anunturi
grandchef
Bolta rece
Iasi Tv Life
TeleM
Impact FM regional

Sly Fox

GALERIE
dana tabrea
  • dana tabrea
- +

Propunerea regizorală vine în întâmpinarea nevoii de teatralitate a publicului, dar şi a actorilor, putând constitui într-un bun sens un teatru de actor. Accentuarea teatralităţii conferă iluzia reîntoarcerii la normalitatea teatrului care părea până mai ieri să ia o turnură definitiv virtuală. La cumpăna dintre paradigme teatrale, actorii acceptă provocarea unei convenţii de teatralitate exagerată.

Grila mea de lectură în ceea ce priveşte noua premieră de la Naţionalul ieşean, în regia lui Cristian Hadji-Culea, a urmărit teatralitatea actorilor, stilul regizoral şi actualitatea montării.

În contextul pandemic în care ne aflăm şi de care nu putem face abstracţie, propunerea de spectacol (plecând de la intenţiile de comedie, respectiv satiră ale lui Jonson, respectiv Gelbart) nu mai poate fi considerată comedie, ci mai curând o şarjă, o parodiere a mocirlei naturii umane, o ironie usturătoare a putrezimii morale, un teatru de caractere postmodern, cu personaje îngroşate, tuşate prin gest, mimică şi costume, într-un decor de epocă, rafinat.

Actualizarea numelor, chiar dacă o adaptare a versiunii de Broadway, trimite înapoi spre un teatru de caractere mai curând caragialesc, de aceea nu e extrem de eficientă. Controversată rămâne şi actualizarea în termeni de conflicte de status/rol şi conflicte de interese, deoarece uneori se bazează pe text, iar alteori ar putea părea uşor forţată şi în neconcordanţă cu viziunea de ansamblu, deşi realistă. Dacă personajele sunt conturate, în schimb acţiunile scenice sunt uneori lăsate în suspans (Simon, în interpretarea de mare concentrare a lui Horia Veriveş, se alege cu testamentul, ulterior mărturiei amantei/damei de companie, în interpretarea tumultuoasă a Petronelei Grigorescu, care se alesese cu o cununie). În schimb, un act îl anulează complet pe celălalt în termeni de pragmatică scenică. Scenele se succed destul de alert, dar totuşi cu timeout.

Ceva mai mult decât în alte producţii, dar ca o caracteristică a teatrului secolului ante-pandemic, scenografia contribuie în foarte mare măsură la stilul regizoral. În cazul de faţă, scenograful Dragoş Buhagiar şi stilul acestuia amprentează decisiv întregul complex spectacologic. Atmosfera e una profund detaşată în general, dar mai ales în scenele parodic pasionale (în special Andrei Sava în scena de la tribunal, dar şi Ada Lupu şi Călin Chirilă sau chiar Petronela Grigorescu şi Doru Aftanasiu în scenele cu pricina, când intervin duete exagerate parodic). Teatralitatea actorilor este şarjată, dar rece, soluţiile regizorale devenind în mare măsură soluţii de interpretare actoricească sau făcând apel la elemente de decor (uneori soluţiile butaforic regizorale nu sunt justificate, ca atunci când avocatul scoate din servietă, printre altele, un ananas). Perspectiva asupra teatralităţii apropie în mare măsură propunerea de spectacol de una a unui colaborator redutabil al lui Dragoş Buhagiar, Silviu Purcărete. Absenţa emoţiei însă desparte montarea de cele ale faimosului regizor, unde implicarea intervine uneori subtil, prin muzică, nuanţe de interpretare actoricească.

Propunerea regizorală vine în întâmpinarea nevoii de teatralitate a publicului, dar şi a actorilor, putând constitui într-un bun sens un teatru de actor. Accentuarea teatralităţii conferă iluzia reîntoarcerii la normalitatea teatrului care părea până mai ieri să ia o turnură definitiv virtuală. La cumpăna dintre paradigme teatrale, actorii acceptă provocarea unei convenţii de teatralitate exagerată. Astfel că se evidenţiază prin roluri de compoziţie excesivă Doru Aftanasiu, Ionuţ Cornilă, Cosmin Maxim şi Dumitru Năstruşnicu.

Cu Ada Lupu se încearcă un fel de contre-emploi, dar e prea puţin spus despre contribuţia sa; prin intervenţiile sale de tot felul (gest, manifestare, apariţie), alături de teatralitatea generală exacerbată, corespunzând credinţei în teatralitate a publicului (adesea confundată cu simpla comedie), întrezărim acel altceva de dincolo de şarjă, care la Purcărete putea fi emoţie sau melancolie şi care nu ajunge să prindă contur la Hadji-Culea.

În rolul titular, Călin Chirilă continuă o serie de interpretări vizionar mefistofelice din spectacole precum Cafeneaua (2016, regia Silviu Purcărete, TNI) sau Plugarul şi moartea (2021, regia Silviu Purcărete, TNI). De altfel, interpretarea sa ţine loc de meditaţie în spectacolul de faţă, da capo al fine: „Singura condiţie ca să le ai pe toate la plecare e să le expediezi din timp”.

