Singurul pas cert pentru trenul metropolitan: un studiu de fezabilitate care va costa 8,5 milioane de lei

joi, 25 iulie 2024, 03:08
3 MIN
 Singurul pas cert pentru trenul metropolitan: un studiu de fezabilitate care va costa 8,5 milioane de lei

Înființarea trenului metropolitan la Iași va face obiectul unui studiu de fezabilitate. Plenul Consiliului Județean (CJ) a dat undă verde încheierii unui parteneriat în acest sens cu CFR.

Documentația va fi întocmită prin intermediul Asociației Metropolitane de Transport Public Iași (AMTPI) și va avea ca obiectiv „extinderea transportului terestru prin dezvoltarea serviciilor de tren urban și metropolitan”. Planul AMTPI este să atragă fonduri europene pentru operaționalizarea trenului metropolitan la Iași, prin intermediul Programului Transport 2021-2027.  Costurile pentru realizarea studiului de fezabilitate au fost estimate la 8,5 milioane lei, iar fondurile vor fi asigurate de Primăria Iași, după cum a relatat ZDI încă din primăvara acestui an.

CITESTE SI: Cinci garnituri noi de tren, cu bani europeni? Trenul metropolitan: primul pas concret

În urma acordului încheiat între AMTPI și CFR, vor fi constituie grupuri tematice de lucru interinstituționale care vor elabora cerințele specifice pentru desemnarea unui proiectant. Ambele părți vor avea reprezentanți în Comisiile de evaluare a ofertelor care vor fi depuse cu ocazia diverselor proceduri de achiziții – de la întocmirea studiilor necesare la execuția de lucrări și achiziția de material rulant.

Protocolul este în vigoare până la data îndeplinirii tuturor obiectivelor asumate, dar nu mai târziu de decembrie 2030.

Ce tip de lucrări vor fi proiectate

Potrivit proiectului de acord, studiul de fezabilitate va avea în vedere intervenții la infrastructura de cale ferată. În primul rând, vor fi modernizate linii și terasamente, vor fi realizate treceri noi la nivel (inclusiv cu pasarele sau pasaje pietonale), vor fi amenajate instalații de siguranță (semnalizare și telecomunicații, va fi extinsă calea ferată, vor fi realizate noi persoane (alături de noi puncte de oprire) și vor fi electrificate unele sectoare care vor fi operate cu vehicule electrice. Nu în ultimul rând, AMTPI și-a propus să achiziționeze și trenuri noi.

CITESTE SI: VIDEO Cale ferată pe la Aeroport și Aroneanu? Noul «Tren metropolitan», scos de alegeri din depoul cu promisiuni și pus pe machete

Odată operaționalizat trenul metropolitan, intenția AMTPI este de a integra planul tarifar cu transportul public existent. Protocolul de implementare a proiectului trebuie aprobat de fiecare membru al AMTPI.

Trenul metropolitan a fost relansat anul acesta

Ideea înființării trenului metropolitan este vehiculată la Iași de mai mult timp, dar abia în acest an au început să fie făcuți unii pași în direcția derulării proiectului, prin intermediul AMPTI.

În forma actualizată, investiția este evaluată la 270 milioane euro și ar urma să fie propusă pentru finanțare în cadrul Programului Transporturi 2021 – 2027. Proiectul se bazează în mare parte pe folosirea rețelei existente de cale ferată, cu reabilitarea unor porțiuni punctuale (Podu Iloaiei – Iași – Ungheni și Iași – Ciurea), alături de o extindere (linie nouă) pe ruta Holboca – Aeroport – Aroneanu (10,5 km). Proiectul mai prevede și achiziția a 10 trenuri care să asigure transportul pe cele trei rute, alături de amenajarea de stații și pasaje supraterane.

CITESTE SI: Am pus „urechea pe şină”: mai vine sau nu Trenul Metropolitan? Studiu CFR: triplarea liniei spre Leţcani şi dublarea liniei spre Ungheni

Conform proiectului AMPTI, linia 1 Podu Iloaiei – Ungheni are o lungime de 44 km, cea între Podu Iloaiei și Aroneanu de 44 km, iar linia Nicolina – Picioru Lupului 11 km. Linia 2 cuprinde extinderea dinspre Holboca spre Aeroport și, respectiv, Aroneanu.

Proiectul de tren metropolitan în forma actualizată cuprinde și realizarea a două pasaje supraterane (auto și pietonal) cu scopul de facilita accesul populației la sistemul de transport. Unul dintre acestea este propus în dreptul noului depou Dacia, care să facă legătură între Dacia și Canta. Al doilea este pasajul șos. Iași-Tomești, pasaj care ar urma să asigure accesul, conform prezentării, întregii văi a Prutului (partea de Sud-Est a județului Iași) atât către Iași și către platformele industriale din Vestul municipiului (Miroslava, Lețcani, Podu Iloaei), cât și către Aeroport și platforma industrială Holboca – Tomești.

Publicitate și alte recomandări video

Comentarii