
Simularea Evaluării Naționale de la Iași: 6 elevi din 10 sunt sub nota 5.00. Se cască o prăpastie între urban și rural. Sunt însă și aspecte pozitive

La simularea Evaluării Naționale organizată de Inspectoratul Școlar Județean (ISJ) Iași, aproximativ 6 din 10 copii nu au obținut medii peste 5 la cele două probe. Decalajul dintre mediul urban și mediul rural a fost subliniat, din nou, prin prisma acestei simulări. Aproape jumătate dintre elevii din mediul rural nu au luat notă de trecere la limba română, iar 8 din 10 copii din mediul rural au note sub 5.
Ca de fiecare dată, după fiecare simulare județeană, ISJ Iași realizează un raport al simulării, în care prezintă o statistică a rezultatelor întregistrate. Reporterii „Ziarul de Iași” au extras din raportul Inspectoratului date privind prezența și notele obținute de elevii de clasa a VIII-a.
„Așa cum era de așteptat, analiza rezultatelor relevă decalaje semnificative între mediul urban și cel rural, atât în privința performanțelor generale, cât și a prezenței la simulare. Această diferență, constantă în evaluările naționale, subliniază nevoia unor măsuri suplimentare de sprijin și adaptare a strategiilor educaționale pentru a reduce decalajele”, arată conducerea ISJ Iași în raportul simulării.
6 din 10 elevi au obținut medii sub 5,00 la simularea Evaluării Naționale
La simularea Evaluării Naționale, 6 din 10 copiii de clasa a VIII-a din județul Iași au avut medii sub 5,00. Mai exact, 38,97% au obținut medii mai mari sau egale cu 5, iar 61,03% au avut medii sub 5.
Dacă avem în vedere mediile de rezidență și mediile notelor la cele două discipline, 4 din 10 elevi din mediul urban și 8,3 din 10 elevi din mediul rural nu au obținut medii cel puțin egale cu 5. Adică, în mediul urban, 59,93% dintre participanți au avut media peste sau cel puțin egală cu 5, în timp ce 40,07% au înregistrat o medie sub 5. Iar în mediul rural, doar 16,47% dintre elevii de clasa a VIII-a au obținut medii cel puțin egale cu 5,00, în timp ce 83,53% au media sub 5,00.
Jumătate dintre elevii din mediul rural nu au obținut notă de trecere la limba română
În raportul simulării Evaluării Naționale, ISJ Iași a transmis și procentul elevilor care au obținut note sub 5, respectiv mai mari sau cel puțin egale cu 5 la fiecare dintre cele două materii.
La limba și literatura română, la nivelul județului Iași, 35,13% dintre participanți au obținut note mai mici decât 5,00. ISJ Iași subliniază faptul că „mai bine de o tremie dintre elevi întâmpină dificultăți în atingerea cerințelor minime ale evaluării”.
În mediul rural, aproximativ jumătate dintre elevii de clasa a VIII-a care au susținut proba a primit note sub 5,00, respectiv 54,02%. Doar 45,98% dintre copiii au avut rezultate cel puțin egale cu 5,00.
În mediul urban, aproximativ 8 din 10 elevi a obținut note mai mari sau egale cu 5,00 la proba la limba și literatura română.
Așa cum subliniază și ISJ Iași, există o diferență de 36,57 puncte procentuale între mediul urban și mediul rural, la limba și literatura română. Această diferență semnificativă dintre cele două medii reflectă „perpetuarea decalajului în nivelul general de pregătire al elevilor”.
Multe note între 5 și 9, la limba română
Conform ISJ Iași, față de simulările organizate în anul școlar 2023-2024, notele egale sau mai mari decât 5,00 obținute la limba și literatura română, la simularea din decembrie 2024, sunt cu 9,43 puncte procentuale sub nivelul din februarie 2024 (74.30% note ≥5) și cu 5,83 puncte procentuale sub nivelul din aprilie 2024 (70,70% note ≥5).
La nivelul județului Iași, există o concentrare a notelor în intervalul 5,00-8,99. Cele mai frecvente note sunt în intervalul 5,00-5,99 (14,98%), urmate de 7,00-7,99 (14,64%) , apoi de intervalul 6,00-6,99 (13,99%) și 8,00-8,99 (13,88%).
Distribuția notelor elevilor din mediul urban este concentrată în intervalele 8,00-8,99 (21,95%) și 7,00-7,99 (19,79%). Dacă în mediul urban distribuția notelor este crescătoare, odată cu creșterea intervalului de note, în mediul urban situația este exact invers, cele mai mici note fiind și cele mai numeroase. Astfel, cel mai mare procent al notelor în mediul rural este în intervalul 3,00-3,99 (19,77%) și 4,00-499 (17,18%).
Există 11 elevi care au obținut nota maximă la limba și literatura română, dintre care 7 din mediul urban (Colegiul „Mihai Eminescu”, Iași – 1 elev, Colegiul „Costache Negruzzi”, Iași – 1 elev, Colegiul Național, Iași – 3 elevi, Școala Gimnazială „Ion Creangă”, Iași – 1 elev, Liceul Teoretic „Miron Costin”, Pașcani – 1 elev) și 4 din mediul rural (Școala Gimnazială, Lețcani – 1 elev, Liceul Teoretic „Lascăr Rosetti”, Răducăneni – 1 elev, Liceul „Profesor Mihai Dumitriu”, Valea Lupului – 2 elevi).
