anunturi
grandchef
mineralia
Bolta rece
Iasi Tv Life
TeleM
Impact FM regional

Advertorial

Securitatea și protecția datelor: despre GDPR

GALERIE
Sigla Kaspersky
  • Sigla Kaspersky
- +

În ultima vreme se discută din ce în ce mai des despre reglementările GDPR, dar cum ne afectează ele penoi ca individ și cum afectează ele economia în care activăm?

GDPR (General Data ProtectionRegulation) este regulamentul general privind protecția datelor, venit dinspre UE și din țările asociate. Scopul acestor normative este corelarea juridică despre modul în caresunt utilizate datele personale și despre faptul că cei care dețin aceste date le obțin cu preponderență din mediul online. Instanțele europene au decis că persoanele fizice sunt proprietarii datelor lor, nu corporațiile (sau site-urile) care colectează aceste informații. Prin urmare, acestea trebuie șterse în mod regulat și organizat, astfel încât clienții să nu fie nevoiți să contacteze în mod constant site-urile pecare le-au vizitat și să le solicite ștergerea datelor personale.

Conform articolului 5 al GDPR datele cu caracter personal reprezintă orice informație privind o persoană fizică identificată sau identificabilă („persoana vizată”); o persoana fizica identificabilă este o persoana care poate fi identificată, direct sau indirect, în special prin referire la un element de identificare, cum ar fi un nume, un număr de identificare, date de localizare, un identificator online, sau la unul sau mai multe elemente specifice, proprii identității sale fizice, fiziologice, genetice, psihice, economice, culturale sau sociale.

În cazul în care o persoana fizică, deși neidentificată, este descrisă prin aceste informații într-un mod care face posibilă identificarea persoanei vizate prin efectuarea de cercetări ulterioare, acele informații reprezintă date cu caracter personal.

Conform articolului 3 al GDPR prelucrarea datelor cu caracter personal înseamnă orice operațiune de colectare, înregistrare, organizare, stocare, adaptare sau modificare, extragere, consultare, utilizare, dezvăluire prin transmitere, diseminare sau în orice alt mod, alăturare ori combinare, blocare, ștergere sau distrugere a acestor date.

Fie că vorbim de companii mici, mijlocii sau mari, noile reglementări se vor aplica pentru toate instituțiile și companiile care prelucrează date cu caracter personal ale cetățenilor țărilor membre UE. Este necesar ca și companiile românești să își actualizeze procesele interne pentru alinierea la normativele GDPR, până la termenul limită de 25 mai 2018.

Conform noilor prevederi GDPR multe strategii de marketing vor trebui adaptate pentru a respecta intimitatea și confidențialitatea consumatorilor. O altă implicație majoră este aceea că în mediile online vor trebui utilizate certificate SSL de criptare a schimbului de date prin Internet pentru sporirea securității consumatorilor atunci când aceasta introduce informații personale pe website-ul companiei. Mai mult, metodele agresive de marketing direct (trimiterea abuzivă de emailuri sau mesaje fără acordul prealabil al utilizatorilor) vor genera probleme legale pentru companie.

Reclamele personalizate vor deveni acțiuni de marketing mai puțin accesibile companiilor mici din cauza creșterii bugetului necesar, dar calitatea mesajelor personalizate se va îmbunătăți considerabil și va reprezenta o categorie de vârf pentru mulți comercianți. Securizarea sporită a datelor personale va duce la creșterea nevoilor de înnoire tehnologică a structurilor de stocare a datelor, pentru o mai bună granularizare a datelor.

Din punct de vedere al cetățeanului, unul dintre cele mai importante drepturi care survine din aceste reglementări este dreptul la ștergerea datelor („dreptul de a fi uitat”) care se traduce prin faptul că persoana vizată are dreptul de a solicita ștergerea datelor cu caracter personal, fără întârzieri nejustificate, în cazul în care se aplică unul dintre următoarele motive: datele nu mai sunt necesare pentru îndeplinirea scopurilor pentru care au fost colectate sau prelucrate; persoana vizată își retrage consimțământul și nu există niciun  temei juridic pentru prelucrare; persoana vizată se opune prelucrării și nu există motive legitime care să prevaleze; datele cu caracter personal au fost prelucrate fără consimțământul posesorului acestora; datele cu caracter personal trebuie șterse pentru respectarea unei obligații legale sau datele cu caracter personal au fost colectate în legătură cu oferirea de servicii ale societății informaționale. Un drept special al persoanei vizate este acela de a nu face obiectul unei decizii bazate exclusiv pe prelucrare automată, inclusiv crearea de profiluri, decizie care poate produce efecte juridice care privesc persoana vizată sau o afecteazăîn mod similar într-o măsură semnificativă.

