Anunturi de Mica Publicitate
Abonament la editia electronica
Iasi Tv Life
TeleM
TVR Iasi Telejurnal
Abonament la editia tiparita

SFÂRŞITUL TRAGIC al unor oameni care voiau să muncească

GALERIE
accident tren
  • accident tren
- +

Un copil de 14 ani mergea la muncă pentru a strânge bani de şcoală. Alţii strângeau bani de materiale pentru casă. Una dintre victime era însărcinată: „Ea ne-a dat vestea cea mare, iar acum copilul a pierit odată cu ea“, spune bunica celui care trebuia să fie tată, dispărut şi el. Şi şoferul ucigaş voia să câştige şi a plecat în cursă cu zece pasageri. „Pentru a mai lua un ban, şoferul a îngrămădit zece persoane pe şase locuri“, spune mătuşa unei victime.

 

Tragedia petrecută în cursul zilei de duminică la trecerea peste calea ferată de la Uricani, când unsprezece persoane au murit după ce au fost strivite de tren, a îndoliat două comune ieşene. Şapte familii îndurerate, care mai pot să-şi privească soţii, copiii sau fraţii doar în sicriu.

Cel mai lovit de tragedie a fost satul Glodenii Gândului, din comuna Ţibăneşti, acolo unde cele mai multe familii trebuie să se pregătească de înmormântare. Rudele pot doar să-şi mai jelească morţii pe ultimul drum. Cei care au pierit aveau planuri mari, voiau să-şi întemeieze familii, să-şi ridice case şi să-şi contruiască un viitor. Cu ajutorul Primăriei din Ţibăneşti şi al unei societăţi ieşene, familiile vor primi ajutor financiar pentru a-i putea înmormânta creştineşte pe cei decedaţi.

 

CITIŢI ŞI: Tragedia de la Uricani. Una dintre victime, însărcinată? 11 persoane au murit

 TRAGEDIA DE LA URICANI: VEZI filmul ORORII care a îndoliat două comune ieşene

O mamă îşi plânge fiica, fiul şi nepoţelul

O tristeţe apăsătoare domneşte în Glodenii Gândului. O pancartă pe care este inscriţionat numele satului, învelită într-o eşarfă neagră, anunţă încă de la intrarea în sat că moartea şi-a făcut culcuş printre casele dărăpănate. Patru familii din comuna Ţibăneşti au fost distruse de inconştienţa unui şofer şi a autorităţilor. Cele mai multe trăiesc într-o sărăcie cruntă, în care pâinea de zi cu zi reprezintă un moft, darămite să pregăteşti o înmormântare. Chiar trei înmormântări, aşa cum este cazul familiei Lupu. Doi copii şi un nepot nu vor mai trece niciodată pragul casei sărăcăcioase, iar ultima lor şedere în casa în care au crescut este pe mesele învelite cu pături. Trei mese cu picioarele lungi stau înghesuite într-una dintre cele patru cămăruţe. Pe ele au fost aşternute sicriele copiilor familiei Lupu. O tânără de 22 de ani, fratele acesteia de 14 ani şi copilul de doar 4 ani şi-au pierdut viaţa în groaznicul accident. Ionela, Dănuţ-Andrei şi Robert. Mama îi strigă încontinuu, a uitat de mâncare de când a aflat că cei doi fii şi nepoţelul s-au prăpădit. Nu mai vorbeşte, nu mai zâmbeşte şi nu mai are lacrimi nici să plângă. Suspină doar, privindu-le pozele şi-i strigă pe nume, poate se vor trezi. Ionela a mers ani la rând la cules struguri. A vrut ca toamna aceasta să meargă din nou, să strângă bani pentru a repara soba din casă, care scoate fum. Nu a mai apucat să o facă. Şi-a pierdut viaţa pentru 30 de lei pe zi, atât cât primea la culesul strugurilor timp de trei săptămâni. Avea nevoie de bani şi pentru Robert, băieţelul ei de patru ani. „Nu avea decât alocaţia lui de 40 de lei şi nu se descurcau, de aceea a plecat la muncă. Pe Robert îl iubea ca pe ochii din cap şi nu voia să-l lase singur. La luat cu ea pentru a-i purta de grijă, aşa cum trebuie să facă o mamă. Fata mea îl iubea mult şi nu voia să se despartă de el. Acum şi în mormânt vor fi împreună“, a povestit înlăcrimat Constantin Lupu, tatăl Ionelei Lupu. El a fost cel care a încercat să-şi salveze fiul de 14 ani şi nepotul, ţinut în maşina morţii în braţe de mamă. Nu a reuşit. Constantin Lupu se afla în prima maşină, care a trecut calea ferată cu câteva minute înainte de venirea trenului. Fiii săi şi nepotul erau în următoarea maşină.

