Semaforizarea se extinde în Iaşi cu 30%. Încă 29 de intersecţii vor avea semafoare “inteligente”

miercuri, 20 iulie 2022, 01:50
3 MIN
 Semaforizarea se extinde în Iaşi cu 30%. Încă 29 de intersecţii vor avea semafoare “inteligente”

Primăria pregăteşte extinderea sistemului de management al traficului prin semaforizarea „inteligentă” a unor noi intersecţii. În sistem centralizat vor fi incluse alte 29 de intersecţii din oraş. 

 

Intersecţiile încă nu au fost nominalizate: lista lor va fi întocmită în momentul în care vor fi stabilite în mod clar proiectele de mobilitate urbană pe care Primăria le va finanţa cu fonduri europene în noul exerciţiu bugetar (2021 – 2027). Intersecţiile vor fi dotate cu automate de dirijare a traficului, echipamente de detecţie şi semafoare cu sistem optic LED.

În acelaşi timp, proiectul prevede introducerea sistemului de supraveghere video în intersecţii, lucrările fiind similare cu cele desfăşurate la actualul sistem centralizat, cu menţiunea că partea de infrastructură de comunicaţii este mai redusă (3,5 km). În oraş sunt peste 200 de intersecţii, iar peste jumătate dintre acestea sunt semaforizate.

Câte intersecţii sunt „inteligente”

În prezent, în sistemul centralizat sunt incluse 96 de intersecţii din oraş, în timp ce alte 12 funcţionează în mod autonom (semafoarele cu cronometru). La acest moment, nu este clar dacă toate intersecţiile autonome vor fi introduse în sistemul centralizat.

„Noile intersecţii din sistem vor fi stabilite funcţie de viitoarele lucrări şi obiective finanţate prin viitorul Program Operaţional Regional. Aceste intersecţii vor fi stabilite nominal, totodată stabilindu-se şi prioritizarea lor. La ora actuală, acestea nu sunt nominalizate, ci doar sunt precizate ca un necesar pentru fluidizarea traficului în municipiul Iaşi”, a declarat ieri Sebastian Buraga, purtătorul de cuvânt al Primăriei Iaşi.

În planul de mobilitate urbană, aflat acum într-o fază de revizuire, extinderea sistemului de management este prevăzută pentru 29 de intersecţii. Lucrările vor fi similare precum cele din prima etapă a proiectului, respectiv dotarea cu instalaţii de semaforizare configurate să lucreze în regim adaptiv, instalaţii care cuprind, printre altele: semafoare, automate de dirijare a circulaţiei, detectori de trafic, stâlpi simpli şi cu consolă, canalizaţii electrice şi camere de tragere.

Prima etapă a proiectului l-a băgat pe fostul primar în puşcărie

Proiectul privind înfiinţarea sistemului de management al traficului a fost început în perioada fostului primar Gheorghe Nichita. În 2020, fostul edil a fost încarcerat după ce instanţa l-a condamnat pentru luare de mită: judecătorii au stabilit că Nichita a încasat 10% din valoarea contractului de lucrări (peste 70 mil. lei) aferente înfiinţării sistemului de trafic. Între timp, fostul primar a fost liberat condiţionat.

Lucrările au fost executate de către compania UTI, iar, la acel moment, proiectul era cel de-al doilea din ţară ca importanţă şi mărime, după cel din Capitală. Sistemul înfiinţat la Iaşi este similar ca funcţionare, conform executantului lucrării, cu sisteme implementate în diverse oraşe europene (Berlin, Viena, Roma, Praga etc.) şi are la bază principiul integrării tehnologiilor de măsurare, control şi optimizare a traficului în infrastructura rutieră existentă.

Publicitate și alte recomandări video

Comentarii