Se simte că avem la Transporturi un ieșean interesat de oraș: dezbatere cu Centura de Est
anunturi
Eurotrip
grandchef
anunturi
Bolta rece
anunturi
metalco

miercuri, 03.03.2021

Un plan ambiţios la Guvern

Se simte că avem la Transporturi un ieșean interesat de oraș: dezbatere cu Centura de Est

GALERIE
centuraCentura Est Schitu Duca Ungheni
  • centura
  • Centura Est Schitu Duca Ungheni
- +

Încă un proiect interesant destinat Iaşului, în dezbatere după bretelele din vest: Varianta Ocolitoare Iaşi-Est. Propunerea iniţiată de Adrian Covăsnianu astă-toamnă începe să prindă contur acum când liderul "Moldova vrea autostradă" a ajuns în Guvern, ministru secretar de stat la Transporturi. Traseul ar urma să lege viitoarea A8, după Ungheni, de DN 28 după Tomeşti şi de DN 24 la Schitu Duca. Scopul: scoaterea traficului greu din municipiu.

 

Începutul de an readuce în atenţie necesitatea rezolvării problemelor de trafic care ţin municipiul Iaşi prizonier în ambuteiaje şi poluare. După ideile privind prelungirea variantei de trafic uşor de la Uricani spre Leţcani, respectiv a construirii unui drum de ocolire a oraşului Podu Iloaiei, Adrian Covăsnianu aminteşte propunerea sa de realizare a unei centuri în estul municipiului. Vicepreşedintele asociaţiei „Moldova Vrea Autostradă”, numit între timp secretar de stat la Ministerul Transporturilor, a lansat, anul trecut, ideea legării drumurilor naţionale care intră în municipiu dinspre sud (DN 24 Vaslui-Iaşi) şi dinspre est (DN 28 Huşi-Albiţa-Iaşi) de traseul A8.

Amintim că studiul de fezabilitate pentru tronsonul dintre Ungheni şi Tg. Neamţ al autostrăzii este subiectul unei licitaţii care a ajuns în etapa (prelungită) a evaluării tehnice şi financiare a ofertelor depuse. SF-ul va studia şi asigurarea legăturii cu Aeroportul Iaşi şi cu viitorul Spital Regional de Urgenţă. Dacă această legătură va pleca dintr-un punct din nordul municipiului, breteaua către cele două drumuri naţionale va avea capătul în apropierea podului care va fi construit peste Prut. Din nodul cu A8, varianta ocolitoare Est propusă de Covăsnianu coboară spre Ţuţora, puncte de intersecţie cu DJ 249 şi 249E. De la Ţuţora, va continua spre Osoi, unde se va suprapune pe o lungime de aproximativ 5 km cu DN 28. În fine, înainte de Costuleni, un ultim segment de drum care trebuie construit de la zero va duce varianta ocolitoare est în DN 24, între localităţile Schitu Duca şi Poiana.

Avantaje şi costuri

„Propunerea îşi doreşte să elimine traficul greu de pe şoseaua Bucium şi Calea Chişinăului printr-o relaţie nouă, la profil de drum naţional, cu intersecţii denivelate şi noduri corespunzătoare”, afirmă Adrian Covăsnianu. Dincolo de faptul că ocoleşte toate localităţile între Ungheni şi Schitu Duca, traseul nu trece prin nicio arie protejată, remarcă el. Liderul asociaţiei proautostradă admite că vor fi mai multe impedimente de ordin birocratic, din cauza unor investiţii economice, a terenurilor unde s-au făcut îmbunătăţiri funciare, dar şi a Planurilor Urbanistice Generale actualizate deja. De altfel, mai toate drumurile judeţene din zonă sunt în curse de modernizare. DJ 249A, Mânzăteşti-Bosia, care ar urma să fie traversat de noua bretea, este finanţat din fonduri europene, ceea ce îl va face „intangibil” timp de cinci ani de la finalizarea lucrărilor. De altfel, nici Centura Est nu va putea duce nicăieri. Totuşi, variantele ocolitoare pe care le va aduce A8 vor fi realizate primele din tronsonul ieşean al autostrăzii, iar asta înseamnă, câţiva ani. Covăsnianu estimează şi costul acestei bretele lungi de aproximativ 29 km: 58 milioane de euro „fără a lua în calcul lucrările de artă (debleu/ tunel, poduri, viaducte, exproprierile, relocările de utilităţi”, respectiv „minimum 65 de milioane” cu tot cu acestea.

