De Sănătate

Punem punctul pe știi

SMURD: cum a luat viață serviciul de urgență devenit indispensabil astăzi în România

miercuri, 26 iunie 2024, 02:56
7 MIN
 SMURD: cum a luat viață serviciul de urgență devenit indispensabil astăzi în România

În sprijinul Serviciilor Județene de Ambulanță, în România funcționează din 1990 și SMURD – Serviciul Mobil de Urgență, Reanimare și Descarcerare. Pompierii și personalul medical care intervin în aceste situații de urgență s-au format cu un istoric tumultuos în România, cu multe opreliști și dificultăți. Redăm, în continuare, un istoric pe ani realizat chiar de cei de la SMURD, cu primii ani, de voluntariat, cu primele ambulanțe, primite prin donații sau cu primele pregătiri ale personalului, realizate în străinătate.

Citiți aici integral Ziarul de Sănătate nr. 12

Anul 1990

În septembrie 1990, sub egida Clinicii de Anestezie Terapie Intensivă, a început experimentarea unui sistem de urgență ce funcționează și în alte țări europene. Acesta avea la bază transferul unui echipaj medical spitalicesc cu dotarea necesară la locul unde se află pacientul aflat în stare critică, în vederea acordării unui asistente medicale de urgență calificate.

Echipajul era condus de un medic pregătit în domeniul anesteziei și terapiei intensive și în domeniul medicinei de urgență. La această fază de început, noul serviciu, numit SMUR sau Serviciul Mobil de Urgență și Reanimare, avea în dotare o singură mașină echipată pentru intervenție rapidă, fără posibilitatea de a transporta pacientul, transportul pacientului urmând să se facă cu o autosanitară a Serviciului de Ambulanță.

Anul 1991

În anul 1991, SMUR a primit prima ambulanță de reanimare sub forma unei donații din Germania. Această ambulanță urma să ușureze și în același timp să ridice nivelul îngrijirii pacientului în prespital.

Până în octombrie 1990, noul sistem a funcționat în totalitate cu personal voluntar. Conducătorii ambulanței SMUR erau studenți ai Facultății de Medicină, medici sau voluntari ai Crucii Roșii din Tg. Mureș. După ce încercările de colaborare cu diferite instituții nu au avut rezultatul dorit, în luna octombrie 1991 a început o perioadă experimentală de șase luni, punând echipajul Serviciului Mobil de Urgență și Reanimare sub coordonarea operativă a Grupului de Pompieri Militari Mureș, care urma, în această fază, să asigure conducătorii auto pentru ambulanța de reanimare și spații de cazare și instruire pentru personalul medical al SMUR-ului. Această încercare, care avea să reușească și să devină permanentă, a fost bazată pe modelele aflate în multe țări din lume, unde pompierii sunt direct implicați în acordarea asistenței medicale de urgență și a primului ajutor.

Asemenea modele există în Germania, Franța, Finlanda, Luxembourg, Statele Unite, Canada, Japonia, etc. În noul model de funcționare, SMUR-ul era sub coordonarea Clinicii de Anestezie Terapie Intensivă din punct de vedere medical și sub coordonarea Pompierilor din punct de vedere operativ.

Anul 1992

În anul 1992, Serviciul Mobil de Urgență și Reanimare a continuat să se dezvolte, concentrându-se asupra pregătirii personalului care era aproape în totalitate voluntar și asupra creării unor relații internaționale cu servicii similare din diferite țări. Primele țări cu care s-a realizat o colaborare de lungă durată, încă din 1992, au fost Marea Britanie și Norvegia. Astfel, Crucea Roșie Norvegiană din localitatea Sauda a început sprijinul prin dotarea SMUR-ului cu ambulanțe și echipament medical de urgență, iar Serviciul de Urgență al Spitalului Regal din Edinburgh și Brigada de Pompieri Strathclyde din Glasgow au început un program intens de sprijin pentru dezvoltarea asistenței medicale de urgență și pentru dotarea și pregătirea pompierilor în noi domenii de intervenție, cum ar fi descarcerarea și intervenția la accidentele chimice.

