Constantin Gabriel Bunduc, propunerea PSD Bacău pentru postul de secretar la Transporturi, sfidează strategia regiunii şi a Comisiei Europene, unde A7 şi A8 sunt prioritare. Nu au o viziune regională, sunt duşmanii Moldovei – afirmă liderul unei asociaţii pro-autostrada A8. Cu ani în urmă, un secretar de stat băcăuan din Ministerul Transporturilor a trebuit să demisioneze după afirmaţii similare privind favorizarea judeţului său în dauna altora.
În vreme ce politicienii ieşeni se ceartă de la postul de prefect, Bacăul a prins o funcţie de secretar de stat la Ministerul Transporturilor. Iaşul nu mai este reprezentat aici de la demiterea lui Adrian Covăsnianu de către Florin Cîţu.
În mod inexplicabil, liberalii ieşeni nu par să-şi fi dorit să aibă pe cineva la conducerea ministerului nici după izgonirea PSD în 2019, nici după readucerea PSD, în 2021. La fel, nici social-democraţii ieşeni nu s-au arătat interesaţi să aibă reprezentant aici, mulţumindu-se cu o funcţie la Mediu, Păduri şi Ape.
CITESTE SI: Întâlnirea cu autostrada s-a terminat “ca-n tren”. Trebuie să punem presiune pe Guvern
Însă Bacăul nu a ratat ocazia. Ministrul Sorin Grindeanu, care vede altfel reţeaua de autostrăzi din Moldova – de la Ploieşti la Buzăul şefului său de partid, de exemplu, pentru A7 – îl va avea printre cei şase aghiotanţi pe Constantin Gabriel Bunduc.
În vârstă de 40 de ani, el a condus din 2013 Direcţia Dezvoltare Durabilă şi Managementul Proiectelor la CJ Bacău când preşedinte era liderul local al PSD Dragoş Benea, iar din 2016 s-a ocupat de accesarea fondurilor structurale şi de coeziune la Aeroportul „George Enescu”.
A13, „singura fezabilă pentru trecerea Carpaţilor”
Într-o declaraţie pentru Ziarul de Bacău, viitorul secretar de stat a spus că prioritatea lui „este Autostrada A13 Bacău-Braşov, fiind singura fezabilă pentru trecerea Carpaţilor, în opinia mea, de om care a lucrat cu fonduri europene, a colaborat cu Jaspers şi Uniunea Europeană. Cred că A13 e prima care poate fi finanţată din fonduri europene”.
Pe de altă parte, Comisia Europeană a adoptat săptămâna trecută patru propuneri pentru extinderea reţelei de transport TEN-T. Una dintre acestea vizează creşterea vitezei garniturilor feroviare pe rute importante la peste 160 km/h, primul exemplu dat din România fiind linia de la Bucureşti spre graniţa de vest (Budapesta).
CITESTE SI: Guvernul “buşeşte” dur Autostrada Unirii. Zece ani in plus, puşi din pix!
Reţeaua rutieră este însă nemodificată în ceea ce priveşte priorităţile de extindere/ modernizare. Astfel, A7 şi A8 rămân prioritare, incluse în reţeaua principală, cu termen de finalizare 2030, în vreme ce A13 apare în continuare în reţeaua extinsă, cu orizont de realizare anul 2040.
„Aceşti oameni nu au o viziune regională, un interes pentru dezvoltarea unui spaţiu mai larg decât propriul fief electoral”
În acest cadru precis stabilit, afirmaţia-angajament a lui Bunduc este cel puţin hazardată.
„Membrii guvernului sunt de regulă oameni de partid sau susţinuţi de partide, chiar şi atunci când se declară tehnocraţi. Este rezonabil ca miniştrii şi secretarii de stat să urmărească şi interesele propriilor comunităţi. Ipocrizia nu-şi are rostul. Însă este inacceptabil ca ei să lucreze pentru a «torpila» proiectele altor comunităţi, eventual ale celor din vecinătate, să extragă şi să direcţioneze resurse comune doar pentru bazinul lor politic. Cu atât mai mult nu poate fi acceptată decredibilizarea şi distrugerea altor proiecte prin aranjamente subterane, prin falsificarea datelor prezentate unor entităţi europene, unor finanţatori sau opiniei publice”, ne-a declarat Dorin Dobrincu, lider al Mişcării pentru Dezvoltarea Moldovei.
El a amintit şi celelalte atuuri ale A8 – pe mediana Moldovei, cu legislaţie în vigoare pe acest proiect.
„Autostrada A13 are importanţa ei, însă nu trebuie să pierdem din vedere că traseul acesteia este pe un coridor secundar (TEN-T Comprehensive), iar realizarea ei este prevăzută în Master Planul General de Transport la o dată ulterioară. Foarte important, A13 nu trebuie să canibalizeze Autostrada A8. În mod evident, strădaniile PSD Bacău sunt în această direcţie. E şi o formă de egoism feroce din partea grupului Benea&Co, care îşi urmăreşte interesele de clan”, a mai spus Dobrincu.
El a adăugat că „aceşti oameni nu au o viziune regională, un interes pentru dezvoltarea unui spaţiu mai larg decât propriul fief electoral. Interesele Moldovei nu contează deloc pentru ei. Sunt pur şi simplu duşmanii regiunii.”
Cum s-ar putea repeta istoria
Pe de altă parte, declaraţia lui Constantin Bunduc aminteşte de una mai veche, făcută tot de un secretar de stat din Bacău.
Sergiu Sechelariu, pe atunci în Ministerul Lucrărilor Publice şi Amenajarea Teritoriului din Guvernul Năstase, a recunoscut deschis că a „trimis foarte mulţi bani la Bacău, în municipiu şi judeţ. De aceea am fost acuzat (…) că am luat fonduri din alte judeţe şi din municipiul Bucureşti şi le-am trimis la Bacău. Aşa este. Mă fac vinovat de acest lucru. Dar aşa am considerat ca este normal, să vă răsplătesc votul pe care l-aţi dat acum patru ani de zile”, a spus Sergiu Sechelariu.
Declaraţiile au fost făcute în campania electorală de la alegerile locale din 2004, când fratele lui, Dumitru Sechelariu, candida pentru un nou mandat de primar al Bacăului. Mai mult, el i-a avertizat pe alegători că oraşul va pierde fonduri dacă nu îl vor vota pe fratele său. În urma acestor declaraţii şi după ce Dumitru Sechelariu a pierdut alegerile, Sergiu Sechelariu a fost nevoit să demisioneze.
FOTO – HARTA traseelor autostrăzilor şi prioritatea construirii lor după ultima revizuire a strategiei de extindere a reţelelor de transport
Publicitate și alte recomandări video