Anunturi de Mica Publicitate
Abonament la editia electronica
Iasi Tv Life
TeleM
TVR Iasi Telejurnal
Abonament la editia tiparita

“Ziarul de Iaşi” a analizat proiectele marilor oraşe din România

Soluția pentru transportul public din Iași: autobuzele pe credit,tramvaiele pe fonduri UE

GALERIE
transport
  • transport
- +

Sibiu, Braşov, Galaţi, Arad, Piteşti şi Cluj vor împrumuta bani de la BERD. Unele municipalităţi vor cumpăra şi 85 de autobuze, altele vor insista pe transportul ecologic.

Sibiu, Braşov, Galaţi, Arad, Piteşti şi Cluj vor împrumuta bani de la BERD. Unele municipalităţi vor cumpăra şi 85 de autobuze, altele vor insista pe transportul ecologic.
 
Intenţia municipalităţii de a contracta un împrumut pentru achiziţia de autobuze noi a stârnit controverse în spaţiul public. La nivel politic, liberalii au criticat dur demersul şi au subliniat că este o iniţiativă „aberantă” atât timp cât există posibilitatea accesării de fonduri europene pentru o astfel de investiţie. În schimb, reprezentanţii primăriei spun că fondurile europene vor fi utilizate pentru modernizarea de tramvaie şi refacerea unor căi de rulare. Pe forumul online al „Ziarului de Iaşi”, părerile cititorilor sunt de asemenea împărţite în privinţa finanţării achiziţiei a 75 de autobuze prin împrumuturi pe termen lung. „Ziarul de Iaşi” a analizat modul în care au acţionat alte municipalităţi în cazuri asemănătoare, în contextul în care, în ultimele 18 luni, în mai multe oraşe din ţară au fost cumpărate mijloace de transport noi sau au fost iniţiate proiecte în acest sens.
 
Şapte oraşe au acorduri cu BERD pentru achiziţia de autobuze 

În ultimii doi ani, Banca Europeană pentru Reconstrucţie şi Dezvoltare (BERD) a purtat negocieri cu mai multe primării şi companii de transport local din ţară pentru acordarea de credite. În august 2015, BERD a anunţat şi un program special în acest sens cu o schemă de finanţare rambursabilă de până la 120 milioane euro. Printre beneficii se numără credite mai ieftine, precum şi consultanţă şi suport tehnic pentru realizarea achiziţiilor. Între timp, au fost deja acordate sau iniţiate credite la Sibiu (15 milioane euro), Braşov (20 milioane euro), Galaţi (6 milioane euro), Arad (20 milioane euro), Piteşti (13 milioane euro), Cluj (20 milioane euro) şi Iaşi (15 milioane euro), potrivit relatărilor din presa locală şi, acolo unde a fost cazul, hotărârilor adoptate de consiliile locale. Cu excepţia Sibiului şi a Aradului, care investesc în modernizarea infrastructurii de transport, restul oraşelor au achiziţionat sau vor achiziţiona vehicule cu banii de la BERD.

În cazul Aradului, este vorba şi despre şase tramvaie. Planurile investiţionale în cazul celorlalte municipalităţi au vizat 85 de autobuze şi 10 troleibuze la Braşov, 43 de autobuze şi 7 tramvaie la Cluj, 14 troleibuze la Galaţi şi 70 autobuze la Piteşti. În schimb, strategia Timişoarei pentru următorii patru ani prevede achiziţia a 15 tramvaie lungi (1,5 milioane euro/bucata), a 10 troleibuze articulate (450.000 euro/bucata), a 5 troleibuze nearticulate (330.000 euro/bucata) şi 10 autobuze nearticulate (din care care 8 urbane şi 2 pentru rute metropolitane, 220.000 euro/bucata), toate cu fonduri de la Uniunea Europeană. La Iaşi, intenţia este de a achiziţiona 75 de autobuze noi. Conform pre-acordului cu BERD, creditul este de 15 milioane euro cu o maturitate de 12 ani şi o rată a dobânzii cuprinsă între 1,5% şi 1,75% plus ROBOR (3 luni) pentru lei şi între 1,75% şi 2% plus EURIBOR (6 luni) pentru euro, marja finală urmând a fi negociată.

Primăria poate atrage şi fonduri europene

Pentru exerciţiul bugetar 2014 – 2020, Primăria Iaşi are la dispoziţie o sumă de 40,47 milioane euro pentru dezvoltare urbană durabilă. Din aceste fonduri, măsurile pentru modernizarea transportului în comun (căi de rulare/piste de biciclişti/achiziţie mijloace de transport ecologice sau electrice etc.) reprezintă 32,7 milioane euro. La un preţ minimum de 1,2 milioane euro/bucata, Primăria ar putea cumpăra în jurul a 27 de tramvaie noi, dar banii europeni nu pot fi utilizaţi doar pentru o astfel de achiziţie. Alte proiecte constau în reabilitare de linii de tramvai (Iaşi – Dancu, Cinci Drumuri – Baş Ceauş, Bucşinescu – Calea Chişinăului, Podu Roş – Ţesătura, Tepro – Ţuţora, Pod Sf. Ioan – Rond Dancu), modernizarea depoului de tramvaie din Dacia sau înfiinţarea unui sistem e-ticketing în Zona Metropolitană.

