Anunturi de Mica Publicitate
Abonament la editia electronica
Iasi Tv Life
TeleM
TVR Iasi Telejurnal
Abonament la editia tiparita

vineri, 29.03.2024

Şoferii începători ar putea fi obligaţi să aibă însoţitor la deplasări pe timp de noapte

GALERIE
soferi
  • soferi
- +

Şoferii începători ar putea fi obligați să fie însoţiti, la deplasările pe timp de noapte, de o persoană adultă care are permis de conducere de cel puţin cinci ani, potrivit unui amendament adoptat în acest sens în comisiile parlamentare la modificarea Codului rutier.

Senatorii din Comisiile senatoriale juridică, pentru Apărare și Administrație publică au adoptat, în acest sens, un amendament al senatorului Nicolae Moga la proiectul de modificare a Codului rutier propus de Guvern.

Potrivit amendamentului adoptat, conducătorul de autovehicule posesor al categoriilor B1 si Β care are o vechime mai mică de un an de la obţinerea permisului de conducere are obligaţia "să nu conducă vehicule din categoria Β sau BE cu o putere a motorului mai mare de 110 kw" și "să nu conducă vehicule din categoriile A1, A2 (daca nu a posedat anterior A1), B1, Β si BE pe timpul nopţii pe drumurile acoperite cu gheaţă, zăpadă, polei".

Amendamentul mai prevede obligația pentru această categorie de conducător auto "să nu conducă vehicule din categoriile A1, A2 (dacă nu a posedat anterior A1), B1, Β, BE pe autostrăzi pe timpul nopţii sau pe timpul zilei când vizibilitatea este redusă sub 100m" și să fie "însoţit de o persoană adultă, membru al familiei sau posesor al permisului de conducere cu o vechime de cel puţin 5 ani de zile, în deplasarea pe timp de noapte pentru vehiculele din categoria Β sau BE".

La depunerea acestor amendamente, senatorul Nicolae Moga a argumentat că legislația românească trebuie să țină cont de practica europeană şi faptul că anual în România aproximativ 27 la sută din accidentele grave de circulaţie sunt produse de conducători auto cu vârste cuprinse între 18 şi 25 de ani.

"Varianta optimă pentru conducătorii auto începători de a dobândi experienţă în condiţii minime de risc este instituirea unor restricţii de deplasare", a mai menționat acesta.

La propunerea aceluiași senator, membrii celor trei Comisii au decis să se introducă diferenţieri în funcţie de grupa de vârstă a conducătorului auto în ceea ce priveşte perioada de valabilitate a permiselor de conducere.

Astfel, valabilitatea permiselor de conducere pentru va fi de cinci ani pentru persoanele de până la de până la 60 ani și de trei ani pentru cei cu vârsta peste 60 ani în cazul autovehiculele cu mai multe locuri (C1, C1E, C, CE, D1, D1E, D, DE, Tr, Tb şi Tv).

Valabilitatea permisului pentru autoturisme și motociclete (AM, A1, A2, A, B, BI şi BE) pentru conducătorii auto de până la 60 de ani ar urma să fie de 10 ani, de cinci ani pentru cei până la 70 de ani și de trei ani peste această vârstă.

Potrivit unui alt amendament acceptat de membrii celor trei Comisii senatoriale, depus de senatorul Moga, unităţi de asistenţă medicală autorizate să facă examinarea medicală pentru eliberarea permisului de conducere numai după ce rubrica "Antecedente personale" din fişa medicală a fost completată de către medicul de familie sau unitatea medicală care îl are în evidenţă pe solicitant.

Acesta și-a argumentat, în scris, amendamentul arătând că policlinicile și cabinetele autorizate care efectuează examinarea medicală nu dispun de o evidenţă medicală care să conţină istoricul fiecărui pacient sau informaţii despre o eventuală boală cronică.

Senatorii din Comisiile senatoriale juridică, pentru Apărare și Administrație publică mai propun ca toate vehiculele pe care se desfășoară proba practică a examenului de obţinere a permisului de conducere, inclusiv motocicletele, să fie echipate cu sisteme tehnice de monitorizare audio-video pentru asigurarea şi verificarea legalităţii examenului.

Ei au adoptat, în acest sens, un amendament la proiectul Guvernului de modificare a Codului rutier, modificare propusă de senatorul PSD Darius Vâlcov.