A mers la strâns struguri ca să aibă bani de hăinuţe pentru şcoală

Băiatul de 14 ani nu obşnuia să meargă la cules struguri, dar acum a vrut să strângă un ban înainte de începerea anului şcolar, pentru a-şi cumpăra hăinuţe şi rechizite. Nu a mai apucat să poarte haine noi în prima zi de şcoală. „În loc să pregătim mesele pentru a întinde mâncarea, noi le-am pregătit pentru a ne pune pe ele copiii morţi. Mi-am pierdut fata, băiatul şi nepotul în câteva minute. Mergeam la cules la vie pentru a strânge un ban şi, din neatenţia şoferului, ei nu mai sunt printre noi. Bani să-i îmbrăcăm, să-i înmormântăm creştineşte şi să le facem o pomană nu avem. Nu ne-am pregătit pentru aşa ceva“, afirmă Luminiţa Lupu, mama celor doi copii morţi.

Şoferul a cerut 20 de lei dus-întors

Costel Ursache, şoferul autoturismului strivit de tren, care nu s-a asigurat înainte de a traversa calea ferată, locuieşte câteva case mai departe, la o vilă proaspăt renovată şi modernizată. Familia acestuia îi poate asigura o înmormântare decentă, dar în urma lui au rămas doi copii care încă nu au împlinit 16 ani şi o nevastă îndurerară. Costel în vârstă de 40 de ani nu lucra la vie. El nici măcar nu era taximetrist cu autorizaţie. Rudele celorlalte persoane decedate susţin că muncitorii l-au rugat să-i ducă, contra cost, până la locul în care aveau să lucreze. „A cerut 20 de lei dus-întors, adică zece lei doar dus. Pentru a mai lua un ban, a îngrămădit zece persoane pe şase locuri. Pentru 40 de lei în plus. A fost rugat să-i ducă, deoarece avea maşină mai încăpătoare“, a precizat Romica Parfeni, mătuşa tinerei de 22 de ani şi a băiatului de 14 ani. În sat, liniştea domneşte şi în casa familiei Tonu. Gheorghe, în vârstă de 27 de ani, a murit pe loc în urma impactului cu trenul. A mers pentru prima şi ultima dată la cules struguri. Mama suferă, la fel şi ceilalţi şase copii plecaţi în străinătate, care se vor întoarce în ţară să vadă trupul fratelui lor.

„Voiau să facă cununie, să-şi facă o casă“

La câţiva kilometri depărtare, încă un sat jeleşte. Doi tineri din satul Domniţa, comuna Ţibana, au murit sfârtecaţi de tren, iar femeile cu care aveau planuri de nuntă i-au urmat în mormânt. Casa familiei Sima este situată pe un deal, departe de ochii lumii. De la poalele dealului de aud strigătele de durere ale mamei. Îmbrăcată în negru, acoperită cu batic şi plină de lacrimi, nu mai poate acum decât să blesteme clipa în care s-a urcat în acea maşină. Bogdan Sima avea doar 29 de ani. Avea doi copii cu fosta nevastă. Fiii nu au rămas la el şi nu-şi întemeiase încă o nouă familie. Voia să facă acest lucru alături de iubita sa de doar 16 ani, din comuna Ţibana. Şi ea a pierit însă în accident. De mai bine de trei ani merge în acelaşi loc pentru a culege struguri şi de această dată trebuia să stea trei săptămâni. „A plecat însă pentru totdeauna. Voiau să facă cununie, să-şi facă o casă. De aceea au şi mers amândoi. Au cumpărat lemne, ţiglă, tot ce era nevoie pentru casă şi se apucau de lucru când se întorceau. A rămas acum doar mama lui, alături de ceilalţi şapte fraţi. Tatăl i-a murit de câţiva ani, răpus de o boală“, a afirmat unchiul lui Bogdan. Încă nu se ştie dacă băiatul şi fata vor fi înmormântaţi împreună. Minora avea o relaţie cu Bogdan de aproximativ un an. Locuia cu el în satul Domniţa şi în comuna Ţibana îl avea doar pe tatăl său, despărţit de mamă, care nu ştie dacă-şi va înmormânta fiica în localitate sau o va lăsa să se odihnească pe veci lângă cel pe care-l iubea.