Fiecare companie va trebui să își desemneze un ofițer (DPO - Data Protection Officer) responsabil cu protecția datelor, dacă obiectul de activitate se află sub jurisdicția GDPR. În astfel de situații, se recomandă un audit printr-o firmă de consultanță GDPR, care va spune dacă este sau nu necesar un ofițer responsabil cu protecția datelor. Totuși, toate firmele sau instituțiile care prelucrează date personale mai sensibile decât adresa de e-mail și numărul de telefon vor trebui să solicite un audit la o firmă de consultanță GDPR.

Pe piața locală activează diverse companii care oferă soluții de conformitate cu standardele GDPR, iar una dintre acestea este și Comservice Company alături de partenerii săi KasperskyLab și IBS Professional Solutions.

Din păcate, amenzile pentru nerespectarea prevederilor GDPR sunt foarte mari și pot ajunge până la 4% din valoarea cifrei de afaceri din anul respectiv sau 20 de milioane de euro, oricare dintre ele este mai mare. Dacă până acum legislația a fost mai relaxată și mai flexibilă, de la 25 mai 2018 protecția datelor persoanelor a devenit o chestiune stringentă și extrem de strictă.

 

© Drepturi de Autor (Copyright) - Acest articol este proprietatea Ziarul de Iasi (www.ziaruldeiasi.ro) si este protejat de Legea dreptului de autor si drepturilor conexe (8/1996). Preluarea acestui articol se poate face, potrivit reglementarilor in vigoare, doar în limita a maximum 500 de caractere, urmate obligatoriu de un link directionat catre acest articol! Orice incalcare a acestor prevederi va fi supusa procedurilor pentru intrarea in legalitate si recuperarea daunelor.

Ultima ora

editorial

Vremurile, ambiţiile neo-imperiale ale Rusiei, guvernele şi noi

Alexandru LĂZESCU

Vremurile, ambiţiile neo-imperiale ale Rusiei, guvernele şi noi

Războiul din Ucraina nu a făcut decât să amplifice crize globale deja existente; în condiţiile unui nou Război Rece, iluziile că mai este posibil modul de viaţă din trecut şi mai pot fi menţinute politicile sociale generoase, deja nesustenabile, trebuie abandonate.

opinii

Sportul alb şi Războiul negru

Michael ASTNER

Sportul alb şi Războiul negru

A iscat ceva vâlvă decizia organizatorilor turneului de mare şlem de la Wimbledon, atunci când au decis să nu permită participarea jucătorilor şi jucătoarelor din Rusia şi din Belarus. 

Curentul latinist şi configurarea conştiinţei identitare româneşti moderne (IV)

Eugen MUNTEANU

Curentul latinist şi configurarea conştiinţei identitare româneşti moderne (IV)

Ideile învăţaţilor ardeleni privitoare la originea romană a poporului român şi la caracterul latin al limbii române au fost receptate şi împărtăşite şi de păturile cultivate ale societăţii din Moldova şi Valahia, contribuind la accelerarea procesului de modernizare, în sensul occidentalizării.

Cât de eficiente sunt pieţele?

Aurelian-Petruș PLOPEANU

Cât de eficiente sunt pieţele?

Titlul este extrem de îndrăzneţ deoarece dialectica privind eficienţa sau ineficienţa pieţelor se găseşte permanent într-un impas. Sistemele complexe nu pot fi înţelese dintr-o perspectivă simplistă. Interogaţia poate fi încadrată în ceea ce Andrei Pleşu numea întrebări „mari” sau „ruseşti”, ceea ce poate conduce spre un drum fără oprire. 

pulspulspuls

Acţiunea Autobuzul la filiala unui partid din Iaşi: crosul poştaşilor la votarea de azi

Acţiunea Autobuzul la filiala unui partid din Iaşi: crosul poştaşilor la votarea de azi

Foială mare de câteva zile la poştalionul ieşean, stimaţi telespectatori. Motivul: nu vreo chestiune profesională sau vreun eveniment legat de instituţiune, ci cu totul altceva: faptul că şeful de la Iaşi, un locotenent de-al menajerului de oraş Grămadă, va candida la alegerile pemepiste din filiala judeţeană, alegeri care au loc chiar astăzi. 

Caricatura zilei

Tik Tok Yoga

Editia PDF

Bancul zilei

Doctorul, panicat de o spargere de teava, suna repede instalatorul: -Hai, te rog, urgent, toata pivnita e inundata din cauza un (...)

Linkuri sponsorizate

Parteneri

Alte publicatii

    Fotografia zilei

    Intrebarea zilei

    Implementarea benzii unice pentru mijloacele de transport în comun pe toată lungimea șoselei Nicolina, o apreciați ca fiind benefică fluidizării traficului din zonă?

    vezi raspunsuri

    Copyright 2006-2020 © Ziaruldeiasi.ro Toate drepturile rezervate.