Secretul „Puiului galben”: producătorii ieșeni explică pas cu pas metoda. „Nu e nimic nesănătos”. Ce spun autorităţile sanitare locale?
Scandalul “Puiului vopsit” a stârnit un val de reactii critice din partea marilor (...)
citeste totvineri, 29.03.2024
Vineri, 6 noiembrie, de la ora 18:00, la Borderline Art Space are loc deschiderea expoziției „Spații în aparență. Aruncarea simțurilor dincolo de cealaltă parte a lucrurilor” a artistei finlandeze Sari Palosaari. Curatoriată de Cătălin Gheorghe, expoziția poate fi vizitată până pe 7 decembrie 2020. În contextul pandemiei, vernisajul va fi transmis online, iar vizitarea se face cu respectarea normelor în vigoare, în grupuri de maxim 4 persoane.
Argumentul curatorial:
Expoziția realizată de Sari Palosaari propune deschiderea unei interogații despre posibilitatea depășirii prejudecăților inserate în modul nostru de a ne raporta la lucrurile din natură și din cotidian prin intermediul unor meditații artistice asupra certitudinii cunoașterii noastre științifice. Experimentele de percepție realizate în cadrele minimale ale imaginii video, conceptuale și meditative, și ale prezenței materiale ale pământului, sticlei, plasticului, lichidului, se transformă în experiențe de gândire potențate de referințe la filosofia hibridă a noului materialism și a studiilor științifice și la capacitatea publicului de a își calibra sensibilitatea în relație cu specificitatea dinamicii vizitării expoziției în straturile poroase ale spațiului.
În subsidiaritatea practicii artistei finlandeze Sari Palosaari se pot identifica fire contra-narative substrase din fapte și situații reale care însă se abstractizează poetic și filosofic în procesul producției editării ori al gândirii instalării expoziționale. Fie că lucrează cu obiecte care performează (prin injectarea în materie a unui „agent silențios” ş„snaildynamite”ţ care expandează și desface obiectele pe parcursul expunerii lor), fie că deconstruiește imaginile filmate (prin procese de editare bazate pe suprapuneri și descompuneri ale temporalității filmării), Sari Palosaari este interesată de relatarea impactului schimbării în realitatea trăită, într-o lume care se dez-ordonează compulsiv, auto-performându-se.
În cazul expoziției de la Borderline Art Space, Sari Palosaari propune explorarea conceptului de „exterioritate-în-interior” (eng. exteriority-within) elaborat de Karen Barad în încercarea sa de a descrie filosofia realismului agențial. Pe scurt, termenul utilizat de Barad se referă la acceptarea faptului că granițele lucrurilor sunt poroase și se schimbă în funcție de situarea noastră din perspectiva diferitor câmpuri ale cunoașterii. Lucrurile și oamenii pot intra-acționa generând astfel momente de deschidere, dar și de separare. Noțiunea de „exteriority-within-phenomena” (exterioritate-în-interiorul-fenomenelor) e abordată din perspectiva neîncrederii în posibilitatea de a înțelege ceea ce vedem ca manifestându-se în afara noastră, câtă vreme spațialitatea aflată în afara percepției noastre este captată prin limbaj, însă a cărei topologie se poate afla într-o continuă schimbare datorată unei separabilități agențiale. Astfel, „exterioritatea-din-interior” readuce în discuție relația translativă dintre materie și discurs. Însă, relația noastră cu lumea înconjurătoare nu ar mai trebui să fie văzută ca fiind o relație de simplă reprezentare (din perspectiva unui homodepictor), ci mai curând ca fiind una de performare în interacțiune cu caracterul de agent al materiei. Modelele difracției, de pildă, iluminează natura indefinită a granițelor care performează o acțiune continuă cu care noi, ca spectatori, interacționăm, însă din perspectiva a ceea ce ne apare în funcție de modul în care ne aruncăm simțurile dincolo de cealaltă parte a lucrurilor.
Expoziția de la Borderline Art Space ar fi trebuit să se deschidă simultan, în oglindă, (în seara zilei de 6 noiembrie 2020) cu expoziția de la Centre Photographique Marseille, „Déplacerl’horizon”, din cadrul Bienalei Manifesta 13 (LesParallèles du Sud), unde Sari Palosaari ar fi trebuit să expună o secvență intersecțională, inter-referențială cu expoziția din Iași. Datorită situației pandemice din Franța, expoziția din Marsilia a fost amânată până în ianuarie 2021, captându-ne astfel într-un interior agențial al exteriorității evenimentului.
