Simularea județeană a Evaluării Naționale și a Bacalaureatului. „Subiectele au fost echilibrate la cea de-a doua probă”, spun profesorii
Joi, 12 decembrie, a avut loc simularea județeană a Evaluării Naționale și a examenului de Bacalaureat pentru elevii din județul Iași. Atât la matematică, cât și la istorie, profesorii au apreciat că subiectele au fost bine structurate și echilibrate.
Evaluarea Națională la matematică: subiecte echilibrate și provocatoare
Ciprian Baghiu, profesor de matematică la Colegiul Național „Costache Negruzzi” din Iași, a subliniat că subiectul de la Evaluarea Națională pentru clasa a VIII-a a fost echilibrat și adecvat nivelului de pregătire al elevilor.
„A avut și vreo două subpuncte care au fost de departajare, însumând vreo 60 de sutimi. Adică, nu e extrem de ușor de luat nota 10. Subiectul a fost echilibrat și fără exagerări sau cu lucruri de neabordat, întrucât vorbim despre elevi care se pregătesc pentru Evaluarea Națională, nu pentru concurs”, a spus Ciprian Baghiu.
În același timp, Gabriela Zanoschi, profesoară de matematică la Colegiul Național din Iași, a considerat subiectul „echilibrat” și conform cu programa Ministerului Educației. Aceasta a apreciat faptul că problemele propuse au avut mai multe variante de rezolvare, ceea ce le-a oferit elevilor mai multe oportunități de abordare a subiectelor.
„Mi se pare un subiect echilibrat. Nu îi găsesc defecte. Respectă formatul Ministerului și ca structură și ca cerințe, se încadrează în programa afișată. Problemele au mai multe variante de rezolvare, iar acesta mi se pare un lucru foarte bun pentru copii, pentru că au de ales”, a precizat Gabriela Zanoschi.
Subiectele de la simularea Evaluării Naționale pot fi descărcate de aici.
Bacalaureat la matematică: Subiecte variate pentru toate profilurile
La Bacalaureat, subiectele la matematică au fost și ele apreciate ca fiind corect structurate. Subiectele pentru profilul matematică-informatică au fost echilibrate, având atât cerințe elementare, cât și chestiuni de dificultate mai mare, care ar putea ajuta la departajarea elevilor.
„Fără a fi neapărat greu, subiectul nu e pe un anumit șablon, așa cum sunt subiectele din ultimii 10 ani. Cred că cine l-a făcut a încercat să obțină un subiect puțin atipic, să îl scoată din tipare. Se știe faptul că, acum, o bună parte dintre elevi nu învață matematica pentru a ști matematica, ci învață niște șabloane pentru a trece examenul de Bacalaureat la matematică. E un subiect care e făcut ca să vadă dacă elevul învață în mod real la matematică, nu pe niște șabloane. Sigur că principalul scop al acestui examen tip simulare este să îi facă pe copii să își dea seama că trebuie să învețe în mod real. Eu mă îndoiesc că la examen subectul va arăta în felul acesta”, a explicat profesorul de matematică de la Colegiul „Costache Negruzzi”.
Gabriela Zanoschi a subliniat că problemele au fost „bine alese”, respectând programa ministerială.
„Subiectul de la profilul matematică-informatică a fost echilibrat, fiind probleme la îndemâna elevilor, cu cerințe elementare, dar și cu chestiuni de departajare. În mod normal, la acest subiect, un elev ar trebui să aibă nota de la clasă. Nu sunt surprize mari, în sensul că subiectul respectă exact formatul subiectului dat de Minister, cu tipurile de probleme care se dau în ultimul timp. Sunt probleme bine alese, frumoase, care se încadrează în programa care a fost afișată pentru simularea de luna aceasta”, a declarat Gabriela Zanoschi.
Pentru elevii de la profilul științe ale naturii, subiectele au avut un grad de dificultate mai mare, mai ales la subpunctele c de la subiectul al III-lea.
„Două dintre subpuncte erau, într-adevăr, mai deosebite. Deja ca să ia un copil peste 9 trebuia să aibă o pregătire destul de consistentă. E vorba despre subiectul al III-lea, 1c și 2c”, a spus Ciprian Baghiu.
La rândul său, profesoara de la Colegiul Național din Iași a explicat că subpunctele c sunt cele mai dificile și au fost asemănătoare cu cele de la examenul final.
„La științe ale naturii au fost reluate într-o altă formă și în alt context cerințele la subpunctele c, care sunt cele mai dificile, similare cu cele de la examenul de Bacalaureat. Mi se pare un lucru foarte bun, pentru că în felul acesta li se atrage atenția copiilor asupra unor chestiuni pe care trebuie să insiste. Sunt subiecte echilibrate și sunt relevante pentru Bacalaureat”, a completat profesoara Gabriela Zanoschi.
Subiectele de la evaluarea examenului de Bacalaureat pot fi descărcate de aici.
Bacalaureatul la istorie: subiecte accesibile, cu teme provocatoare
La examenul de Bacalaureat la istorie, elevii au avut de rezolvat o serie de exerciții pe baza unor fragmente din lucrări de referință, precum „Istoria Romană – Primul război dacic al lui Traian” de Cassius Dio, „Dicționar de istorie veche a României” de Al. Graur și Gh. Ștefan și „Cronica pictată de la Viena”. Eliza Ilie, profesoară de istorie la Colegiul Economic Administrativ din Iași, a afirmat că subiectul a fost conceput pentru a familiariza elevii cu cerințele examenului de Bacalaureat, fără a-i pune în fața unor dificultăți.
„Dificultatea a fost medie. Pentru o primă simulare, ne-am străduit să îi determinăm pe elevi să se obișnuiască cu subiectele. Nu i-am pus în fața unor provocări mari sau imposibile, ca să nu îi descurajăm. În schimb, am încercat să acoperim toată tematica anunțată, așa că le-am propus o diversitate de itemi. A fost acoperit 80% din conținut. Cea mai mare provocare a fost reprezentată de itemii legați de modificările constituționale din spațiul românesc din secolul al XVIII-lea sau formularea unui punct de vedere cu privire la relațiile internaționale ale Țărilor Române cu statele vecine în secolul al XVI-lea. Subiectul a respectat modelul standard trimis în luna noiembrie de Ministerul Educației”, a declarat profesoara Eliza Ilie.
Simulările județele ale examenelor naționale
În perioada 11-13 decembrie, aproximativ 13.000 de elevi participă la simularea Evaluării Naționale și la simularea probelor scrise ale Examenului Național de Bacalaureat.
Simularea Evaluării Naționale se desfășoară în 166 de școli și implică 7.663 de elevi din clasa a VIII-a. În paralel, simularea Bacalaureatului are loc în 50 de unități școlare, unde participă 5.316 elevi din clasele a XII-a și a XIII-a.
Astăzi, 13 decembrie, elevii de liceu vor susține proba la alegere a profilului și specializării.
Citește și:
Publicitate și alte recomandări video