Prima dezbatere, pe Facebook

Cum era de aşteptat, propunerea a fost larg comentată. Astfel, o contrapropunere a pus în discuţie prelungirea DJ 249, drum paralel cu Prutul, până la Bohotin, ocolind astfel curba în 90 de grade de la Cozia şi rampa urmată de pantă accentuată spre Răducăneni. Altfel, între Costuleni şi Poiana (Schitu Duca) există deja un drum comunal care ar putea fi modernizat. După o rundă de discuţii la nivel local şi încă una la Bucureşti, cu cei de la CNAIR, Adrian Covăsnianu a prezentat şi primii paşi de urmat: înfiinţarea unei asociaţii de dezvoltare intercomunitară (municipiul Iaşi şi comunele Schitu Duca, Costuleni, Comarna, Ţuţora, Holboca, Golăieşti, Tomeşti), iniţierea realizării studiului de fezabilitate (minimum un an, precizează el) după identificarea sursei de finanţare. Pentru acest ultim punct, el propune Ordonanţa de Urgenţă nr. 88 din 27 mai 2020, care prevede printre altele acordarea unui sprijin financiar pentru pregătirea portofoliului de proiecte în domenii strategice considerate prioritare pentru perioada de programare 2021-2027. 

© Drepturi de Autor (Copyright) - Acest articol este proprietatea Ziarul de Iasi (www.ziaruldeiasi.ro) si este protejat de Legea dreptului de autor si drepturilor conexe (8/1996). Preluarea acestui articol se poate face, potrivit reglementarilor in vigoare, doar în limita a maximum 500 de caractere, urmate obligatoriu de un link directionat catre acest articol! Orice incalcare a acestor prevederi va fi supusa procedurilor pentru intrarea in legalitate si recuperarea daunelor.

Ultima ora

editorial

Euro contra dezinformării

Lucian DÎRDALA

Euro contra dezinformării

Indiferent dacă se va adopta sau nu o soluţie instituţională în chestiunea dezinformării chineze, o alocare corespunzătoare de resurse în această direcţie ar fi un pas explicabil, dacă se doreşte restabilirea credibilităţii EEAS ca promotor ferm al valorilor Uniunii Europene.

Filmuletul zilei

Franta a construit în insula Reunion o autostrada-viaduct de 12,5 km (care a costat 1,7 miliarde euro), ce serpuieste prin O (...)

opinii

Saboţii lui Claude (III)

Florin CÎNTIC

Saboţii lui Claude (III)

Editura Sedcom Libris din Iaşi a publicat recent un volum de memorii1 semnat de Claude Karnoouh, cu ocazia unei frumoase aniversări a acestuia. Şi cartea, şi autorul merită din plin atenţia noastră.

Un norocos

Radu PĂRPĂUȚĂ

Un norocos

Prin '90 sau '91 am nimerit la o consfătuire a oamenilor de afaceri din România şi Basarabia. Căzusem şi eu popâc acolo în calitatea-mi ambiguă de jumătate ziarist, jumătate - drace călugăre - de pârât om de afaceri! 

Experienţa Ciceu - Cicero

Alex VASILIU

Experienţa Ciceu - Cicero

Couperin, Scarlatti, Carl Philipp Emanuel Bach, Johann Sebastian Bach, Mozart, Beethoven, Chopin, Ceaikovski sunt nume fundamentale pentru istoria culturii. Creaţia lor este ascultată în săli de concerte, de recital, în catedrale, în teatre lirice, în festivaluri. Profesioniştii, publicul european s-au obişnuit de secole cu ideea corect-confortabilă că partiturile compozitorilor menţionaţi fac parte din categoria muzicii academice (pentru că se învaţă în academii, universităţi şi conservatoare), din categoria muzicii clasice, serioase.

pulspulspuls

Iată nivelul lui Peni Hill de Bahlui: zero barat, în materie!

Iată nivelul lui Peni Hill de Bahlui: zero barat, în materie!

Iacătă, stimaţi telespectatori, că abia la cinci zile de la marele eşec politic al micului edil Peni Hill ies la iveală sforile care s-au rupt în conţilul local vinerea trecută, de la atâta tras în disperare de ele. 

Caricatura zilei

Pe scena Operei din Iași

Editia PDF

Bancul zilei

Parintele Vasile a strâns 5 ani bani pentru clopotnita, dar nu i-au ajuns decât pentru un BMW.  

Parteneri

Alte publicatii

    Intrebarea zilei

    Relaxarea condițiilpr de deplasare în starea de alertă va duce la:

    vezi raspunsuri

    Copyright 2006-2020 © Ziaruldeiasi.ro Toate drepturile rezervate.