Multe noutăţi pentru elevi, câteva avantaje şi pentru angajaţii din învăţământ

Şefa IŞJ: „Este foarte greu să găseşti profesori calificaţi pentru Dagâţa”

miercuri, 15 ianuarie 2014, 02:50
3 MIN
 Şefa IŞJ: „Este foarte greu să găseşti profesori calificaţi pentru Dagâţa”

Camelia Gavrilă a prezentat ieri modificările aduse Legii Educaţiei printr-o ordonanţă de urgenţă adoptată de Guvern la sfârşitul anului trecut.

Reprezentanţii Inspectoratului Şco­lar Judeţean au prezentat în cursul zilei de ieri principalele modificări pe care ordonanţa de urgenţă din 23 decembrie 2013 le-a adus Legii 1/2011 şi care influenţează învăţă­mântul preuniversitar. Astfel, se menţine durata de patru ani pentru ciclul gimnazial şi pentru liceu, eliminând o formă care prevedea trecerea clasei a IX-a în învăţământul gimnazial. Totodată, durata învăţământului obligatoriu creşte de la 10 la 11 ani. „Există o tradiţie a şcolii româneşti şi ar fi foarte complicat să duci un gimnaziu de cinci ani în condiţiile în care în învăţământul rural sunt multe probleme încă. Este foarte greu să găseşti profesori calificaţi pentru Dagâţa, de exemplu. Sunt 70 de kilometri din oraş până acolo, aşa că am apelat la nouă cadre necalificate“, a nuanţat Camelia Gavrilă, şefa IŞJ. Ordonanţa de urgenţă a reglementat calendarul de introducere a noilor forme ale examenului de evaluare naţională, admitere la liceu şi bacalaureat, – care pleacă de la conceptul de transdisciplinaritate -, începând cu generaţiile de elevi care intră în clasa a V-a, respectiv a IX-a, în anul şcolar 2015 – 2016. „E un lucru foarte bun că se amână această introducere a probei transcurriculare în condiţiile în care conceptul este neclar pentru mulţi dintre colegii noştri, iar programa şi modalităţile de evaluare nu îl au în vedere. Trebuie pornit de la o pregătire foarte temeinică a profesorilor“, a mai explicat Gavrilă. Metoda interdisciplinară a fost introdusă, pentru prima dată, în sistemul românesc în anul 2013 – 2014, pentru ciclul primar, urmând ca ea să fie extinsă, în anii următori, la celelalte cicluri de studii.

Tot din acest an se introduc eva­luă­rile la clasele a II-a, a IV-a şi a VI-a, testări concepute după modelul internaţional PISA. Dacă până acum le­gislaţia prevedea posibilitatea spriji­nirii financiare doar pentru liceenii din mediul rural, odată cu noile mo­dificări se extinde cadrul legal pentru subvenţionarea costurilor aferente frecventării liceului şi pentru elevii din mediul urban care provin din grupuri dezavantajate. De asemenea, se acordă tarif redus cu 50% pentru transportul local în comun şi elevilor din învăţământul profesional, iar absolvenţii de şcoală profesională pri­mesc dreptul de a continua studiile liceale la forma de învăţământ cu frecvenţă, în cazul în care au promovat examenul de certificare a califi­că­rii profesionale. Ordonanţa de urgen­ţă a adus precizări în ceea ce priveşte organizarea învăţământului postlice­al, a modalităţilor de finalizare a studii­lor acestui tip de învăţământ, dar şi corelarea pregătirii postliceale cu Ca­drul Naţional al Calificărilor. Modifi­cările vizează şi modalitatea de utili­zare a resurselor financiare la nivelul unităţilor de învăţământ, prin precizarea modalităţilor de transfer a resurselor de la o şcoală la alta. O ultimă schimbare conduce la extinderea de la 3 la 6 ani a dreptului cadrelor didactice netitulare calificate de a se titulariza în învăţământul preuniversitar, pe baza rezultatelor obţine la concursul de titularizare. Astfel, dascălii care au participat în ultimii 6 ani la concurs, au obţinut cel puţin media 7 şi au ocupat o catedră, au posibilitatea de a deveni titulari după parcurgerea unei proceduri aprobate de Ministerul Educaţiei.

Publicitate și alte recomandări video

Comentarii