„Ne-a spus că este însărcinată“

În Domniţa este doliu şi în casa familiei Marin. Băiatul de 20 de ani a murit. El avea o relaţie de câteva luni cu Ionela Lupu, din satul Glodenii Gândului. Rudele acestuia spun că tânăra urma să-i facă şi un copil. „Ne-a spus că este însărcinată. Ea ne-a dat vestea cea mare, iar acum copilul a pierit odată cu ea“, povesteşte bunica lui Iulian Marin. În urma necrospiei, medicii legişti nu au găsit urme de sarcină. Aceştia au precizat însă că este posibil ca sarcina, dacă era în câteva săptămâni, să fi fost imposibil de identificat, având în vedere că trupul femeii era zdrobit aproape în totalitate. Dacă au fost 12 morţi în accidentul feroviar, nimeni nu mai poate spune acum cu exactitate. Pentru unsprezece însă, viaţa a luat sfârşit din neatenţia unui şofer care nu s-a asigurat înainte să treacă calea ferată de la Uricani, dar şi din cauza instituţiilor care ar fi putut preveni o parte dintre numeroasele accidente petrecute în acea zonă, dacă ar fi montat o barieră.

Trecere spre moarte: Autorităţile tac sau pasează vina

Nesimţirea şefilor CFR de la Iaşi sfidează opinia publică: nici o reacţie după ce 11 oameni au murit striviţi de tren. Poliţia susţine că a făcut adrese şi către CFR, şi către Primăria Miroslava pentru închiderea trecerii de cale ferată sau, în caz contrar, „suplimentarea sistemelor de avertizare“. Primăria din Miroslava a transmis prin purtătorul de cuvânt că nu vrea să închidă trecerea.

Reprezentanţii autorităţilor din Iaşi „au băgat capul în nisip“ după accidentul groaznic care a avut loc cu două zile în urmă la Uricani, în care şi-au pierdut viaţa 11 oameni. Toţi oficialii aruncă vina pe şoferul autoturismului Volkswagen Sharan care nu a oprit la trecerea peste cale ferată, şi nu s-a asigurat la venirea trenului Iaşi - Dorohoi, care a spulberat autovehiculul. Totuşi, nesimţiţi în acest caz sunt cei de la CFR Infrastructură care poartă o mare răspundere, ei fiind administratorii trecerii peste calea ferată. Nici ieri, şefii acestei instituţii nu au catadicsit să ofere vreo explicaţie privind amânarea amplasării vreunei bariere la trecerea peste calea ferată în ultimii ani. Şoferii care tranzitează zona au atras atenţia că reprezentanţii CFR, care au fost numiţi politic, au lăsat trecerea de izbelişte, în sensul că nu au avut grijă nici măcar să taie bălăriile din preajma trecerii peste calea ferată, care obturează vizibilitatea şoferilor ce tranzitează zona. Locul respectiv a fost scena a numeroase accidente feroviare în ultimii ani şi era obligatoriu ca zona respectivă să constituie o prioritate. Reporterii „Ziarului de Iaşi“ au încercat ieri să obţină un răspuns de la directorul CFR Infrastructură Iaşi, Radu Pipa, dar acesta nu a răspuns la telefon pe parcursul întregii zile. De asememea, Cristian Ghibu, secretar în Ministerul Transporturilor în ale cărui atribuţii intră şi CFR, a avut toată ziua telefonul „pe ocupat“. Şi acesta a fost director al CFR Infrastructură Iaşi, înainte să fie „propulsat“ de liberali la Bucureşti. În schimb, reprezentanţii CFR de la Bucureşti au precizat că au solicitat închiderea drumului Uricani - Iaşi, la sfârşitul anului 2011, odată cu finalizarea pasajului suprateran al şoselei de centură. „Odată cu deschiderea şoselei de centură a Municipiului Iaşi şi a pasajului superior de la intersecţia cu calea ferată Iaşi- Leţcani, Sucursala Iaşi a solicitat Primăriei Miroslava, la sfârşitul anului 2011, desfiinţarea acestei treceri la nivel. Reprezentanţii locali au respins propunerea Sucursalei CFR Iaşi, menţionând că acest pasaj asigură accesul la proprietăţile private ale locuitorilor din satul Uricani, terenurile fiind amplasate după calea ferată“, a precizat Oana Brânzan, şeful Serviciului Comunicare din cadrul CFR.

