăcările au izbucnit la compartimentul motor, la izolaţia instalaţiei electrice. Au ars aproximativ patru metri pătraţi de izolaţie. Din primele cercetări, cauza izbucnirii focului a fost producerea unui scurt circuit“, a declarat Silvia Bolohan, purtător de cuvânt în cadrul Inspectoratului pentru Situaţii de Urgenţă. Trecătorii care se aflau prin zonă s-au speriat de flăcările uriaşe şi fumul dens rezultat, aşa că la 112 au sunat mai multe persoane.


„Oare au ITP?“


Incidentul de ieri a scandalizat însă opinia publică, reacţiile negative fiind imediate. Persoanele care au mers de-a lungul timpului cu autobuzele şi microbuzele de la Unistil au criticat dur starea maşinilor şi condiţiile foarte proaste în care sunt transportate. „Pe mine mă mira că abia acum a luat foc unul. Cei care circulă cu trocariciul de la Unistil ştiu foarte bine în ce stare tehnică sunt autobuzele. Mare minune că n-au fost victime... încă. Poate în loc să plătim bilete mai degrabă ar sta preotul cu crucea în mână la intrarea în autobuz. Să pupăm crucea, ca nu se ştie cum ajungem şi unde. De siguranţa în trafic nici nu poate fi vorba la aşa nişte jafuri“, este de părere un cititor al „Ziarul de Iaşi“. „Autobuzele Unistil sunt încă «lux» faţă de microbuzele de pe linia 18, Păcurari - Tătăraşi, tot ale acstei firme. Să vezi acolo cum zdrăngăne, cum se deschid uşile în mers... Eu nu înţeleg cum obţin cei de la Unistil autorizaţie. Că eu mă şi mir cum de au ITP. Oare au?“, ne declară Gabriela R., o ieşeancă ce spune că e nevoită să facă naveta pe linia 18. De altfel, lipsa de condiţii din autobuzele Unistil este constatată periodic de ieşeni, în sesizările sosite la redacţie de-a lungul timpului. Firma privată circulă cu 47 de unităţi în fiecare zi pe câteva trasee pe care le-a concesionat de la Primărie în 2006. Atunci, Primăria a invocat „forţa majoră“: faptul că începuse schimbarea liniilor de tramvai, iar parcul RATP nu avea suficiente autobuze.

Cititi şi:

(VIDEO) HALAL SIGURANŢĂ! Autobuz în flăcări, în plină stradă, în urma unei defecţiuni tehnice

Între timp, însă, după 8 ani, situaţia s-a schimbat radical, iar în garajul RATP autobuzele predomină.
Maşinile Unistil se regăsesc pe traseul 121 Tătăraşi-Dacia, 44 Dacia-Tehnopolis, 6 barat Dacia-Copou, 18 Tătăraşi-Păcurari, 29 Podu Roş-Tomeşti şi 27 Tătăraşi-CUG. Pe acestea circulă în mare parte autobuze, cu excepţia traseului 18, pe care sunt microbuze. Conform patronului Unistil, autobuzul care a luat foc ieri a fost fabricat în 1996 şi adus din Germania anul trecut. „Nu avem ce să facem în astfel de cazuri, pentru că nu depinde de noi. Şi la maşini noi se întâmplă. Asta este situaţia. Nu se poate şti dinainte. Nu putem preveni asemenea cazuri“, a declarat Vasile Puşcaşu. Patronul a mai spus că revizii tehnice se fac periodic la cele 78 de maşini pe care le are Unistil la Iaşi. „Au fost controale în această perioada, au fost echipe mixte care au făcut verificări şi la strada. Se fac reviziile cu RAR o dată la şase luni. Şi noi avem echipele noastre care le controlează şi fac câte două revizii intermediare în cele şase luni“, a specificat Puşcaşu.


Deşi activitatea operatorului privat a atras numeroase critici de-a lungul timpului, relaţia pe care a avut-o cu Primăria ridică multe semne de întrebare. Mai întâi, firma privată şi-a organizat parcul auto şi şi-a amenajat birourile pe terenurile din Tudor Vladimirescu, pe care le-a concesionat de la Primărie. Unistil are aici hala de întreţinere a maşinilor, parcul auto şi birourile şi colaborează cu RATP pentru dispecerat şi planificatul traseelor. Pe lângă acestea, firma şi-a crescut profitul pe baza contractelor derulate cu Primăria. În cursul anului trecut, Unistil a adus 40 de autobuze second-hand la un preţ de 3,3 milioane de lei, iar în 2012, alte 20 de autobuze second-hand la un preţ de 1,59 milioane de lei. Ultima afacere a fost făcută printr-un intermediar, respectiv o firmă de apartament din Bârlad, Transaccept, care figurează în acte drept câştigătorul licitaţiei de la Primărie, însă maşinile au fost aduse la Iasi de către Unistil. Să fie pentru toate acestea o explicaţie: faptul că patronul Unistil şi viceprimarul Mihai Chirica sunt cumetri, ultimul botezându-i fiul?


