Se pregătește încă o licitație grea la CJ: în joc sunt toate traseele de transport public din județ

sâmbătă, 26 aprilie 2025, 03:45
2 MIN
 Se pregătește încă o licitație grea la CJ: în joc sunt toate traseele de transport public din județ

Consilierii județeni se vor pronunța asupra noii documentații de atribuire a traseelor curselor de călători din județ. O hotărâre similară a fost anulată la pachet cu licitația lansată în acest sens în 2022.

Programul de transport public județean revine în atenția consilierilor județeni la aproape trei ani de la adoptarea primei versiuni. Amintim că transportatorii au obținut în instanță anularea hotărârii adoptate în iulie 2022 pe baza căreia a fost lansată licitația pentru atribuirea celor 11 grupe în care au fost împărțite cele 92 de trasee. Implicit, și procedura de licitație a fost anulată. La acel moment, operatorii de transport au contestat lipsa studiilor menite să stabilească fluxurile de călători și corelarea capacității de transport impusă cu numărul pasagerilor. O altă cerință respinsă de firmele de transport a fost numărul prea mare de autobuze (peste 22 de locuri) cerute la licitație – condiție care ar favoriza firmele mari.

Urmăriți canalul „Ziarul de Iași” pe WhatsApp. Cele mai importante știri ale zilei sunt disponibile aici

Al doilea proiect de hotărâre, asupra căruia aleșii județului trebuie să se pronunțe miercuri, este de peste două ori mai stufos decât primul: 436 de pagini, față de 199. Asta, deși față de prima variantă s-a mai renunțat la unele condiții – dintre cele care îi vizează pe călători: nu mai e nevoie de stații amenajate la intrările în Iași, iar mijloacele de transport vor putea să oprească oriunde în municipiu etc.

De la 6, la 10 ani

De asemenea, noile contracte vor fi încheiate pe 10 ani (vechiul program oferea 6 ani), întreg pachetul fiind estimat la 1,26 miliarde de lei, valoare similară celei adoptată în 2022. De altfel, grupele de trasee sunt nemodificate. În schimb, valoarea estimată a grupelor diferă în plus sau în minus. Cea mai mare reducere este în grupa a 4-a, cu 5 trasee din Iași spre/dinspre sudul județului (Iași-Grajduri-Scânteia/ Mogoșești/ Ipatele), de la 203,2, la 109,1 milioane de lei, respectiv 46,5 la sută. Creșterile cele mai mari față de valorile estimate la procedura de licitație din 2022 sunt pe grupele a 11-a, a curselor rapide din Iași spre Pașcani și Hârlău, de la 91, la 168,5 milioane de lei (85,1 la sută), respectiv a 9-a, care include 12 trasee în zona Pașcani, de la 59,9, la 105,1 milioane de lei (75,3 la sută).

O dezbatere publică pe regulamentul transportului județean a avut loc la începutul acestei luni, dar rămâne de văzut dacă au fost rezolvate toate obiecțiile formulate de cei transportatorii prezenți. Discuțiile s-au axat mai ales pe capacitatea mijloacelor de transport cu care ofertanții trebuie să se prezinte peste câteva luni la licitație. La discuții, proiectantul care studiat fluxurile de călători de pe cele 92 de trasee a atras atenția că este ultima mare licitație de acest fel din țară și că e de așteptat o concurență acerbă, întrucât e posibil să se prezinte și operatori care nu au prins contracte în celelalte județe.

Publicitate și alte recomandări video

Comentarii