„Trecerea este presemnalizată şi semnalizată şi este reglementată de lege“

Primarul din Miroslava, Dan Niţă, a preferat să se „ascundă“ şi a trimis în faţa presei pentru a oferi explicaţii, purtătorul de cuvânt. Primăria a fost solicitată anul trecut să închidă drumul de acces de la Uricani spre Antibiotice, imediat după accidentul feroviar în care trei persoane, printre care şi o fetiţă, ce se aflau într-un autoturism Dacia Duster, au fost spulberaţi de un tren. Purtătorul de cuvânt al Primăriei Miroslava a precizat că nu are niciun interes să blocheze trecerea sau drumul, deoarece sunt localnici care au terenuri în zonă. „Primăria poate să închidă drumul, dar nu are niciun interes să o facă, deoarece sunt proprietari de terenuri în zonă. Trecerea este presemnalizată şi semnalizată şi este reglementată de lege. De asemenea, nu avem un cadru legal pentru a amplasa o barieră, deoarece ar trebui luaţi bani din domeniul public, ceea ce este ilegal. Au fost discuţii despre închiderea barierei, dar nu oficiale“, a precizat Florin Antohi, purtătorul de cuvânt al Primăriei Miroslava. Reprezentanţii Poliţiei spun că au făcut mai multe adrese către CFR în legătură cu trecerea de la Uricani, şi se laudă că au făcut numeroase controale la trecerile de cale ferată din judeţ. „În decembrie 2012, IPJ Iaşi, conform prevederilor legale, a solicitat autorităţii competente suplimentarea sistemelor de avertizare la trecerile peste calea ferată. În octombrie 2011, reprezentanţii IPJ au propus autorităţilor competente posibilitatea devierii întregului trafic rutier de pe DC 25 Iaşi - Uricani, pe şoseaua de centură unde este un pasaj suprateran, situat la aproximativ un kilometru distanţă. În cursul anului 2013, Serviciul Rutier a organizat şi executat 8 acţiuni la trecerile peste calea ferată, fiind date 2.306 sancţiuni contravenţionale şi au fost suspendate 154 permise de conducere pentru nerespectarea semnalelor acustice şi luminoase“, a precizat Anca Vîjiac, purtător de cuvânt al IPJ. Reprezentanţii Prefecturii au anunţat ieri că încearcă să îi determine pe cei de la Primăria Miroslava şi CFR să întreprindă demersuri pentru închiderea trecerii peste calea ferată. „S-au purtat discuţii între conducerea Prefecturii Iaşi cu directori de la CFR şi Primăria Miroslava pentru securizarea trecerii peste calea ferată. S-a analizat posibilitatea închiderii drumului deoarece există o variantă ocolitoare care nu implică riscuri sau închiderea trecerii, iar drumul să fie folosit în continuare de proprietarii care au terenuri în zonă. Discuţii se vor purta şi zilele următoare“, a precizat Felix Guzgă, purtătorul de cuvânt al Prefecturii.