În luna noiembrie a anului 1992, în urma unui curs internațional ce a durat trei săptămâni, cu instructori din Germania, Olanda, Scoția și SUA, a avut loc o aplicație la care au fost invitați reprezentanți ai diferitelor ministere și instituții. În urma acestei aplicații, Ministrul Sănătății a declarat, prin ordinul numărul 1094 din 5 noiembrie 1992, noul sistem din Tîrgu Mureș drept Centru Pilot Național. Acest statut avea să protejeze noul model pe parcursul anilor 1993-1997 împotriva rezistențelor mari cu care s-a confruntat sistemul și a tentativelor de oprire a activității sale. În cadrul cursului din 1992 a fost creat primul laborator de instruire pentru urgență donat de Fundația pentru o Societate Deschisă din Statele Unite.

Anul 1993

În anul 1993, după ce SMUR, timp de aproximativ 2 ani, a funcționat acordând asistență de urgență în faza prespitalicească, o dezvoltare de mare anvergură a avut loc în luna mai, cu sprijinul colegilor de la Serviciul de Urgență al Spitalului Regal din Edinburgh. Această dezvoltare a constat în crearea camerei de reanimare în cadrul Spitalului Clinic Județean Mureș în vederea continuării îngrijirii pacienților în stare gravă aduși de SMUR sau sosiți cu alte mijloace la spital, până la preluarea acestora de diferite secții ale spitalului.

În noua cameră de reanimare urmau să lucreze medicii, asistenții și voluntarii ce lucrau în cadrul echipajelor din faza prespitalicească. Noua cameră de reanimare a redus mortalitatea în cadrul Serviciului de Primiri Urgență al Spitalului Județean Mureș cu aproximativ 50%.

Tot în anul 1993, Brigada de Pompieri Strathclyde din Scoția, a donat prima autospecială de descarcerare Grupului de Pompieri Mureș, instruind și personalul din cadrul Grupului în vederea utilizării corecte și eficiente a acestui echipament. Primul accident la care s-a utilizat acest echipament a avut loc chiar în ziua ceremoniei de predare a echipamentului donat.

Din anul 1993, Serviciul Mobil de Urgență și Reanimare (SMUR) a devenit Serviciul Mobil de Urgență, Reanimare și Descarcerare (SMURD). Tot în anul 1993, primele modele preluate după cel din Târgu Mureș au apărut la Oradea și la Sibiu, adoptând modul de funcționare al sistemului din Târgu Mureș.

Anul 1994

1994 a fost un an de mare importanță din punct de vedere al dezvoltării asistenței medicale de urgență în Județul Mureș și poate chiar la nivel național. Cu sprijinul Serviciului de Urgență din Edinburgh și al BBC-Londra, s-a construit primul departament de urgență unic după modelul celor din Marea Britanie și Statele Unite. Noul Departament sau „Serviciu de Urgență” a fost amplasat în curtea Spitalului Clinic Județean Mureș și a început să funcționeze în 31 iulie 1994. Construirea acestui serviciu a durat aproximativ o lună și a angrenat forțe mari de muncă din Scoția cât și din Târgu Mureș, din partea armatei, a jandarmilor și a pompierilor, cât și din partea unor organizații și a unor voluntari care doreau să vadă noul serviciu cât mai rapid în funcțiune.

La nivelul Grupului de Pompieri, anul 1994 a adus o nouă activitate. Pompierii din Scoția au dotat și au instruit pompierii mureșeni în ceea ce privește intervențiile la accidentele chimice, creând prima unitate de intervenție de acest fel a pompierilor din România. Împreună cu pompierii au participat la cursurile de formare și medicii din cadrul SMURD.

Anii 1995 și 1996

În anii 1995 și 1996 s-a continuat dezvoltarea sistemului și în mod deosebit a componentei de instruire și pregătire a medicilor și a asistenților veniți din diferite regiuni ale țării. Astfel, numai în anul 1997 a fost instruit la Târgu Mureș un număr de aprox. 250 de persoane, ce au inclus medici, asistenți și pompieri, iar în anul 1998 numărul persoanelor instruite a depășit 300.