Oficialii Primăriei au alte explicaţii. Aceştia spun că Iaşul are un singur operator de transport, respectiv RATP, care este responsabil pentru modul în care se desfăşoară acest serviciu. „La noi, situaţia e diferită, în sensul că noi operăm cu o companie creată de Consiliu Local care are în obligaţie asigurarea transportului public de călători. Această companie poate să-şi asigure capacitatea de transport prin mijloace proprii sau prin atragerea de pe piaţa auto de necesar de material rulant. Confuzia pe care au lăsat-o ei este că sunt doi operatori. Nu sunt doi. Este unul singur. Nu pot sa-i cer cont lui Unistil decât în măsura contractului, dar pot să pedepsesc RATP pentru tot ce nu funcţionează din transportul public. Ei sunt în masură să răspunda pentru calitatea transportului“, a declarat viceprimarul Mihai Chirica. Conform municipalităţii, regia circulă în tandem cu Unistil pentru că nu ar avea capacitate. „Din discuţiile purtate de-a lungul timpului, dacă aveau capacitatea de a duce tot transportut public, îl făceau şi îi respectau toată frecvenţa de grafic“, a spus viceprimarul Mihai Chirica. Rămâne însă o întrebare fără răspuns: dacă RATP tot face achiziţii masive de autobuze second-hand, de ce nu mai cumpără alte câteva zeci de vehicule pentru a nu mai împărţi traseele cu un privat? (Andrei DÎSCĂ, Gabriela TOMA)
 

© Drepturi de Autor (Copyright) - Acest articol este proprietatea Ziarul de Iasi (www.ziaruldeiasi.ro) si este protejat de Legea dreptului de autor si drepturilor conexe (8/1996). Preluarea acestui articol se poate face, potrivit reglementarilor in vigoare, doar în limita a maximum 500 de caractere, urmate obligatoriu de un link directionat catre acest articol! Orice incalcare a acestor prevederi va fi supusa procedurilor pentru intrarea in legalitate si recuperarea daunelor.

Ultima ora

editorial

Moştenirea toxică ce o vor lăsa rectorii ajunşi la al treilea sau al patrulea mandat

Dan CONSTANTIN

Moştenirea toxică ce o vor lăsa rectorii ajunşi la al treilea sau al patrulea mandat

Dacă distinsul profesor „X” sau remarcabilul „Z” au putut să treacă peste lege, eu de ce nu aş putea?

opinii

Roboţi

Codrin Liviu CUȚITARU

Roboţi

Robotul a trecut, treptat, de la „plimbarea” convulsivă pe coridoarele Universităţii, la alergarea „profesionistă”. Se arăta capabil să sară şi peste obstacole, plăcerea sa supremă fiind „să evite” deliberat, în viteză, femeile de serviciu îngenuncheate pe ciment şi prinse în efortul răzuirii gumelor de mestecat aruncate iresponsabil. Îngrijitoarele se speriau îngrozitor şi ţipau injurios după Robogică (foarte des îl numeau „pocitania dracului”!).

Despre discursul regionalist din Moldova (II)

George ŢURCĂNAŞU

Despre discursul regionalist din Moldova (II)

Delestaţi de centru şi captivi între statalismul teritoriului post-sovietic de la est de Prut şi desconsiderarea de la nivelul Bucureştiului, moldovenii din România aleg soluţia cea mai simplă: ştergerea sau renunţarea la identitate. Exemplele sunt multiple şi deseori invocate în scrieri mai vechi, de la divergenţele teritoriale bucovineană (în plin nucleu statal al Moldovei), vrânceană şi gălăţeană, la tendinţele actuale ale tinerilor de a migra pentru studii spre centrele universitare externe Moldovei, deseori mai prost cotate decât Iaşul în sistemul universitar. În aceste condiţii, să nu înţelegi necesitatea unor mişcări care militează pentru scoaterea Moldovei din izolarea impusă de către centru e cam prea mult!

Spărgătoarea de coduri

Bogdan ILIESCU

Spărgătoarea de coduri

Viaţa unui copil de acum 40 de ani (şi aproape sigur şi înainte) era absolut fascinantă pentru că era înmuiată din plin în toată istoria omenirii şi în tot ce avea mai valoros, adunat până atunci, în cărţi. Da, lucrurile alea cu un aer prozaic, mărturia perpetuă a unei invenţii seculare, care, prin natura lor de a păstra scris orice gând pe care i-l încredinţai, obligau la multă atenţie, şi mare responsabilitate şi scriitorul, şi cititorul.

pulspulspuls

Calcule matematice: am putea avea o premieră la locale la Iaşi de ne va durea mintea

Calcule matematice: am putea avea o premieră la locale la Iaşi de ne va durea mintea

Dacă tot v-am servit ieri aicea niscai aritmetică electorală de Bahlui, haideţi să continuăm şi azi cu olecuţă de analiză matematică plus geometrie diferenţială tot pe tema asta incitantă! Nu de alta, dar acuşi încep iar simulările de alegeri, şi măcar să fim pregătiţi.

Caricatura zilei

La reciclat pet-uri și doze

Când Sistemul Garantie Colectare te pune pe gânduri

Cumpara editia digitala

Vremea in Iasi

Curs valutar

Parteneri

Intrebarea zilei

Vladimir Putin, presedintele Federatiei Ruse, a declarant intr-un interviu dat jurnalistului american Tucker Carlson ca nu va ataca niciun stat NATO. Credeti ca isi va respecta cuvantul dat?

vezi raspunsuri