
Senatorii coalitiei majoritare au opinii diferite in privinta limbii de predare a istoriei si geografiei României

Polemica in legatura cu limba de predare a istoriei si geografiei României in gimnaziu si liceu a dominat dezbaterile generale asupra ordonantei de modificare a Legii invatamintului, care au inceput, marti, in Senat.
Reprezentantii Opozitiei s-au pronuntat pentru predarea acestor discipline in limba româna, PDSR a anuntat, insa, prin vocea lui Oliviu Gherman, ca va vota impotriva adoptarii Ordonantei, indiferent de modul in care va fi solutionata aceasta problema. Opozitia considera ca Legea invatamintului, adoptata de Parlament in 1995, corespunde tuturor standardelor internationale si ca, in consecinta, modificarea legii nu este necesara.
Senatorii din arcul guvernamental s-au pronuntat in favoarea adoptarii ordonantei, dar majoritatea dintre ei par sa accepte amendamentul Comisiei de invatamint privind predarea celor doua discipline in limba româna. Grupul parlamentar al PNTCD a anuntat, deja, ca sprijina adoptarea acestui amendament, in timp ce liderii PNL si PD au declarat ca lasa votul asupra acestei chestiuni la latitudinea fiecarui parlamentar.
In dezbaterile de marti, doi senatori taranisti, Corneliu Turianu si Petru Caraman, au exprimat opinii divergente in aceasta problema. Turianu a pledat pentru varianta predarii celor doua materii in limba româna. El a citat dintr-o lucrare din 1923, a liderului liberal Ion C. Bratianu, care se pronunta, in termeni generali, despre necesitatea insusirii limbii române de catre minoritati si le-a cerut senatorilor PNL sa tina cont de acest text. De cealalta parte, Caraman i-a indemnat pe senatorii taranisti sa accepte invatarea celor doua discipline in limba materna, pozitia sa fiind sustinuta si de un alt membru al grupului parlamentar taranist, Laurentiu Ulici. Caraman a afirmat ca predarea istoriei si geografiei României numai in limba româna ar sacrifica practic cele doua discipline care nu vor mai putea fi invatate cu acelasi succes de catre minoritatile etnice.
O situatie similara se inregistreaza si in grupul parlamentar al PNL. Senatorul liberal Dan Amedeo Lazarescu a cerut, in discursul sau, revenirea la invatamintul "din vremea Regilor" in timp ce liderul grupului parlamentar al PNL, Paul Pacuraru, i-a acuzat pe senatorii PDSR ca nu doresc aplicarea tratatului româno-ungar, semnat de Ion Iliescu, tratat care garanteaza dreptul minoritatilor de a se instrui in limba materna in cadrul invatamintului de stat, la toate materiile.
UDMR este singurul grup parlamentar care a anuntat ca sprijina adoptarea ordonantei de modificare a legii in forma propusa de Guvern. Senatorul Lorinczi Gyula a afirmat ca predarea istoriei si a geografiei României in limba materna "nu va prejudicia statutul limbii române". El a invocat, in discursul sau, Conventia-cadru privind drepturile minoritatilor si Tratatul româno-ungar si a afirmat ca Legea invatamintului modificata de ordonanta continea unele prevederi mai restrictive pentru minoritati decit cele din legislatia comunista.
Lorinczi a afirmat ca minoritatea maghiara nu este singura care doreste adoptarea ordonantei in aceasta forma. El a prezentat in plenul Senatului pozitii similare exprimate de alte 10 organizatii ale minoritatilor, intre care Forumul Democrat German, Uniunea Ucrainenilor, Uniunea Sirbilor, Uniunea Democrata a Tatarilor Turco-Musulmani.
Senatorul UDMR Peter Eckstein a cerut senatorilor sa inteleaga "dificultatea" elevilor maghiari de a invata in limba româna o disciplina – istoria – "in care nu se vorbeste foarte bine despre poporul din care fac parte". El a amintit ca ordonanta este in vigoare de sase luni si ca UDMR este pus in situatia de a renunta "la un drept cistigat".
Numai 7 dintre cele 183 de articole ale ordonantei se refera la invatamintul in limba minoritatilor. Ordonanta prevede organizarea unui examen national de bacalaureat la sapte materii si a unui examen de capacitate la incheierea studiului gimnazial. Ordonanta modifica procedura de admitere in scolile profesionale, permite functionarea unor structuri de invatamint laic, tutelat de cultele recunoscute de stat si recunoaste dreptul minoritatilor de a avea institutii de invatamint la orice nivel, cu predare in limba materna.
Publicitate și alte recomandări video