În luna octombrie a anului 1996, Președintele țării a promulgat Legea 121 a Corpului Pompierilor Militari. Pentru prima dată în România, în cadrul acestei legi la art. 9 și la art. 18 lit.K se specifică faptul că pompierii militari au ca atribuții și acordarea asistenței medicale de urgență și descarcerarea. Această lege pune noul sistem în legalitate după o perioadă de experimentare de aprox. 5 ani. În urma noii legi, Serviciul Mobil de Urgență, Reanimare și Descarcerare a primit numele de Stația de Intervenție pentru Asistență Medicală de Urgență și Descarcerare sau SIAMUD. În județul Mureș se folosesc la momentul actual ambele denumiri, SMURD și SIAMUD.

Anul 1997

În 1997, în urma unor cursuri intensive în medicina de catastrofă efectuate de colegi din Franța, s-a creat echipa de intervenție rapidă ce include 25 de persoane dotate cu pagere care permit chemarea lor la orice oră în cazul unor accidente grave. În anul 1998 această echipă a fost alarmată de 3 ori în vederea intervenției la accidente cu multiple victime. Pregătirea în acest domeniu continuă cu sprijinul Ambasadei Franței care finanțează anual un curs în domeniul medicinei de catastrofă.

Tot în anul 1997, s-a înființat noul dispecerat comun între SMURD și Serviciul de Ambulanță al Județului Mureș. Acesta are sediul în cadrul Departamentului de Primiri Urgențe și este deservit de personal din cadrul Serviciului de Ambulanță Județean sprijinit și de personal din cadrul SMURD-ului.

Anul 1998

Anul 1998 a fost un an special pentru SMURD Tg. Mureș. După încercări pe parcursul a mai mult de doi ani, în luna iunie, pompierii au fost dotați cu o barcă de intervenție pentru apele intrateritoriale. Aceasta era necesară având în vedere înecurile în apele râului Mureș. În acest sens, numai în luna august a anului 1998, pompierii, împreună cu personalul SMURD, au intervenit de 6 ori, folosind această barcă.

În luna iunie 1998 a fost organizată o colectă publică în vederea achiziționării unei noi ambulanțe de reanimare complet dotate. Această colectă a continuat până în luna decembrie a anului 1998, finalizându-se cu achiziționarea celei mai moderne ambulanțe de reanimare din România la un cost de 182.000 mărci germane, fiind dotată de firma Miesen-Germania. Suma în totalitate a fost asigurată de populația, instituțiile și firmele din Județul Mureș. Reușita acestui proiect a fost și rămâne o dovadă a percepției comunității față de activitatea desfășurată de SMURD.

Anul 1999

În anul 1999 s-a introdus în dotarea permanentă a SMURD un elicopter tip Allouette III.

Anul 2000

În anul 2000 au fost înființate două echipaje de prim-ajutor în cadrul pompierilor civili dotate cu defibrilatoare semiautomate, unul în comuna Ibănești, finanțat de primăriile Ibănești, Hodac și Gurghiu, iar celălalt în stațiunea Sovata, finanțat de Primăria Sovata.

Anul 2001

În anul 2001 s-a deschis primul dispecerat integrat 112 care deservește Pompierii, Poliția, Ambulanța și SMURD. Dispeceratul este finanțat de Primăria Municipiului Târgu Mureș împreună cu alte primării din județ și cu Jandarmeria Română.

Anul 2007

În luna septembrie 2007 a avut loc inaugurarea echipajelor de prim-ajutor de tip SMURD din județul Iași. În acest an SMURD Iași a primit încă șase ambulanțe care au fost distribuite anumitor echipaje SMURD din județ (Hârlău, Șipote, Răducăneni, Târgu Frumos).

Publicitate și alte recomandări video

Comentarii