anunturi
grandchef
Bolta rece
anunturi
Iasi Tv Life
TeleM
Impact FM regional
anunturi

sambata, 28.01.2023

Si a fost sa FIE concert: Kaas chante Piaf in Tirgul Iesilor

GALERIE
kaas
  • kaas
- +

Cind i-am spus unui foarte bun prieten ceva mai tinar ca am fost la un concert si a fost curios de detalii, m-a descusut „Da’ cine-i Patricia Kaas?“. Buna intrebare! Cel mai simplu a fost sa ii raspund tot cu o intrebare: „Ma, da’ tu de Angela Similea ai auzit?“. Raspunsul afirmativ m-a incurajat sa ii explic ca asa cum Angela Similea este o „doamna a muzicii romanesti“, la fel si Patricia Kaas este o „doamna a muzicii franceze“. Stati, nu va repeziti sa va aplecati dupa pietre, lamuresc imediat comparatia!

Folosita in scopuri general-ilustrative, de fapt educative, comparatia de mai sus functioneaza doar pe un anumit palier, anume cel al reputatiei locale a fiecareia dintre cele doua artiste. In rest, putem admite ca, pe linga aceasta similitudine, mai exista o multime de diferente. De pilda, avem de notat o diferenta de virsta, dar mai ales una de loc de nastere si – pe cale de consecinta – de apartenenta la o cultura minora (Angela) sau, dupa caz, majora (Patricia). Iar de aici incolo sint necesare citeva precizari. Neavind pretentii de connaisseur, nu ma incumet la ierarhizarea tehnicilor vocale si a preferintelor de repertoriu, dar gasesc potrivit de subliniat ca, evoluind intr-un sistem sanatos de showbiz si avind avantajul unei limbi de circulatie, frantuzoaica (de fapt, pe jumatate nemtoaica, alsaciana fiind...) a reusit sa treaca dincolo de conditia de diva locala, cimentindu-si definitiv statutul de vedeta internationala. Cum asta? Pai, am vazut pe 19 iunie, la Iasi, in fata Palatului Culturii, cu ocazia spectacolului Kaas chante Piaf, desfasurat in cadrul Festivalului International al Educatiei (FIE).

O demonstratie de profesionalism

Ca sa intelegi ce inseamna meserie in showbiz, trebuie sa mergi neaparat la concertul unui star international. La Iasi, pina la Patricia Kaas, l-am mai vazut pe Goran Bregovici, in urma cu citiva ani, tot in fata Palatului Culturii. (La Julio Iglesias, pe stadionul din Copou n-am ajuns, asta e.) Hmm... Genuri foarte departate, da, insa nu doar la nivel de gen muzical sau in ceea ce priveste conceptul de show, de acord. Oricum, ceea ce a frapat la concertul de miercuri a fost nivelul de expert. Adica toate detaliile au tradat un inalt nivel de elaborare si de expertiza: de la lumini la proiectiile video, trecind prin coregrafie, durata, pauze, costume, muzicieni, regie, selectia pieselor etc., etc., etc. Rezumind, toata intimplarea de pe 19 iunie din fata Palatului Culturii a transpirat a profesionalism.

Insa de transpirat au transpirat serios si toti cei care au evoluat pe scena: cei trei instrumentisti plus dansatorul (de-a dreptul genial, trebuie sa subliniez asta!), in frunte cu Patricia Kaas, care nu s-a menajat absolut deloc. La cei nu-spunem-citi ani ai ei, pentru ca nu este elegant, avea optiunea perfect acceptabila de a se fi lipit teapana de microfon pentru a oferi un recital magistral, lucru – imi inchipui – relativ simplu de obtinut atunci cind ai o voce cu totul speciala, o forta in continuare extrem de puternica si o tehnica interpretativa, isi dau seama chiar si necunoscatorii ca mine, rar intilnite. A preferat totusi sa danseze (a nu se intelege prin asta ca s-a bitiit de pe un picior pe altul), sa schimbe tinute, sa se lipeasca de scindura scenei, sa cocheteze cu publicul, sa-l antreneze, sa... sa faca un show à la carte, ce sa mai vorbim!

 

Omagiere, nu copiere

Poate sa para oarecum surprinzator faptul ca o cintareata de calibrul Patriciei Kaas, cu niste albume personale la CV suficient de consistente incit sa fi vindut pina acum vreo cinci milioane de exemplare potrivit Wikipedia, vine sa ne cinte in dulcele nostru tirg piesele atit de prafuite pentru noi ale lui Edith Piaf. Oricit de valoroase ar fi fost acestea, ele s-au intimplat in prima jumatate a secolului trecut. I-au murit compozitorii? S-or fi pensionat, saracii? Sau poate sint bolnavi? Ei bine, nici pe departe! Doamna Kaas este inca in pozitia de a lansa oricare dintre compozitorii talentati ai momentului, dar aflati inca in faza de juniorat, acceptind sa le interpreteze creatiile. In plus, albumul sau omagial la adresa celei ce a fost Edith Piaf nu este nici, vai de mine!, copy/paste, nici o recirculare ieftina. Asa ceva am vazut deja cu totii, si sintem satui de citeva generatii. Unde? La liota de Elvis impersonators, adica la acei pretinsi artisti care isi lasa perciuni si imbogatesc frizerii ca sa-i faca sa semene cu Regele rock’n’roll-ului pentru a-i lalai piesele din spatele unor ochelari fumurii, tinindu-se mai mult sau mai putin inspirat de o chitara. Nu. Spre deosebire de acestia, Patricia Kaas nu este la ani-lumina de inceputul unei cariere reale, ci la apogeul ei. Adica, era sa cacofonez, cam exact atunci cind o reintoarcere la radacini chiar „face sens“, vorba americanului. Reorchestrate, regindite si reinterpretate intr-o maniera proprie, puse in scena si completate cu un material video de clasa, piesele si spiritul lui Piaf au reinviat.