Sari Palosaari deține o Diplomă de Master în Arte de la Academia Finlandeză de Arte Frumoase și Universitatea de Arte și Design din Helsinki. A participat la mai multe expoziții, festivaluri și evenimente în Finlanda și în străinătate, precum la KiasmaMuseum of ContemporaryArt (FI), RaumaTriennale 2019 (FI), Kunsthalle Turku (FI), VarbergsKonsthall (SWE), Nordic House Reykjavik (IS) , Goldsmith Hall, CAAD, Universitatea din Texas la Austin School of Architecture (SUA) și MoonshinArtMuseum, Sookmyen´sWomens University (KR). Lucrările sale se află în colecțiile EMMA Museum of Modern Art (FI) și The State ArtDepositCollection. Are lucrări publice de mare anvergură la Uppsala, Suedia, și în prezent lucrează la piese de artă publică în Porvoo și în Helsinki, Finlanda. În 2021 este artistă invitată la Bienala Helsinki și artistă în rezidența Triangle din New York (SUA). Palosaari a primit Premiul William Thuring 2016 și Premiul RaimoUtriainen 2008.
Expoziția este organizată de Borderline Art Space prin Asociația Culturală Alt Iași. Proiect co-finanțat de AFCN. Sponsori: Gramma, Cuptorul Moldovencei. Parteneri media: Wink, Radio România Cultural, RFI, Ziarul de Iași, Modernism.ro.
Cuvinte cheie: + Sari Palosaari, Borderline Art Space,
© Drepturi de Autor (Copyright) - Acest articol este proprietatea Ziarul de Iasi (www.ziaruldeiasi.ro) si este protejat de Legea dreptului de autor si drepturilor conexe (8/1996). Preluarea acestui articol se poate face, potrivit reglementarilor in vigoare, doar în limita a maximum 500 de caractere, urmate obligatoriu de un link directionat catre acest articol! Orice incalcare a acestor prevederi va fi supusa procedurilor pentru intrarea in legalitate si recuperarea daunelor.
Prognoză meteo pentru luna aprilie: Temperaturi peste cele normale. În ce zone sunt anunțate ploi
Ciucă se gândește la o confruntare cu Ciolacu la alegerile prezidențiale
Miroslava – comuna cea mai mare și cea mai bogată din regiune. Încotro? (P)
Gamificarea: o aventură magică la școala primară Lorelay! (P)
Este videochatul o nouă cale către independența financiară a fetelor? (P)
Dealer de droguri cu sute de comenzi, iertat de judecători: „A făcut progrese în plan spiritual”
Lovitură în Podu Roş: trei tineri au jefuit maşina de îngheţată. O greşeală minora a şoferului
Temperaturi de vară la început de aprilie. 28 de grade Celsius la Iași
Grindeanu: Contractul pentru încă un lot din secţiunea montana a A8 intră în licitaţie
Premierul anunţă că “nu este oportun ca magazinele să fie închise în weekend”
O capsulă cu senzori ar putea fi o alternativă la endoscopie
Ce pot indica modificările patologice ale examenului de urină? (P)
Moştenirea toxică ce o vor lăsa rectorii ajunşi la al treilea sau al patrulea mandat
Calcule matematice: am putea avea o premieră la locale la Iaşi de ne va durea mintea
Virusul HIV a fost eliminat din celule, deocamdată, în laborator
Pacient de 22 de ani cu limfagiom chistic de mezocolon, operat cu succes la Arcadia
Ultimele calcule privind posibilitatea ca Iaşul să prindă un post de europarlamentar
“Extraordinara poveste a lui Peter Schlemhil” de Adelbert von Chamisso
Pavel LUCESCUCine profită de madam Şoşoacă |
Alexandru CĂLINESCUDistrugerea statuilor |
pr. Constantin STURZUDe ce este atât de aspru Postul Mare? |
Codrin Liviu CUȚITARURoboţi |
Un mare mister la liberalii ieşeni: cine va primi de la Bucale pâinea şi cuţitul listelor din toamnă? |