Şi brusc totul a reînceput să conteze…
anunturi
Eurotrip
grandchef
anunturi
Bolta rece
anunturi
metalco

sambata, 05.12.2020

Şi brusc totul a reînceput să conteze…

GALERIE
dana tabrea
  • dana tabrea
- +

Unchiul Vanea, lecturat scenic şi regizat de Claudiu Goga, este un dublu statement susţinut de actorii ieşeni, pledând pentru normalitatea teatrului (redeschiderea teatrelor) şi pentru revenirea la teatralitate. Cred că am acumulat cu toţii mult prea multe temeri, tristeţi, nevroze, drame, iar lucrul acesta a început să se vadă. Şi brusc, un spectacol teatral prin excelenţă, în două părţi, vizionate în două zile diferite, ne-a redat speranţa că totul va începe să conteze din nou. 

Nu cu mult diferit era discursul lui Cehov când personaje izolate în peisaje rurale ori zone provinciale caută să evadeze ori să dea un sens propriei existenţe prin muncă, dragoste, credinţă, să-şi descopere menirea şi să spere la propria salvare.

Claudiu Goga lucrează scenic cu spirit de geometrie (turnanta, funcţionalitatea ireproşabilă a elementelor din care se compune decorul, scenografia nu atât minimalistă, cât esenţializată - samovarul, sticlele, masa de lucru, cel mai probabil o masă de dulgher, scândurile), iar în ghidarea actorilor cu spirit de fineţe (detalii gestuale de mare rafinament, mimica nu doar lucrată cu ingeniozitate, ci şi trăită din rărunchi, un subtil acord între exterioritate şi interioritate). Actori care îşi dau, după atâta timp, în sfârşit, măsura (monologuri dramatice la rampă sau cu ieşiri din convenţia teatrală, în avanscenă sau printre spectatori).

În spatele constructului scenografic se întrezăreşte o altă scenă (folii ce acoperă candelabrul, dar şi alte piese de mobilier, iar la final întregul spaţiu scenic, scândurile folosite ca decor, denumirea la vedere a părţilor stângă, respectiv dreaptă, denumiri înscrise cu creta pe pereţii de fundal, grădină şi curte, reflectoarele ce coboară din podul scenei la final). Sensul acestei scene provizorii care o dublează pe cea reală ni se dezvăluie abia la sfârşit, când pe prompter apare un mesaj aparent neutru despre declararea stării de pandemie pe 11 martie 2020 şi închiderea teatrelor, dar mai ales când actorii, aceiaşi actori care au jucat nărăvaş în ambele seri, îşi pun o mască pe faţă la aplauze.

Lumea nu este şi nu a fost vreodată închisă cu adevărat, ci aceasta nu-i decât un work in progress. Mai clar ca niciodată îmi e că se duce o luptă, dar aceasta nu reprezintă războiul meu, lupta noastră. Iar teatrul nu are cum să dispară. Pentru că teatrul face ca brusc totul să reînceapă să conteze. Iar acest statement îmi pare cu atât mai puternic, cu cât actorii ieşeni joacă aşa cum parcă niciodată nu au făcut-o mai bine, din inimă. Cu toată puterea lor sufletească şi învredniciţi, îşi reclamă drepturile de a fi pe scenă, acolo unde se râde cu sughiţuri şi se plânge cu lacrimi, se scurg picături de sudoare, se bea din acelaşi pahar, se urlă din toate puterile, dacă aşa de tare e trauma umană reprezentată, redată şi/sau trăită. Sub toate aceste aspecte, spectacolul este un statement pentru libertatea de expresie a actorului pe scenă, în vremuri de pandemie, distanţare socială şi protecţie prin utilizarea unei măşti chirurgicale.

Este deopotrivă un spectacol de regizor, glisând spre cel de actor, în sensul că are valoare teatrală atât în ceea ce priveşte viziunea şi constructul regizoral, cât şi prin aportul incontestabil al actorilor. Statement-ul este unul regizoral, împărtăşit şi susţinut de actori prin talent şi efort. Este un spectacol dens, dinamic şi extrem de dramatic. Autentic, cu momente care îţi rămân întipărite în minte. Cu un fin balans spre cinematograficul scenic care, precum orice excepţie care nu infirmă regula, ci o confirmă, întăreşte statement-ul teatralităţii. În permanenţă scena e plină, chiar şi atunci când doi actori au un moment în prim-plan, chiar şi atunci când, în planuri care alternează, cu stop-cadru, actorii umplu scena la propriu. Cât priveşte statement-ul redeschiderii teatrelor şi a normalităţii în teatru (în ciuda vremurilor anormale pe care le traversăm), acesta e ambiguu în prima seară, clarificându-se la finalul celei de-a doua, când ai o nouă privire asupra anumitor gesturi.

