Chirica: 4 dosare / Alexe: 3 dosare. De ce totuşi cei doi nu au motive de îngrijorare până în ziua alegerilor?
Daca cei doi vor câstiga la viitoarele alegeri locale înca o tura în fruntea insti (...)
citeste totjoi, 28.03.2024
Sigur, se poate gândi, şi încă foarte corect, dar numai în cadrul unei convenţii. În anumite situaţii, clieşul ţine loc de protocol şi transmite un adevăr convenit. Unul pe care, relativizându-l, te situezi implicit în disidenţă.
Aici simt nevoia să fac o precizare: inerţiile unei comunităţi, culturale, confesionale trebuie acceptate şi respectate. În fond, identitate înseamnă o sumă de clişee general recunoscute. A nega valorile şi tradiţia unei comunităţi pentru că ele nu se suprapun cu ale comunităţii tale e semn de extremism. Acceptarea diversităţii este condiţia normalităţii. A toleranţei. A accepta nu înseamnă însă a adera. Dar a înţelege înseamnă implicit şi a accepta. Cel mai adesea, cunoaşterea se transmite prin intermediul clişeelor. E calea cea mai sigură. Aşa stând lucrurile, rezultă a a evita clişeele presupune a te situa în afara comunităţii. A deveni un altul, care periclitează valorile, deci identitatea comunităţii.
Bun, deci putem lua ca ipoteză de lucru că se poate gândi corect prin intermediul clişeelor. Sigur, „corect“ conform unei convenţii. Dar se poate gândi viu? Viul e imprevizibil, mobil, instabil. Pulsează neregulat, refuză alinierea. Poţi cunoaşte ceva apelând la clişee? Până la capăt - nu. Dar şi evitându-le programatic treci pe lângă foarte multe aspecte importante. Respingerea cu orice preţ a clişeului este semn de trufie şi cade, inevitabil, în clişeu. De regulă, cei foarte tineri şi lipsiţi de experienţă comit, grăbiţi, această gafă. Din orgoliu, din precipitare, din prostie. (Nu e nici o ruşine să faci prostii când eşti tânăr...) Din neaderarea apriorică la un model resimţit ca oficial; din nevoia, neconstructivă decât în rare cazuri, de a respinge sistemul. Sistemul este principalul producător al clieşeelor sociale.
Dar mai există şi clişeul mărunt, meschin, care ne condamnă la prostie. Flaubert a scris insistent despre el. Madame Bovary este, în egală măsură cu Bouvard et Pécuchet, o carte despre clişeu. Cu o precizare: despre clişeul neconştientizat ca atare, neproblematizat. Despre clişeul luat ca sursă sigură a cunoaşterii. Şi devenit, pe nesimţite, lentila prin care este percepută lumea. Şi nu doar lumea din afară. Uneori, dar ce spun eu, nu uneori, de cele mai multe ori şi lumea dinlăuntru, atâta cât ne mai preocupă ea, sparge în afară tot prin intermediul clişeului.
Pun o întrebare aparent, doar aparent cinică (atitudine nu scuzabilă, ci chiar lăudabilă, căci cinismul, în înşlesul său clasic, nedegradat, respinge metodic nu atât clişeul, cât clişeizarea): există drame-clişeu? Suferinţe reale, resimţite ca atare, care năruiesc realmente un om, dar care nu se pot exprima decât standard? Împing mai departe cinismul: există drame-kitsch? Care, în ciuda prostului gust în care eşuează, rămân, totuşi, drame? Răspunsul nu poate fi decât pozitiv. Kitsch înseamnă mai ales nepotrivire, scurt-circuit (de unde şi uriaşul său potenţial vital). De cele mai multe ori, drama, în pofida resortului său autentic, debuşează în kitsch atunci când ajunge în spaţiul public. Atunci când iese din intimitate, când mută interiorul în exterior. Confesiunea e ceva, jelania publică, adresată tuturor, altceva.
Există o decenţă a durerii, care îi dă demnitate. Când suferinţa îşi ridică poalele în cap, cerşind empatie, când caută să atragă atenţia, devine kitsch. Caz concret: un tânăr a anunţat pe facebook că, dezamgit de lumea asta, s-a hotărât să îşi curme viaţa. Goodbye, cruel world! A urmat o avalanşă de mesaje de susţinere, de îngrijorări reale, de crize explicabile. Axiomă: viaţa unui om e bunul care trebuie apărat cu orice preţ, uneori împotriva lui însuşi. În cele din urmă, tânărul şi-a scrijelit un pic venele, dar nu a murit. A ieşit din spital rapid, suficient de prompt ca să apuce să-şi posteze pe reţeaua de socializare fişa de externare. Tentativa lui de suicid a fost consemnată în direct de el însuşi. Galeria a reacţionat. Presa a preluat şi a amplificat cazul, transformându-l într-un simbol al lumii de azi.
