Simularea examenelor naționale - un demers pedagogic relevant și necesar
anunturi
Eurotrip
grandchef
anunturi
Bolta rece
anunturi
metalco

sambata, 18.09.2021

Comunicat de presă (P)

Simularea examenelor naționale - un demers pedagogic relevant și necesar

GALERIE
foto-nou-gav
  • foto-nou-gav
- +

Prof. dr. Camelia Gavrilă, președintele Comisiei pentru învățământ, știință, tineret și sport, a subliniat importanța simulării examenelor naționale, a Evaluării Naționale pentru clasa a VIII-a și, în premieră, inclusiv pentru clasa a VII-a, moment important în calendarul acestui an școlar, etapă de pregătire pentru evaluarea propriu-zisă, care atestă rezultatele învățării  și competențele dobândite.

Anul școlar prezintă anumite activități specifice, un calendar propriu, aspecte care presupun eforturi manageriale, experiențe didactice de predare/învățare/evaluare, reflecții asupra rezultatelor obținute, activități extracurriculare, dar și anumite verificări de etapă, care conferă măsura valorii, la acel moment, a unui proces educațional, la care participă profesorii, elevii, părinții și comunitatea în sine. Măsura succesului este dată de coeziunea acestor factori, nu doar de simpla derulare a activităților educaționale de predare-învățare-evaluare.

Deputatul PSD de Iași, Camelia Gavrilă precizează că simularea unui examen național are multiple valențe pedagogice: acomodează psihologic elevul cu atmosfera de examen, oferă o măsură a nivelului cognitiv, de înțelegere și aplicare a cunoștințelor, la care s-a ajuns prin studiu și pregătire, de asemenea, propune modele de subiecte și baremele corespunzătoare, aduce un feedback pentru nivelul general de pregătire a elevilor din promoția respectivă, deschide spațiul de analiză și concluzii pentru specialiștii implicați în elaborarea subiectelor.

Rezultatele obținute la această simulare, la care doar 53% dintre elevii prezenți la toate probele au obținut medii mai mari sau egale cu 5 (87.225 de elevi) nu sunt de natură să satisfacă exigențele, dar nici nu trebuie să desprindem concluzii hazardate. În raport cu anul trecut se înregistrează un anume progres, o creștere cu 6,3 puncte procentuale, în condițiile în care este cunoscut faptul că în fiecare an notele obținute la simulare au fost mult mai mici față de notele obținute la examenul propriu-zis. Un semnal bun din punct de vedere docimologic este reprezentat de cele 28 de medii de 10, chiar dacă în raport cu numărul participanților acest procent nu este foarte mare. Sensul notelor maxime trimite spre  posibilitatea de a realiza performanța deplină, în raport cu subiectele formulate, deci implicit aceste subiecte sunt validate.

Sunt relevante și procentajele pe discipline de examen - Limba și literatura română o promovabilitate de 69,1%, iar la Matematică - 39,4%, rezultate pentru clasa a VIII-a. Constatăm că, în continuare, Matematica rămâne un prag dificil, cu prestații modeste ale elevilor, fie datorită complexității și caracterului abstract al noțiunilor, fie datorită unei programe încărcate, dense și dificile, în absența unor exersări și aprofundări suficiente pe parcursul anilor de gimnaziu”, a declarat deputatul Camelia Gavrilă.

I.  Ce comunică aceste cifre, date, procente?

► Simularea pentru evaluarea națională reprezintă o etapă a unui proces, o pre-testare a elevului și o familiarizare a acestuia cu atmosfera de examen, cu modalitățile concrete de examinare;

► Notele reflectă o situație a prezentului, o “fotografie” de moment, care poate să devină îngrijorătoare dacă nu se iau măsuri la timp, dacă nu se interpretează rapid feed-back-ul obținut și nu se fac acele corecții necesare;

► Gradul de interes și implicare din partea elevilor și chiar a părinților față de continuarea studiilor la nivel liceal este diferit, uneori scăzut;

► Implicarea și eforturile depuse de elevi pentru pregătirea acestei etape de simulare sunt mai reduse față de prestația și concentrarea la evaluarea propriu-zisă, pentru că nu vorbim încă de pregătirea finală și de starea de examen;

► Este necesar ca părinții să fie aproape de școală, mai ales la nivelul claselor a VII-a și a VIII-a, când adolescentul parcurge etape complexe din punct de vedere psihologic și biologic, iar relația profesor-elev-părinte trebuie să contureze o comunicare deplină;

► Există numeroase dificultăți de asimilare a informației în zona științelor exacte, procentajul de la matematică de numai 39,4% elevi promovați indică dificultățile disciplinei;

► Comisiile naționale de specialitate trebuie să analizeze temeinic aceste aspecte, cu eventuale propuneri de reconfigurări curriculare;

► Trebuie acordată importanța necesară acestor simulări, pentru că efortul pregătirii lor este justificat de rezultatele finale ale examenului propriu-zis.

