Anunturi de Mica Publicitate
Abonament la editia electronica
TVR Iasi Telejurnal
Abonament la editia tiparita

Sindromul Down, determinat de gene diferite şi multiple

gene multiple
  • gene multiple

„Gene diferite şi multiple“ contribuie la problemele legate de memorie şi luarea deciziilor asociate sindromului Down, arată datele unui nou studiu. Oamenii de ştiinţă au identificat pentru prima oară zone specifice ale unui cromozom care cauzează aceste probleme, în cadrul unor teste efectuate pe şoareci. Ei au precizat că această descoperire oferă o perspectivă nouă asupra sindromului Down la oameni.

Majoritatea oamenilor au 46 de cromozomi – purtători ai informaţiilor ereditare – în fiecare celulă, împărţiţi în 23 de perechi. Însă, persoanele cu sindrom Down au o copie suplimentară a cromozomului 21, care conţine peste 200 de gene. În studiul publicat în Cell Reports, oamenii de ştiinţă de la University College London (UCL) au utilizat modele de şoareci pentru a afla modul în care prezenţa acestor gene suplimentare provoacă dizabilităţi de învăţare. Cromozomul 21 şi genele sale se regăsesc şi la şoareci. Însă, cercetătorii au descoperit că la animale, genele s-au dispersat în trei regiuni mai mici, pe trei cromozomi diferiţi.

„O surpriză totală. Nu ne aşteptam ca cele trei grupuri de gene diferite să acţioneze complet diferit. Oamenii de ştiinţă s-au bazat în mod obişnuit pe ipoteza că o singură genă – sau gene singulare – reprezintă cauza probabilă a dizabilităţilor intelectuale asociate cu sindromul Down. Noi am demonstrat – pentru prima dată – că gene diferite şi multiple contribuie la diverse probleme cognitive asociate cu sindromul Down“, a explicat profesorul Matthew Walker de la UCL, citat de Agerpres.

Dizabilitatea intelectuală în Sindromul Down, legată de anomalii genetice, funcţionale şi regionale ale creierului

Oamenii de ştiinţă au analizat efectul genelor din fiecare dintre cele trei regiuni diferite prezente la şoarece asupra învăţării şi memorării. Trei grupuri de şoareci au fost modificate genetic pentru a fi purtătoare a unei copii suplimentare a uneia dintre grupele de gene pe cromozomii de şoarece identificaţi. Memoria şi capacitatea de luare a deciziilor a fiecărui grup au fost evaluate în timpul testelor de navigare, unde şoarecii trebuiau să se deplaseze într-un labirint simplu, în formă literei „T“. De asemenea, a fost monitorizată şi activitatea electrică din creierul lor. Cercetătorii au descoperit că una dintre tulpinile de şoarece prezenta o memorie mai slabă şi semnale neregulate ale creierului în hipocamp, zona cu importanţă pentru memorie. De asemenea, au descoperit şi o altă tulpină care avea o capacitate mai slabă de luare a deciziilor şi un semnal mai slab al creierului între hipocamp şi cortexul pre-frontal, esenţial pentru planificare şi luarea deciziilor.

A treia tulpină nu a prezentat însă o activitate cerebrală neobişnuită. „Studiul nostru oferă informaţii critice cu privire la mecanismele care stau la baza neuro-dizabilităţii în sindromul Down şi indică faptul că dizabilitatea intelectuală în sindromul Down poate rezulta din diferite anomalii genetice, funcţionale şi regionale ale creierului. Acest lucru presupune că terapiile pentru persoanele cu sindrom Down ar trebui să vizeze procese multiple, iar noi am făcut primii paşi în identificarea unora dintre aceste procese“, a declarat una dintre autori, Elizabeth Fisher, de la Institutul de Neurologie din Square Square al UCL. Pe viitor, cercetătorii vor să afle care genă sau gene, din cadrul grupelor mai mici de gene, sunt răspunzătoare pentru problemele legate de memorie şi luarea deciziilor.

Moştenirea toxică ce o vor lăsa rectorii ajunşi la al treilea sau al patrulea mandat

Dan CONSTANTIN

Dacă distinsul profesor „X” sau remarcabilul „Z” au putut să treacă peste lege, eu de ce nu aş putea?

Roboţi

Roboţi

Robotul a trecut, treptat, de la „plimbarea” convulsivă pe coridoarele Universităţii, la alergarea „profesionistă”. Se arăta capabil să sară şi peste obstacole, plăcerea sa supremă fiind „să evite” deliberat, în viteză, femeile de serviciu îngenuncheate pe ciment şi prinse în efortul răzuirii gumelor de mestecat aruncate iresponsabil. Îngrijitoarele se speriau îngrozitor şi ţipau injurios după Robogică (foarte des îl numeau „pocitania dracului”!).

Despre discursul regionalist din Moldova (II)

George ŢURCĂNAŞU

Despre discursul regionalist din Moldova (II)

Delestaţi de centru şi captivi între statalismul teritoriului post-sovietic de la est de Prut şi desconsiderarea de la nivelul Bucureştiului, moldovenii din România aleg soluţia cea mai simplă: ştergerea sau renunţarea la identitate. Exemplele sunt multiple şi deseori invocate în scrieri mai vechi, de la divergenţele teritoriale bucovineană (în plin nucleu statal al Moldovei), vrânceană şi gălăţeană, la tendinţele actuale ale tinerilor de a migra pentru studii spre centrele universitare externe Moldovei, deseori mai prost cotate decât Iaşul în sistemul universitar. În aceste condiţii, să nu înţelegi necesitatea unor mişcări care militează pentru scoaterea Moldovei din izolarea impusă de către centru e cam prea mult!

Spărgătoarea de coduri

Bogdan ILIESCU

Spărgătoarea de coduri

Viaţa unui copil de acum 40 de ani (şi aproape sigur şi înainte) era absolut fascinantă pentru că era înmuiată din plin în toată istoria omenirii şi în tot ce avea mai valoros, adunat până atunci, în cărţi. Da, lucrurile alea cu un aer prozaic, mărturia perpetuă a unei invenţii seculare, care, prin natura lor de a păstra scris orice gând pe care i-l încredinţai, obligau la multă atenţie, şi mare responsabilitate şi scriitorul, şi cititorul.

Calcule matematice: am putea avea o premieră la locale la Iaşi de ne va durea mintea

Dacă tot v-am servit ieri aicea niscai aritmetică electorală de Bahlui, haideţi să continuăm şi azi cu olecuţă de analiză matematică plus geometrie diferenţială tot pe tema asta incitantă! Nu de alta, dar acuşi încep iar simulările de alegeri, şi măcar să fim pregătiţi.

La reciclat pet-uri și doze

Când Sistemul Garantie Colectare te pune pe gânduri

Cumpara editia digitala

Vremea in Iasi

Curs valutar

Vladimir Putin, presedintele Federatiei Ruse, a declarant intr-un interviu dat jurnalistului american Tucker Carlson ca nu va ataca niciun stat NATO. Credeti ca isi va respecta cuvantul dat?