În varianta inițială, proiectul de lege pentru modificare a Ordonanţei de urgenţă 195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice prevedea că sunt exceptate de la aceste dotări, la proba practică, mopedele, motocicletele și triciclurile cu motor.

Vâlcov a explicat că în prezent există echipamente performante, care pot fi amplasate pe orice vehicul cu care se susține examenul auto.

Senatorii din cele trei Comisii au continuat, marți, dezbaterile la proiectul de modificare a Codului rutier după ce Biroul Permanent a decis prelungirea termenului de dezbatere și adoptare a acestui act normativ de către Senat, care este primă cameră sesizată, cu două săptămâni.

Mediafax

© Drepturi de Autor (Copyright) - Acest articol este proprietatea Ziarul de Iasi (www.ziaruldeiasi.ro) si este protejat de Legea dreptului de autor si drepturilor conexe (8/1996). Preluarea acestui articol se poate face, potrivit reglementarilor in vigoare, doar în limita a maximum 500 de caractere, urmate obligatoriu de un link directionat catre acest articol! Orice incalcare a acestor prevederi va fi supusa procedurilor pentru intrarea in legalitate si recuperarea daunelor.

Ultima ora

editorial

Cine profită de madam Şoşoacă

Pavel LUCESCU

Cine profită de madam Şoşoacă

Campania care urmează la Iaşi nu trebuie să devină un circ de tip Şoşoacă, decât dacă vrem să ne batem joc de viitorul acestui oraş. Nu vreau să spun că madam SOS România ar trebui ignorată, ci că n-ar fi rău dacă am încerca să înţelegem mai mult ce are în cap când vine vorba de viitorul oraşului şi mai puţin ce vrea ea să ne vândă, adică scandal.

opinii

Distrugerea statuilor

Alexandru CĂLINESCU

Distrugerea statuilor

Frenezia negatoare woke e urmarea obscurantismului, a fanatismului şi a inculturii. Ideologii woke au cale liberă în mass-media, au pătruns în universităţi şi în şcoli. Acţiunile lor n-au nimic comun cu adevărul istoric. Ei pretind că fac dreptate celor ai căror strămoşi au fost umiliţi şi exploataţi, în realitate manipulează istoria şi adâncesc fracturile sociale.

De ce este atât de aspru Postul Mare?

pr. Constantin STURZU

De ce este atât de aspru Postul Mare?

Faţă de celelalte posturi de peste an, Postul Mare (care precede Sfintele Paşti) este considerat unul aspru, atât din punct de vedere alimentar, cât şi din alte puncte de vedere. De ce este – sau ni se pare a fi – Postul Mare atât de aspru? De ce, în genere, ne este atât de greu să postim? Din mulţimea de posibile răspunsuri, să reflectăm azi la trei dintre ele.

Roboţi

Codrin Liviu CUȚITARU

Roboţi

Robotul a trecut, treptat, de la „plimbarea” convulsivă pe coridoarele Universităţii, la alergarea „profesionistă”. Se arăta capabil să sară şi peste obstacole, plăcerea sa supremă fiind „să evite” deliberat, în viteză, femeile de serviciu îngenuncheate pe ciment şi prinse în efortul răzuirii gumelor de mestecat aruncate iresponsabil. Îngrijitoarele se speriau îngrozitor şi ţipau injurios după Robogică (foarte des îl numeau „pocitania dracului”!).

pulspulspuls

Un mare mister la liberalii ieşeni: cine va primi de la Bucale pâinea şi cuţitul listelor din toamnă?

Un mare mister la liberalii ieşeni: cine va primi de la Bucale pâinea şi cuţitul listelor din toamnă?

Un mare mister tace şi face pe piaţa politichiei locale în această perioadă, stimaţi electori: cine va face listele de candidaturi de la parlamentarele din toamnă la liberalii ieşeni? 

Caricatura zilei

La reciclat pet-uri și doze

Când Sistemul Garantie Colectare te pune pe gânduri

Cumpara editia digitala

Vremea in Iasi

Curs valutar

Parteneri

Intrebarea zilei

Vladimir Putin, presedintele Federatiei Ruse, a declarant intr-un interviu dat jurnalistului american Tucker Carlson ca nu va ataca niciun stat NATO. Credeti ca isi va respecta cuvantul dat?

vezi raspunsuri