II. Măsuri necesare

•    Promovarea intensă a importanței acestor simulări și interpretarea detaliată a rezultatelor, a notelor, explicații și analize în legătură cu nivelul de cunoaștere atins de fiecare elev;

•    Realizarea unor strategii de pregătire, a unui calendar de activități remediale pentru recuperarea decalajelor, exersarea conținuturilor, sprijinul acordat elevilor prin exerciții, explicații, aprofundări;

•    La nivelul sistemului educațional se poate analiza oportunitatea introducerii unui prag al notelor pentru admiterea la liceu, formă de selecție firească, pedagogică a celor pregătiți pentru a face față rigorilor liceale și conținuturilor dificile din programele școlare;

•    Alocarea de sarcini diferențiate în cadrul orelor de curs, ținând cont de  nivelul de cunoștințe și nevoile identificate pentru fiecare elev, individualizarea pregătirii elevilor;

•    Dezvoltarea la nivel național a unor baze de date de tip Resurse Educaționale Deschise, unde elevul poate să acceseze teste, bareme, modele de rezolvare, în conformitate cu modelele și subiectele propuse de Ministerul Educației Naționale, explicații didactice;

În concluzie, consider că tema în discuție și dezbaterea asupra simulării sunt importante, fără a vorbi însă de o “imagine dramatică” a învățământului preuniversitar românesc. Aceste rezultate reprezintă doar semnale, pregătiri de etapă ce trebuie tratate cu atenție și responsabilitate la clasă, de către fiecare cadru didactic în parte, prin implicarea profesorilor îndrumători, prin realizarea planurilor remediale, prin dialogurile semnificative cu familiile elevilor, în sensul unor măsuri generale, de  nivel strategic, reglaje la nivel de sistem educațional, dar și în sensul unor abordării individualizate, ținând cont de unicitatea elevilor, de potențialul lor intelectual, de ritmul propriu de evoluție.

Mai multe informații regăsiți pe site-ul www.cameliagavrila.ro.


Deputat PSD de Iași
Prof. dr. Camelia GAVRILĂ
PREŞEDINTELE COMISIEI PENTRU ÎNVĂŢĂMÂNT,
ŞTIINŢĂ, TINERET ŞI SPORT

© Drepturi de Autor (Copyright) - Acest articol este proprietatea Ziarul de Iasi (www.ziaruldeiasi.ro) si este protejat de Legea dreptului de autor si drepturilor conexe (8/1996). Preluarea acestui articol se poate face, potrivit reglementarilor in vigoare, doar în limita a maximum 500 de caractere, urmate obligatoriu de un link directionat catre acest articol! Orice incalcare a acestor prevederi va fi supusa procedurilor pentru intrarea in legalitate si recuperarea daunelor.

Ultima ora

editorial

Grand Slam, povestea unei himere

Nicolae GRECU

Grand Slam, povestea unei himere

Singurătatea lui Djokovic, în faţa fileului şi a lui Medvedev, a fost definitorie cu un game înaintea finişului, când dârzul reprezentant al unui neam de luptători, a izbucnit în lacrimi.

Filmuletul zilei

opinii

Etimologicale pescăreşti (IV)

Eugen MUNTEANU

Etimologicale pescăreşti (IV)

Seria consideraţiilor etimologice din sfera mai largă a pescuitului este continuată de câteva cuvinte româneşti importante referitoare la ambarcaţiuni.

Înălţarea Sfintei Cruci şi cele patru etape ale mântuirii

pr. Constantin STURZU

Înălţarea Sfintei Cruci şi cele patru etape ale mântuirii

La mijlocul primei luni a anului bisericesc prăznuim Înălţarea Sfintei Cruci. Istoric vorbind, această sărbătoare aminteşte de două evenimente: găsirea Sfintei Cruci la Ierusalim de către Sfânta Împărăteasă Elena şi înălţarea ei în văzul tuturor în acea zi, dar şi pe 14 septembrie 335, imediat după sfinţirea primei Biserici a Învierii Domnului, zidită de Sfântul Împărat Constantin cel Mare, respectiv aducerea Sfintei Cruci înapoi în Ierusalim, pe 14 septembrie 630, după ce a fost recuperată de la perşi de către împăratul bizantin Heraclius.

Determinantele spiritual-religioase, paspartuul pentru înţelegerea resorturilor democraţiei liberale anglo-saxone

Aurelian-Petruș PLOPEANU

Determinantele spiritual-religioase, paspartuul pentru înţelegerea resorturilor democraţiei liberale anglo-saxone

Democraţia liberală din Statele Unite ale Americii şi Anglia a fost influenţată pozitiv de impactul diverselor „religii ale raţiunii”, precum deismul sau teismul. Acestea au jucat un rol de mediator între sistemul socio-politic al teoriei raţionale a drepturilor naturale şi cel religios. Aceste noi religii seculare nu reprezentau decât contracţii instituţionale ale religiilor tradiţionale, născute prin acţiunea revoluţiilor franceză şi americană. 

pulspulspuls

O mare dilemă a Iaşului înaintea congresului liberal: Orban, Cîţu sau coviduţu’?

O mare dilemă a Iaşului înaintea congresului liberal: Orban, Cîţu sau coviduţu’?

Apropo de congresul liberal cu alegeri de lider care bate la uşă, ce va fi de azi egzact într-o săptămână, cică printre unii liberalii mai vechi se vorbeşte că jocurile ar fi deja făcute, iar Cîţu ar avea deja cam două treimi din voturi de partea lui.

Caricatura zilei

PNDL3

Editia PDF

Bancul zilei

Când ma întâlnesc în parc si vorbesc cu barbati casatoriti, am impresia ca toti traim cu aceeasi femeie! (...)

Parteneri

Alte publicatii

    Intrebarea zilei

    Sute de persoane au ieșit în stradă pentru a protesta împotriva resticțiilor legate de COVID. Care ar trebui să fie pasul următor?

    vezi raspunsuri

    Copyright 2006-2020 © Ziaruldeiasi.ro Toate drepturile rezervate.