Doar aceste trei proiecte au o valoare cumulată estimată la circa 40 milioane euro. Una dintre problemele Iaşului în pregătirea accesării de fonduri constă în faptul că încă nu a aprobat Strategia Integrată de Dezvoltare Urbană (SIDU), document vital pentru obţinerea banilor pe axa 4 de finanţare. În schimb, oraşe ca Timişoara sau Clujul au finalizat SIDU încă din aprilie 2016 şi, respectiv, noiembrie 2015. O altă problemă ţine de întârzierea lansării de către autorităţile centrale a condiţiilor finale în care vor putea fi atrase fondurile UE. 

© Drepturi de Autor (Copyright) - Acest articol este proprietatea Ziarul de Iasi (www.ziaruldeiasi.ro) si este protejat de Legea dreptului de autor si drepturilor conexe (8/1996). Preluarea acestui articol se poate face, potrivit reglementarilor in vigoare, doar în limita a maximum 500 de caractere, urmate obligatoriu de un link directionat catre acest articol! Orice incalcare a acestor prevederi va fi supusa procedurilor pentru intrarea in legalitate si recuperarea daunelor.

Ultima ora

editorial

Moştenirea toxică ce o vor lăsa rectorii ajunşi la al treilea sau al patrulea mandat

Dan CONSTANTIN

Moştenirea toxică ce o vor lăsa rectorii ajunşi la al treilea sau al patrulea mandat

Dacă distinsul profesor „X” sau remarcabilul „Z” au putut să treacă peste lege, eu de ce nu aş putea?

opinii

Roboţi

Codrin Liviu CUȚITARU

Roboţi

Robotul a trecut, treptat, de la „plimbarea” convulsivă pe coridoarele Universităţii, la alergarea „profesionistă”. Se arăta capabil să sară şi peste obstacole, plăcerea sa supremă fiind „să evite” deliberat, în viteză, femeile de serviciu îngenuncheate pe ciment şi prinse în efortul răzuirii gumelor de mestecat aruncate iresponsabil. Îngrijitoarele se speriau îngrozitor şi ţipau injurios după Robogică (foarte des îl numeau „pocitania dracului”!).

Despre discursul regionalist din Moldova (II)

George ŢURCĂNAŞU

Despre discursul regionalist din Moldova (II)

Delestaţi de centru şi captivi între statalismul teritoriului post-sovietic de la est de Prut şi desconsiderarea de la nivelul Bucureştiului, moldovenii din România aleg soluţia cea mai simplă: ştergerea sau renunţarea la identitate. Exemplele sunt multiple şi deseori invocate în scrieri mai vechi, de la divergenţele teritoriale bucovineană (în plin nucleu statal al Moldovei), vrânceană şi gălăţeană, la tendinţele actuale ale tinerilor de a migra pentru studii spre centrele universitare externe Moldovei, deseori mai prost cotate decât Iaşul în sistemul universitar. În aceste condiţii, să nu înţelegi necesitatea unor mişcări care militează pentru scoaterea Moldovei din izolarea impusă de către centru e cam prea mult!

Spărgătoarea de coduri

Bogdan ILIESCU

Spărgătoarea de coduri

Viaţa unui copil de acum 40 de ani (şi aproape sigur şi înainte) era absolut fascinantă pentru că era înmuiată din plin în toată istoria omenirii şi în tot ce avea mai valoros, adunat până atunci, în cărţi. Da, lucrurile alea cu un aer prozaic, mărturia perpetuă a unei invenţii seculare, care, prin natura lor de a păstra scris orice gând pe care i-l încredinţai, obligau la multă atenţie, şi mare responsabilitate şi scriitorul, şi cititorul.

pulspulspuls

Calcule matematice: am putea avea o premieră la locale la Iaşi de ne va durea mintea

Calcule matematice: am putea avea o premieră la locale la Iaşi de ne va durea mintea

Dacă tot v-am servit ieri aicea niscai aritmetică electorală de Bahlui, haideţi să continuăm şi azi cu olecuţă de analiză matematică plus geometrie diferenţială tot pe tema asta incitantă! Nu de alta, dar acuşi încep iar simulările de alegeri, şi măcar să fim pregătiţi.

Caricatura zilei

La reciclat pet-uri și doze

Când Sistemul Garantie Colectare te pune pe gânduri

Cumpara editia digitala

Vremea in Iasi

Curs valutar

Parteneri

Intrebarea zilei

Vladimir Putin, presedintele Federatiei Ruse, a declarant intr-un interviu dat jurnalistului american Tucker Carlson ca nu va ataca niciun stat NATO. Credeti ca isi va respecta cuvantul dat?

vezi raspunsuri