Cum pot obţine despăgubiri rudele victimelor

Deşi vinovatul accidentului a decedat, rudele victimelor din accidentul de la Uricani pot obţine despăgubiri consistente de la asiguratori.

Chiar dacă banii nu îi mai pot aduce înapoi pe cei ce au pierit în accidentul de duminică după-amiază, rudele victimelor pot primi sume considerabile din partea firmei de asigurări cu care şoferul vinovat avea încheiat contract. În cazul unui accident de anvergura celui de la Uricani, cuantumul despăgubirilor, pot ajunge şi la câteva milioane de euro, în total, în funcţie de decizia instanţelor de judecată sau de înţelegerile ce pot surveni între aparţinătorii firmelor şi firma de asigurări. „În situaţia în care conducătorul auto vinovat de producerea accidentului îşi pierde, la rândul său, viaţa ca urmare a evenimentului rutier, continuarea procesului penal este imposibil, fiind dispusă încetarea acestuia. Persoanele prejudiciate se pot adresa în acest caz instanţelor, îndreptându-se direct împotriva asiguratorului“, spune avocatul Ciprian Mitoşeriu, Coordonator al Departamentului Juridic al Centrului Naţional pentru Protecţia Victimelor. Judecătorii decid ulterior care este cuantumul despăgubirilor ce pot fi primite de către aparţinători. În cazul în care aceştia obţin o decizie definitivă şi irevocabilă în acest sens, iar asiguratorul refuză să plătească, se poate ajunge la executare silită.

Ce sume pot obţine rudele

Chiar dacă şoferul vinovat nu avea asigurare, rudele victimelor pot obţine despăgubiri. „În cazul în care conducătorul auto vinovat nu beneficiază de asigurarea obligatorie de răspundere civilă, rolul asiguratorului este preluat de către Fondul de Protec?ie a Victimelor Străzii, acesta răspunzând fie ca parte responsabilã civilmente în procesul penal, fie ca pârât în procesul civil“, a mai precizat Mitoşeriu. În ceea ce priveşte depăgubirile, acestea nu au niciodată o valoare fixă şi sunt decise de magistraţi. „Acestea variază destul de mult, depinzând atât de optica fiecărui complet, cât şi de puterea de convingere a avocaţilor implicaţi. Teoretic, despăgubirile pentru vătămări şi decese se încadrează între 0 şi 5 milioane euro. Practic, instanţele acordă de cele mai multe ori între 10.000 euro şi 500.000 euro, dar au existat şi situaţii în care despăgubirile acordate au depăşit 1 milion de euro“, a încheiat Mitoşeriu.

Ancheta accidentului, preluată de Parchet

Dosarul tragediei feroviare de la Uricani a fost preluat de Parchetul de pe lângă Curtea de Apel Iaşi, fiind instrumentat de procurorul Vasile Chifan. Se fac cercetări pentru ucidere din culpă şi distrugere şi semnalizare falsă. „Urmează să fie efectuată o expertiză tehnică şi să primim rezultatele raportului de necropsie pentru a vedea dacă şoferul se afla în stare de ebrietate. Din declaraţia mecanicului de tren, acesta avea o viteză de aproximativ 80 de kilometri la oră“, a precizat Chifan. Şoferul maşinii strivite, Costache Ursache, avea permisul de conducere obţinut în Italia şi a mai avut probleme cu legea în trecut. În luna iunie, acesta a avut permisul suspendat pentru 30 de zile după ce nu a acordat prioritate unei maşini de poliţie.

Accidentele au dus la epuizarea rezervelor! Apel pentru donarea de sânge

Ieşenii care doresc să contribuie la salvarea unor vieţi, donând sânge, sunt rugaţi să se prezinte la Centrul Regional de Transfuzie Sanguină Iaşi. Chiar dacă în ultimele zile mai mulţi ieşeni s-au arătat interesaţi, în spitale încă există un deficit de sânge, acolo unde permanent, indiferent de anotimp, ajung zeci de persoane neajutorate, victime ale diferitelor accidente. Fără unităţi cu sânge şi plasmă, nicio operaţie nu poate avea loc, iar toate eforturile specialiştilor sunt făcute în zadar.