Revenind, daca tot este vorba despre un omagiu, o doamna il face cum se cuvine. Iar Patricia Kaas nu doar ca i-a cerut publicului sa se ridice pentru un minut, ci s-a reinventat efectiv pentru acest album si pentru turneul aferent, fara a-si pierde totusi personalitatea, ci imbogatindu-si-o. Pentru ca poate.

 

P.S.: Artista a putut, traducatoarea nu. A gafat la greu, mititica, dar nu-i vina ei, ca era cruda si s-a simtit asta. Vina e a cui a desemnat-o. Peste citiva ani o vom aprecia, fara indoiala. Ah, faptul ca francofonii din public, deloc putini, s-au stricat de ris a contribuit la atmosfera. (Florin IORGA)

© Drepturi de Autor (Copyright) - Acest articol este proprietatea Ziarul de Iasi (www.ziaruldeiasi.ro) si este protejat de Legea dreptului de autor si drepturilor conexe (8/1996). Preluarea acestui articol se poate face, potrivit reglementarilor in vigoare, doar în limita a maximum 500 de caractere, urmate obligatoriu de un link directionat catre acest articol! Orice incalcare a acestor prevederi va fi supusa procedurilor pentru intrarea in legalitate si recuperarea daunelor.

Ultima ora

editorial

OPENAI: despre viitorul luminos al şcolii

Ioan Alexandru TOFAN

OPENAI: despre viitorul luminos al şcolii

Cumva, punctişorul ne readuce la realitate: adică cu capul în nori, acolo unde le şade bine celor care pornesc pe drumul cunoaşterii. Ne provoacă, aşadar, să căutăm sensul şi nu informaţia, culoarea şi nu doar forma lumii. Să înţelegem în profunzime, nu să stăpânim, mongolic, depărtările. Cum spunea Marin Tarangul, să privim lumea, nu doar să o vedem.

opinii

Conservator? De ce nu…

Alexandru CĂLINESCU

Conservator? De ce nu…

Dacă odinioară mi se reproşa că eram prea atras de „nou”, iată că recent am fost etichetat drept „conservator”. Cum termenul are, pentru cei care l-au folosit, o conotaţie negativă, m-am întrebat în ce măsură mi se potriveşte şi dacă trebuie numaidecât să văd în asta un defect. Nu sunt, în mod clar, un „tradiţionalist”, nu mă cramponez de valori ce par - şi adesea chiar sunt - anacronice, am oroare de închistările dogmatice şi de tezismul rudimentar. În acelaşi timp constat că da, sunt zone unde agresivitatea „progresistă” mă crispează şi unde dispariţia unor criterii (morale, estetice etc.) mă deprimă.

IoT

Neculai SEGHEDIN

IoT

Adică Internet of Things (IoT), adică Internetul lucrurilor, sau, mai convingător spus, Internetul tuturor lucrurilor. Acest concept desemnează reţeaua de obiecte fizice, care conţin senzori, software şi alte tehnologii, în scopul conectării şi schimbului de date cu alte dispozitive şi sisteme de pe Internet. Lucrurile care se conectează pe Internet sunt, de exemplu, autoturisme, obiecte de uz casnic, sisteme de iluminat, sisteme de alarmă, sisteme de producţie industrială etc.

„Dezumanizarea” femeii Canaanence

pr. Constantin STURZU

„Dezumanizarea” femeii Canaanence

Într-un text publicat acum zece ani, atrăgeam atenţia asupra unor tendinţe extrem de îngrijorătoare pentru viitorul umanităţii. Din păcate, ele se adeveresc pe zi ce trece. Enumeram atunci, nu neapărat într-o ordine anume: promiscuitatea şi vulgaritatea, violenţa şi decăderea morală, transformarea omului în utilizator de tehnică performantă, concomitent cu pierderea accentuată a intimităţii, înmulţirea alimentelor tot mai chimizate şi creşterea gradului de dependenţă faţă de medicamente şi multe, multe alte elemente care indică un anumit grad de dezumanizare programată.

pulspulspuls

Iată-l pe marele politician ieşean care se milogea să urce pe scenă, lângă boşi!

Iată-l pe marele politician ieşean care se milogea să urce pe scenă, lângă boşi!

La cererea publicului continuăm pe astăzi miniseria de întâmplări haioase petrecute la Iaşi cu ocazia Zilei Unirii, dragi telespectatori. 

Caricatura zilei

Second Hand Germania

Editia PDF

Bancul zilei

Doi prieteni se întâlnesc dupa multa vreme: - Ei, prietene, cum e viata de barbat însurat? - Excelenta! Am reu (...)

Linkuri sponsorizate

Parteneri

Alte publicatii

    Fotografia zilei

    Intrebarea zilei

    Un raport al Universitatii “Babes Bolyai” din Cluj Napoca a stabilit ca teza de doctorat a ministrului de Interne este plagiata. Credeti ca Lucian Bode sa demisioneze?

    vezi raspunsuri

    Copyright 2006-2020 © Ziaruldeiasi.ro Toate drepturile rezervate.