Se aprind toate semafoarele montate în intersecţii. Schimbări majore în trafic
anunturi
Eurotrip
grandchef
anunturi
Bolta rece
anunturi
metalco

duminica, 18.04.2021

Se aprind toate semafoarele montate în intersecţii. Schimbări majore în trafic

GALERIE
semafor
  • semafor
- +
Măsura urmează să fie pusă în practică în următoarele zile. Pentru a uşura traficul de dimineaţă, instituţiile publice vor începe programul la ora 9. Pietonalul se va extinde până la Casa Modei. În Nicolina şi Păcurari se vor introduce benzi speciale pentru transportul în comun. Primarul a anunţat şi ideea unei taxe pentru cei care intră în Iaşi din comunele din zona metropolitană. „Nu e problema lor că ţipă, ci e problema noastră că noi trebuie să ne ducem viaţa mai departe sănătoşi“, a explicat Mihai Chirica.

Semafoarele din intersecţiile incluse în Sistemul de Management al Traficului vor fi, toate, în funcţiune până la sfârşitul lunii în curs, a anunţat primarul Mihai Chirica, ieri, la reuniunea Comitetului Consultativ de Dialog Civic pentru Problemele Persoanelor Vârstnice. Întâlnirea de la Casa Pătrată a avut pe ordinea de zi un singur subiect: „Sistemul de management de trafic pentru creşterea calităţii vieţii şi confortului cetăţenilor municipiului Iaşi, parcările, circulaţia rutieră şi pietonală în Iaşi. Transportul în comun în municipiul Iaşi, intra şi interjudeţean“.

Pe parcursul a mai bine de o oră, primarul Iaşului a explicat toate proiectele în derulare sau în curs de transformare în hotărâri ale Consiliului Local. Semafoarele vor fi pornite rând pe rând, cu o marjă de ordinul zilelor pentru eventualele corecţii ale timpilor alocaţi pentru cele două culori.

Aşa cum ne-a precizat ulterior Cătălin Boghiu, directorul Direcţiei Generale Tehnice din cadrul Primăriei ieşene, prima intersecţie unde semafoarele vor fi aprinse este bd. N. Iorga cu aleea Nicolina, respectiv breteaua de urcare şi coborâre de pe pasarela Nicolina dinspre piaţa cu acelaşi nume (traficul pe cealaltă bretea este deja semaforizat). 

Schimbare de program în instituţiile publice

Pentru descongestionarea traficului în orele de vârf, primarul Chirica este decis să pro­pună modificarea programului de func­ţionare al instituţiilor publice, care ar urma să fie deschise între orele 9-17. În acest fel, începutul programului nu s-ar suprapune cu începerea orelor în instituţiile de învăţământ. 

Mihai Chirica a recunoscut că oraşul este sufocat de maşini, dar soluţia pe care o oferă nu este construirea de parcări.

„Înainte de 1990, în Iaşi erau 10.000 de autoturisme. Or, numai anul trecut au intrat în oraş 28.000 de maşini vechi“, a comparat el parcul auto de acum 30 de ani cu cel de acum. „Niciun oraş nu poate să creeze 28.000 de locuri de parcare într-un an“, a spus el. 

Ce străzi urmează să se închidă pentru maşini

„Pietonul şi calitatea aerului respirat sunt principalele două priorităţi. Prigoana împotriva maşinilor poluante va creşte în­tr-o manieră mai mult decât vizibilă în pe­rioada următoare“, a avertizat edilul, amin­tind de campania de raportare către RAR a autovehiculelor „prinse“ că scot fum dens pe ţeava de eşapament. 

Pentru reducerea poluării, sunt vizate extinderea Pietonalului până la fosta Casă a Modei şi restricţionarea accesului auto pe strada Agatha Bârsescu (strada din faţa Teatrului Naţional). Proiectele de hotărâre sunt afişate pentru dezbatere publică pe pagina de internet a Primăriei. 

Linii şi tramvaie noi

„Singura posibilitate de a elimina traficul este prin stimularea utilizării mijloa­celor de transport în comun“, a susţinut primarul.

El a adăugat că Iaşul e singurul oraş din ţară care continuă să inves­tească în reţeaua de tramvaie. În acest sens, Mihai Chirica a spus că „pe fonduri europene avem 48 de milioane de euro şi studii fina­lizate în proporţie de 80 la sută care se vor depune până la sfârşitul lunii iulie“.

Astfel, procedurile de achiziţie ar putea să fie semnate până la sfârşitul anului, iar modernizarea ultimelor sectoare de cale de rulare din oraş să fie făcită în anii 2019-2020. Edilul a vorbit şi de achiziţionarea de tramvaie noi.

Benzi destinate autobuzelor şi tramvaielor şi abonamente mai ieftine

Introducerea benzilor dedicate transportului public - o măsură nepopulară, recunoaşte primarul - urmează să fie realizată mai întâi pe Şoseaua, respectiv strada Nicolina şi apoi pe Şoseaua, respectiv strada Păcurari. În Nicolina, delimitarea se va face doar prin marcaje pe asfalt, benzile rezervate mijloa­celor de transport de călători fiind cele de lângă axul drumului. „Nu abandonez această idee“, a subliniat primarul.

Chirica a pomenit şi de achiziţia unor modele de autobuze electrice: unul de 12 metri lungime, pentru traseele din zone plate, şi unul mai scurt, de 9 metri, pentru traseele „de deal“, cum sunt cele spre Copou. 