În ultima săptămână, la Centrul Regional de Transfuzie Sanguină Iaşi s-au prezentat zilnic în jur de 60 de persoane. Cu 20 mai mult decât în perioada verii, când pragul centrului era trecut de maximum 40 de persoane. S-au făcut rezerve de sânge, de plasmă, dar o singură zi a fost suficientă pentru ca aproape tot sângele să se consume. Accidentele nu pot fi programate, iar din acest motiv întotdeauna trebuie să existe sânge, pentru ca viaţa nimănui să nu fie pusă în pericol. La finalul săptămânii trecute, în Unitatea de Primire Urgenţe a Spitalului „Sfântul Spiridon“ s-au consumat peste zece litri de sânge şi plasmă pentru bolnavii aflaţi în stare critică. Fracturile i-au făcut pe pacienţi să piardă cantităţi importante de sânge, care au trebuit înlocuite imediat. Un om are în organism în jur de 4,5 litri de sânge, iar la o simplă fractură deschisă se pierde peste un litru. „Am avut o pacientă care a încercat să se sinucidă, aruncându-se în faţa trenului. Avea o fractură deschisă de humerus, din cauza căreia a pierdut un litru de sânge. Şi aşa avem zilnic, câte o leziune minoră, dar care necesită cantităţi mari de plasmă şi sânge“, a declarat dr. Gabriel Perianu, medic primar de urgenţă. Uneori, eforturile sunt în zadar, iar sângele este consumat degeaba, dar datoria medicilor este să încerce să-i salveze pe toţi, chiar şi pe cei la care şansele de supravieţuire sunt aproape minime. „La noi la spital a ajuns o singură victimă a accidentului feroviar, alte nouă murind pe loc. În cele din urmă, şi pacientul de 25 de ani a decedat. Asta nu înseamnă că nu s-a încercat salvarea vieţii. Adultul avea ruptură hepatică, ruptură renală, ruptură de diafragm, fractură de bazin, fractură de femur, şi hematom intracranian, precum şi o fractură deschisă de pumn. Numai la fractura de femur a pierdut din organism 1,5 litri de sânge, iar alţi doi litri s-au pierdut la fractura de bazin. Iar aceste leziuni severe nu erau singurele. În încercarea de a-l salva, tot sângele pierdut a fost înlocuit cu rezervele din spital, sânge care mai apoi, după ce a decedat, nu a mai putut fi luat înapoi şi refolosit“, a adăugat dr. Perianu. Potrivit acestuia, bărbatul avea leziuni mult prea grave pentru a mai trăi, iar dacă printr-un miracol supravieţuia, ar fi rămas o legumă pentru tot restul vieţii. Cea mai mare nevoie de sânge este la Spitalul „Sfântul Spiridon“. Unitatea medicală are cea mai mare adresabilitate, având patru clinici de chirurgie şi una de terapie intensivă, în care se operează zilnic cazuri grave. Reprezentanţii Centrului şi medicii fac un apel umanitar către ieşeni, pentru ca aceştia să doneze sânge. De asemenea, aceştia roagă rudele şi prietenii celor care au nevoie de o intervenţie chirurgicală să vină la Centrul Regional de Transfuzie Sanguină Iaşi şi să doneze pentru bolnav. „În schimbul sângelui, donatorii vor primi şapte tichete de masă, o zi liberă de la locul de muncă şi o reducere de 50% pentru transportul în comun timp de o lună. Cel care nu este din oraş va avea transportul de la domiciliu până la Iaşi decontat, în ziua în care se prezintă la donare. Înainte de a se lua sânge, tuturor donatorilor li se fac analize scumpe, pentru a se constata dacă au boli transmisibile“, a declarat dr. Lavinia Scripcaru, directorul Centrului Regional de Transfuzie Sanguină Iaşi. Orice persoană sănătoasă, cu vârsta peste 18 ani, care nu cântăreşte mai puţin de 50 de kilograme, poate deveni donator de sânge.