8 din 10 elevi din mediul rural nu au notă de trecere la matematică
Rezultatele sunt mult mai slabe în cazul matematicii. Proporția elevilor care au luat note sub 5,00, la nivelul întregului județ, este mai mare cu aproape 16 procente decât cei care au obținut notă de trecere. Adică, 57,99% dintre participanți au luat note sub pragul note 5, la matematică, cee ace arată că „mai mult de jumătate dintre elevi nu au atins nivelul minim de competență necesar”.
Nivelul notelor cel puțin egale cu 5 este, la nivel județean, de 42.01%, apropiat de cel înregistrat la prima simulare din anul școlar 2023-2024, organizată în februarie 2024 de Ministerul Educației (41,06%).
Cele mai grave statistici sunt în cazul mediului rural, la proba la matematică, unde 8 din 10 elevi au primit note sub 5,00. Mai exact, 80,31% dintre participanți nu au obținut notă de trecere.
În mediul urban, la matematică 37,15% dintre copiii nu au luat note mai mari decât 5, iar 62,85% au obținut note cel puțin egale cu 5.
„Acest contrast subliniază un decalaj semnificativ între rural și urban în ceea ce privește performanțele școlare la matematică. Diferențele între cele două medii sunt evidente: ponderea elevilor cu note ≥5 în urban (62.85%) este de peste trei ori mai mare decât în rural (19.69%).
Decalajul urban-rural este evident și în acest caz. După cum subliniază și Inspectoratul în raportul simulării, ponderea elevilor cu note egale sau mai mari decât 5, din mediul urban (62,85%), este de peste trei ori mai mari decât în mediul rural (19,69%).
Un sfert dintre elevi au note între 3 și 4 la matematică
La nivel județean, se constată că aproape un sfert dintre elevii ieșeni au obținut note situate între 3,00 și 3,99, „situație dictată de proporția semnificativă înregistrată în acest interval de către elevii din mediul rural (35,47%)”. Tot sub pragul notei 5, 20,90% dintre elevii din județ au obținut note cuprinse în intervalul 4,00-4,99, la matematică.
În mediul urban, cea mai mare pondere a notelor se situează în tranșa 5,00-5,99, cu un procent de 18.67%.
Numărul total al notelor de 10 este 26, dintre care 25 în mediul urban (Colegiul „Emil Racoviță”, Iași – 10 elevi, Colegiul „Costache Negruzzi”, Iași – 4 elevi, Colegiul Național, Iași – 4 elevi, Liceul Teoretic „Paradis”, Rediu – 2 elevi, Colegiul Național „Mihai Eminescu”, Iași, Liceul Teoretic de Informatică „Grigore Moisil”, Iași, Școala Gimnazială „Bogdan Petriceicu Hașdeu”, Iași, Școala Gimnazială „Petru Rareș”, Hârlău, Școala Gimnazială „Ștefan Bârsănescu”, Iași – câte 1 elev) și 1 notă de 10 în mediul rural (Școala Profesională Lespezi).
Prezența la matematică, mai scăzută decât la limba română
Simularea Evaluării Naționale organizată de ISJ Iași a vizat 7.657 de elevi din județul Iași, dintre care 3.891 din mediul urban, adică 50,82%, și 3.766 din mediul rural, adică 49,18%.
Prezența la ambele probe a fost de 95,23%, la nivel de județ. Potrivit ISJ Iași, prezența elevilor de clasa a VIII-a la ambele probe de examen „a fost mai ridicată cu 0,97% față de simularea organizată de Ministerul Educației (M.E.) din februarie 2024 și cu 3,12% față de simularea organizată de ISJ Iași în luna aprilie 2024”.
Pe medii de rezidență, prezența a fost mai ridicată în mediul urban, unde au participat 97,04% din elevii așteptați la simulare. În mediul rural, la ambele probe, prezența a fost de 93,36%. Diferența procentuală a prezenței la ambele probe de examen, pe medii de rezidență, este de 3,68 procente.
Prezența la proba la limba și literatura română a fost mai crescută decât la matematică, atât la nivel de județ, cât și pe medii de rezidență. Pe județ, au participat 96,06% dintre elevii vizați la limba și literatura română, în timp ce la matematică au fost 95,62%.
Simularea județeană a Evaluării Naționale
Simularea a fost organizată în perioada 11-12 decembrie, la nivelul județului Iași, de către Inspectoratul Școlar Județean (ISJ) Iași. Simularea a vizat 7.657 de elevi înscriși în clasa a VIII-a în 166 de unități școlare cu personalitate juridică din județul Iași.
Variantele de subiecte pentru cele două discipline de examen, precum și baremele de evaluare aferente au fost au fost elaborate de grupuri de lucru de la nivelul ISJ Iași. Lucrările au fost evaluate în școlile ieșene, de către comisii constituite prin decizie internă.
Simularea Evaluării Naționale a fost organizată în 31 de unități de învățământ gimnazial din județul Iași.
Publicitate și alte recomandări video