Nu îmi permit să relativizez gestul cu pricina, nu îi cunosc dedesubturile; dimpotrivă, am şi empatie, şi înţelegere, şi îngrijorare: dacă un om decide să îşi curme viaţa, ceva foarte serios şi grav trebuie să stea la originile hotărârii sale. Dar nici nu pot să nu observ că mutarea din privat în public transformă drama într-un spectacol. Un spectacol comentat abundent şi, după caz, duios ori grotesc, de spectatori. Ceva agasează, zgârie retina ori irită simţul estetic într-o astfel de poveste.
Moartea, scoasă la mezat, devine clişeu.
Moartea, iar moartea... Suntem vii, cum spune un poet, prieten de-al meu: suntem vii, să ne scuipăm în sân.
Bogdan Creţu este director al Institutului de Filologie Română „A. Philippide“, Academia Română, Filiala Iaşi şi profesor universitar doctor la Facultatea de Litere din cadrul Universităţii „Alexandru Ioan Cuza“ din Iaşi.
© Drepturi de Autor (Copyright) - Acest articol este proprietatea Ziarul de Iasi (www.ziaruldeiasi.ro) si este protejat de Legea dreptului de autor si drepturilor conexe (8/1996). Preluarea acestui articol se poate face, potrivit reglementarilor in vigoare, doar în limita a maximum 500 de caractere, urmate obligatoriu de un link directionat catre acest articol! Orice incalcare a acestor prevederi va fi supusa procedurilor pentru intrarea in legalitate si recuperarea daunelor.
Modificări: Tramvaiul 6 (Dacia – Târgu Cucu) va circula până în Tătăraşi Nord
Orașul din România de două ori mai mare decât Bucureștiul în care mulţi ieşeni îşi petrec vacanţa
Philipp Plein şi-a părăsit logodnica pentru o ieşeancă. Tânăra din Paşcani e însărcinată
Ministrul Finanţelor, întrebat cât i-a venit factura la curent: 199 lei
Prahova: Bărbat ucis cu un singur pumn după o ceartă pe modul în care a parcat maşina
Dan Şucu anunţă că merge cu galeria Rapidului la meciul cu U. Craiova
Preţul aurului a urcat joi la 327,8351 lei/gram, o nouă valoare record
Nou scandal: Postări cu soldaţi israelieni care se joacă cu lenjeria intimă a femeilor din Gaza
Prefectul Cojocaru acuză conducerea Aeroportului Iaşi de "politizare cu penali"
Conferința ,,BRICS și ordinea economică mondială”, la sediul Academiei Române din Iași
Premierul anunţă că “nu este oportun ca magazinele să fie închise în weekend”
Ministrul Energiei explică modul cum va fi aplicată schema de plafonare la gaze şi energie
Noi măsuri în privinţa sistemului electronic RO e-Factura. Ce măsură anunţă Guvernul
Integritatea hibridă a lui Herman von Hebel, preşedintele Comisiei Pre-Vetting din Republica Moldova
STUDIU - Gheaţa polară se topeşte şi modifică rotaţia Pământului: Timpul însuşi este afectat
Grav accident rutier în Dolj, unde două maşini s-au ciocnit, iar una a luat foc
Luis Enrique şi Hansi Flick, pe lista scurtă pentru a-i succede lui Xavi la FC Barcelona
O capsulă cu senzori ar putea fi o alternativă la endoscopie
Putin spune că Rusia nu va ataca NATO, dar că avioanele F-16 date Ucrainei vor fi doborâte
Ucraina afirmă că a doborât peste noapte 26 de drone de atac ruseşti
Beyoncé, vedeta pop de culoare din Texas, îşi lansează primul album country
Grecia: Cele mai ridicate temperaturi pentru luna martie din ultimii douăzeci de ani
Nissan va investi în unitatea de vehicule electrice Ampere a grupului Renault
Prima Doamnă Jill Biden a scris o carte pentru copii despre pisica de la Casa Albă
Sonda japoneză SLIM a supravieţuit celei de-a doua nopţi pe Lună
Medicamentele hormonale ar putea creşte riscul de tumori cerebrale
PSD Iaşi anunţă că un nou primar PNL va candida pe listele lor la alegerile locale
Ce pot indica modificările patologice ale examenului de urină? (P)
Moştenirea toxică ce o vor lăsa rectorii ajunşi la al treilea sau al patrulea mandat
Calcule matematice: am putea avea o premieră la locale la Iaşi de ne va durea mintea
Dan CONSTANTINMoştenirea toxică ce o vor lăsa rectorii ajunşi la al treilea sau al patrulea mandat |
Codrin Liviu CUȚITARURoboţi |
George ŢURCĂNAŞUDespre discursul regionalist din Moldova (II) |
Bogdan ILIESCUSpărgătoarea de coduri |