Aşa cum a mai spus, vor fi încurajate abonamentele (ieftinite la 80 de lei/lună pentru toate liniile), în detrimentul biletului de călătorie (scumpit la 2,50 de lei). Toate aceste schimbări vor fi discutate la şedinţa Consiliului Local de săptămâna viitoare. Ce va rămâne neschimbat este setul de facilităţi acordate pensionarilor, a dat asigurări edilul.

Primarul a promis şi degajarea trotuarelor de maşini până la sfârşitul anului, cu ajutorul Poliţiei Rutiere - aceeaşi care va veghea şi la respectarea benzilor destinate transportului public. Totodată, el şi-a exprimat nemulţu­mirea faţă de aglomeraţia de autovehicule care staţionează pe o bandă şi jumătate între intersecţia de la Gară şi intrarea în depoul CTP, pe strada Silvestru.

Taxă de acces în oraş şi impozite mai mari

„Traficul foarte intens din orele de vârf este provocat nu de ieşeni, ci de cei care vin din localităţile învecinate“, a explicat Mihai Chirica.

El a arătat spre Miroslava, Ciurea şi Valea Lupului, cele mai mari comune suburbane ca număr de locuitori. Chirica a invocat inclusiv introducerea unei taxe de acces în oraş, „care va fi mai scumpă decât un bilet de călătorie“.

„Nu e problema lor că ţipă, ci e pro­blema noastră că noi trebuie să ne ducem viaţa mai departe sănătoşi“, a argumentat Chirica.

Nu este singura măsură ne­populară pe care şi-o asumă primarul Iaşului. El preconizează creşterea impozitului de la a doua maşină şi, gradual, odată cu creşterea gradului de poluare. În schimb, „ne convine să dăm impozit zero maşinilor hibrid“, a adă­ugat Mihai Chirica. 

Planul primarului de a elimina maşinile din oraş nu prevede însă crearea unor parcări mari la intrările în oraş, pe motiv că achiziţionarea şi amenajarea unor asemenea suprafeţe mari ar costa prea mult. Soluţia? Mersul pe jos până în cea mai apropiată staţie de autobuz sau tramvai.

„În maxim doi ani vom avea gata sistemul de e-ticketing, introducem sistemul de monitorizare pe smartphone - să ştim de acasă când vine cursa pe care ne-o dorim, ca să nu stăm 20 de minute în staţie“, a mai spus primarul.

© Drepturi de Autor (Copyright) - Acest articol este proprietatea Ziarul de Iasi (www.ziaruldeiasi.ro) si este protejat de Legea dreptului de autor si drepturilor conexe (8/1996). Preluarea acestui articol se poate face, potrivit reglementarilor in vigoare, doar în limita a maximum 500 de caractere, urmate obligatoriu de un link directionat catre acest articol! Orice incalcare a acestor prevederi va fi supusa procedurilor pentru intrarea in legalitate si recuperarea daunelor.

Ultima ora

editorial

De la Koudela la Schär, via Şovre

Nicolae GRECU

De la Koudela la Schär, via Şovre

Corectitudinea politică în sport începe să însemne respectarea ad litteram a unor reguli, indiferent cât de stupide ar fi.

Filmuletul zilei

opinii

Metamorfoze ale protocronismului sau despre incompetenţa cu ştaif (IV)

Eugen MUNTEANU

Metamorfoze ale protocronismului sau despre incompetenţa cu ştaif (IV)

În acest episod, autorul serialului se referă critic la încercările unui cunoscut etnolog contemporan de a impune ideea existenţei unui „mit fondator” românesc, bazat pe figura împăratului roman Traian, cuceritor al Daciei.

Iar şi iar despre pocăinţă

pr. Constantin STURZU

Iar şi iar despre pocăinţă

Pocăinţă nu se poate face decât în timp. Când se termină timpul, omul nepocăit "se încremeneşte în moleşeala sufletului şi în nesimţire". Există şi atunci un soi de pocăinţă, dar "pocăinţa lui de acolo este un regret pentru viaţa lui greşit trăită, dar unit cu neputinţa de a se mişca din ea" (Părintele Dumitru Stăniloae). 

Cum a devenit Europa un model civilizaţional?

Aurelian-Petruș PLOPEANU

Cum a devenit Europa un model civilizaţional?

Ideile vehiculate în rubrica de azi, aparţinând marelui filozof francez Rémi Brague (1947-), deşi par străine de tărâmul economiei, au un rol important în înţelegerea modului cum s-au născut şi consolidat valorile şi instituţiile occidentale care caracterizează azi o naţiune civilizată, inclusiv sub raport economic.

pulspulspuls

Un deştept Grămadă

Un deştept Grămadă

Până mai ieri, indiferent de guvern, PSD sau PNL, fostul dipotat local PMP Grămadă avea numai cuvinte de laudă despre orice ministru al Sănătăţii.

Caricatura zilei

Cu telefonu pe trecere

Editia PDF

Bancul zilei

Parintele Vasile a strâns 5 ani bani pentru clopotnita, dar nu i-au ajuns decât pentru un BMW.  

Parteneri

Alte publicatii

    Intrebarea zilei

    Sute de persoane au ieșit în stradă pentru a protesta împotriva resticțiilor legate de COVID. Care ar trebui să fie pasul următor?

    vezi raspunsuri

    Copyright 2006-2020 © Ziaruldeiasi.ro Toate drepturile rezervate.