Cu freamăt, este reactualizat Cehov. Tăcerile devin urlete, suspinele - vuiete. Nefericirea umană dă în clocot. Forţa de expresie a actorilor, explicitările gestuale, mimica este de nedescris. Uneori existenţa doare atât de mult încât devine de nesuportat, iar această idee este redată în varii moduri (ţipătul sfâşietor al Adei Lupu şi al Petronelei Grigorescu din finalul primei părţi, chiuiturile nefireşti ale lui Cosmin Maxim ori ale lui Doru Aftanasiu din scena beţiei, corpul chircit, contorsionat al lui Constantin Puşcaşu din partea a doua, crizele psihologice excelent construite, temperanţa şi stăpânirea cu care joacă Puşa Darie, ascunzând parcă o mâhnire prea adâncă pentru a mai putea fi exprimată, sobrietatea lui Teodor Corban, contrapunctând zbuciumul celorlalţi, având desigur şi el în vedere momentele de rătăcire ale personajului său, închiderea în sine şi-n nenorocire a personajului Mihaelei Arsenescu Werner). Reuşeşte de minune tehnica contrapunctului, trecerea fulgurantă de la superficialitate ori trivial, fie că e vorba de joc actoricesc ori de mici momente special construite, la marea dramă.

(Unchiul Vanea de A.P. Cehov, regia şi versiunea scenică: Claudiu Goga, distribuţia: Constantin Puşcaşu/ Vanea, Petronela Grigorescu/ Sonia, Cosmin Maxim/ Astrov, Teodor Corban/ Serebreakov, Ada Lupu/ Elena Andreevna, Mihaela Arsenescu Werner/ Voiniţkaia, Puşa Darie/ Marina, Doru Aftanasiu/ Teleghin, scenografia: Corina Grămoşteanu, coregrafia: Vlad Mărculescu, lupte scenice: Dumitru Năstruşnicu, premiera 23 şi 24 octombrie 2020, Sala Mare, TNI)

Dana Ţabrea este profesor, doctor în filosofie şi critic de teatru (membru AICT)

© Drepturi de Autor (Copyright) - Acest articol este proprietatea Ziarul de Iasi (www.ziaruldeiasi.ro) si este protejat de Legea dreptului de autor si drepturilor conexe (8/1996). Preluarea acestui articol se poate face, potrivit reglementarilor in vigoare, doar în limita a maximum 500 de caractere, urmate obligatoriu de un link directionat catre acest articol! Orice incalcare a acestor prevederi va fi supusa procedurilor pentru intrarea in legalitate si recuperarea daunelor.

Ultima ora

editorial

Oaze de stabilitate

Nicolae GRECU

Oaze de stabilitate

Echipele româneşti n-au nevoie de antrenori din divizia a enşpea spaniolă sau de expiraţi din alte vremuri pentru a reuşi.

Filmuletul zilei

opinii

Portret de impostor: Teodosie Şpagoveanu

Eugen MUNTEANU

Portret de impostor: Teodosie Şpagoveanu

Întrerup seria foiletoanelor despre începuturile tradiţiei biblice româneşti, împins de durere şi indignare faţă de comportamentul incalificabil al cetăţeanului Teodosie Petrescu, Arhiepiscop de Tomis şi membru al Sfântului Sinod al Bisericii Ortodoxe Române.

Pacient al spitalului numit „lume”

pr. Constantin STURZU

Pacient al spitalului numit „lume”

Căutând să pun în ordine textele scrise de-a lungul timpului, texte pe care le grupez în viitoare volume tematice, am dat peste un interviu acordat acum patru ani lui Gabriel Andronache - unul dintre cei mai talentaţi scriitori pe care-i cunosc. Întrucât unele dintre gândurile mele de atunci sunt de cea mai strictă actualitate, le reiau şi în rubrica mea săptămânală, cu o minimă adaptare şi cu intertitluri în loc de întrebări. Sunt patru teme diferite, însă au un acelaşi subiect: omul şi dorul său de Cerul văzut printr-o fereastră de „spital”.

Antonin Ciolan - muzicianul patriot

Alex VASILIU

Antonin Ciolan - muzicianul patriot

În preajma zilei naţionale a României, când se mai discută despre patriotism, trebuie evocată personalitatea dirijorului, profesorului, organizatorului de instituţii şi evenimente muzicale Antonin Ciolan. Mai ales astăzi, când s-au adunat exact cinci decenii de la dispariţia sa.

pulspulspuls

Ghici ce caută Mihai Chirica pe hartă?

Ghici ce caută Mihai Chirica pe hartă?

Ghici ce făcea premarele Mihai Chirica după prezentările PNRR şi a traseelor de autostradă din zona Moldovei de către liderii şi miniştrii PNL, stimaţi telespectatori? 

Caricatura zilei

Declarație vot

Editia PDF

Bancul zilei

O ambulanta goneste pe strazi si, la o intersectie rastoarna si accidenteaza un pieton. Soferul coboara imediat, ridica victima (...)

Linkuri

Alte ziare locale

    Intrebarea zilei

    Relaxarea condițiilpr de deplasare în starea de alertă va duce la:

    vezi raspunsuri

    Copyright 2006-2020 © Ziaruldeiasi.ro Toate drepturile rezervate.