(Domnul Vulpe/ Sly Fox de Larry Gelbart, după Volpone de Ben Jonson, traducerea: Sorana Lupu, regia: Cristian Hadji-Culea, scenografia: Dragoş Buhagiar şi Iuliana Gherghescu, distribuţia: Călin Chirilă/ Domnul Vulpe, Horia Veriveş/ Simon Dibaciu, Petronela Grigorescu/ Miss Felicia Farfuz, Ada Lupu/ Doamna Periuţă, Doru Aftanasiu/ Căpitanul Grămadă, Cosmin Maxim/ Domnul Periuţă, Adi Carauleanu/ Judecătorul Blestemăţeanu, Ionuţ Cornilă/ Avocatul Târşă, Dumitru Năstruşnicu/ Căpitanul Grămadă, Andrei Sava/ Agentul şef, Robert Agape, Sebastian Pricop, Toma Rîşcă, Mihai Biholar, Iulian Lungu, Ştefan Pîslariu, Sebastian Ilaşcu/ poliţişti, servitori, aprod, grefier, ilustraţia muzicală: Odry Bârcă, premiera: 18 ianuarie 2022, Sala Mare, Teatrul Naţional „Vasile Alecsandri” din Iaşi)

Dana Ţabrea este profesor, doctor în filosofie şi critic de teatru (membru AICT)

© Drepturi de Autor (Copyright) - Acest articol este proprietatea Ziarul de Iasi (www.ziaruldeiasi.ro) si este protejat de Legea dreptului de autor si drepturilor conexe (8/1996). Preluarea acestui articol se poate face, potrivit reglementarilor in vigoare, doar în limita a maximum 500 de caractere, urmate obligatoriu de un link directionat catre acest articol! Orice incalcare a acestor prevederi va fi supusa procedurilor pentru intrarea in legalitate si recuperarea daunelor.

Ultima ora

editorial

300 km autostradă pe an, 15 spitale, 4,6 milioane salarii peste medie

Dan CONSTANTIN

300 km autostradă pe an, 15 spitale, 4,6 milioane salarii peste medie

Iată ce s-ar putea face cu o mai bună colectare a TVA! Rezolvarea acestei probleme ar crea o sursă importantă de venit la buget, şi nu ar mai fi nevoie de creşterea impozitului pe venituri.

opinii

Biberonul

Nichita DANILOV

Biberonul

Mult timp am fost obsedat de casa copilăriei mele. Ea îmi revenea deschizându-şi larg uşile până şi în vis. Dacă se întâmpla însă să-i trec pragul, mă simţea străin. Nici un lucru pe care-l cunoşteam nu se mai afla la locul său, căci spaţiul intim din interiorul casei se transforma într-un adevărat labirint, prin care înaintam încercând să-mi reconstitui anumite scene petrecute în copilărie.

Despre câteva lucruri interesante din Anuarul Statistic al Judeţului Iaşi ediţia 2021 (II)

Ciprian IFTIMOAEI

Despre câteva lucruri interesante din Anuarul Statistic al Judeţului Iaşi ediţia 2021 (II)

În vreme ce, în Ucraina, obiective civile şi militare sunt făcute una cu pământul de invadatorii ruşi, în România zonelor metropolitane (polii de creştere economică) se lansează proiecte imobiliare pe bandă rulantă. 

Mamaia şi „tataia”: O snoavă de prin tren

Michael ASTNER

Mamaia şi „tataia”: O snoavă de prin tren

De la Vinţu de Jos până la Cluj am fost ba trei, ba patru persoane în compartiment. De la Cluj am rămas doar cu o „băbuţă” (aşa i-am zis eu în mintea mea, femeia, bine păstrată şi sprintenă, să tot fi avut cel mult 75 de ani) urcată (am înţeles dintr-o convorbire telefonică de-a ei) de la Deva (şi care mergea şi ea până la capăt, până la Iaşi, adică). 

pulspulspuls

Băieţii de la cumătrie, supăraţi pe sponsorii lui Maia Sandu

PULS

Băieţii de la cumătrie, supăraţi pe sponsorii lui Maia Sandu

Auzim prin zona băieţilor de la cumătrie că e mare agitaţie în zona acestora, cu tot sprijinul indirect de care beneficiază ei dinspre palatul cel roznovan, pe motiv că sunt prea şuntaţi de concurenţa pe bune care vine dinafara Iaşului cu bani tot mai mulţi de investit în cartiere întregi de blocuri.

Caricatura zilei

Cireșe, nu ruble

Editia PDF

Bancul zilei

Doi rechini : - Ce faci, ma? - Am fost bolnav... - Pai, ce-ai avut?  - Am mâncat un general rus si o saptamân (...)

Linkuri sponsorizate

Parteneri

Alte publicatii

    Fotografia zilei

    Intrebarea zilei

    Implementarea benzii unice pentru mijloacele de transport în comun pe toată lungimea șoselei Nicolina, o apreciați ca fiind benefică fluidizării traficului din zonă?

    vezi raspunsuri

    Copyright 2006-2020 © Ziaruldeiasi.ro Toate drepturile rezervate.