Claudia DĂNĂILĂ, Andrei DÎSCĂ, Ionuţ BENEA 

 

© Drepturi de Autor (Copyright) - Acest articol este proprietatea Ziarul de Iasi (www.ziaruldeiasi.ro) si este protejat de Legea dreptului de autor si drepturilor conexe (8/1996). Preluarea acestui articol se poate face, potrivit reglementarilor in vigoare, doar în limita a maximum 500 de caractere, urmate obligatoriu de un link directionat catre acest articol! Orice incalcare a acestor prevederi va fi supusa procedurilor pentru intrarea in legalitate si recuperarea daunelor.

Ultima ora

editorial

Moştenirea toxică ce o vor lăsa rectorii ajunşi la al treilea sau al patrulea mandat

Dan CONSTANTIN

Moştenirea toxică ce o vor lăsa rectorii ajunşi la al treilea sau al patrulea mandat

Dacă distinsul profesor „X” sau remarcabilul „Z” au putut să treacă peste lege, eu de ce nu aş putea?

opinii

Roboţi

Codrin Liviu CUȚITARU

Roboţi

Robotul a trecut, treptat, de la „plimbarea” convulsivă pe coridoarele Universităţii, la alergarea „profesionistă”. Se arăta capabil să sară şi peste obstacole, plăcerea sa supremă fiind „să evite” deliberat, în viteză, femeile de serviciu îngenuncheate pe ciment şi prinse în efortul răzuirii gumelor de mestecat aruncate iresponsabil. Îngrijitoarele se speriau îngrozitor şi ţipau injurios după Robogică (foarte des îl numeau „pocitania dracului”!).

Despre discursul regionalist din Moldova (II)

George ŢURCĂNAŞU

Despre discursul regionalist din Moldova (II)

Delestaţi de centru şi captivi între statalismul teritoriului post-sovietic de la est de Prut şi desconsiderarea de la nivelul Bucureştiului, moldovenii din România aleg soluţia cea mai simplă: ştergerea sau renunţarea la identitate. Exemplele sunt multiple şi deseori invocate în scrieri mai vechi, de la divergenţele teritoriale bucovineană (în plin nucleu statal al Moldovei), vrânceană şi gălăţeană, la tendinţele actuale ale tinerilor de a migra pentru studii spre centrele universitare externe Moldovei, deseori mai prost cotate decât Iaşul în sistemul universitar. În aceste condiţii, să nu înţelegi necesitatea unor mişcări care militează pentru scoaterea Moldovei din izolarea impusă de către centru e cam prea mult!

Spărgătoarea de coduri

Bogdan ILIESCU

Spărgătoarea de coduri

Viaţa unui copil de acum 40 de ani (şi aproape sigur şi înainte) era absolut fascinantă pentru că era înmuiată din plin în toată istoria omenirii şi în tot ce avea mai valoros, adunat până atunci, în cărţi. Da, lucrurile alea cu un aer prozaic, mărturia perpetuă a unei invenţii seculare, care, prin natura lor de a păstra scris orice gând pe care i-l încredinţai, obligau la multă atenţie, şi mare responsabilitate şi scriitorul, şi cititorul.

pulspulspuls

Calcule matematice: am putea avea o premieră la locale la Iaşi de ne va durea mintea

Calcule matematice: am putea avea o premieră la locale la Iaşi de ne va durea mintea

Dacă tot v-am servit ieri aicea niscai aritmetică electorală de Bahlui, haideţi să continuăm şi azi cu olecuţă de analiză matematică plus geometrie diferenţială tot pe tema asta incitantă! Nu de alta, dar acuşi încep iar simulările de alegeri, şi măcar să fim pregătiţi.

Caricatura zilei

La reciclat pet-uri și doze

Când Sistemul Garantie Colectare te pune pe gânduri

Cumpara editia digitala

Vremea in Iasi

Curs valutar

Parteneri

Intrebarea zilei

Vladimir Putin, presedintele Federatiei Ruse, a declarant intr-un interviu dat jurnalistului american Tucker Carlson ca nu va ataca niciun stat NATO. Credeti ca isi va respecta cuvantul dat?

vezi raspunsuri