anunturi
grandchef
Bolta rece
Iasi Tv Life
TeleM
Impact FM regional

Spaţiile pentru artă din Iaşi. O nouă galerie

GALERIE
george plesu
  • george plesu
- +

Orice deschidere a unei noi galerii este un act de curaj care trebuie salutat şi sprijinit. O scenă cât mai efervescentă, care va căuta să scape de conservatorism şi provincialismul care au dominat mult prea multă vreme cultura ieşeană, şi care va dori să fie conectată la trendurile globale, va atrage atenţia şi asupra potenţialului creativ local şi va genera mai multe puncte de diseminare a artei contemporane şi educare a publicului.

 

George PLEŞU

 

La începutul anului, în Iaşi s-a deschis o nouă galerie de artă. Fiind intitulată ArtEast, am crezut în primă instanţă că este vorba de o filială ieşeană a Fundaţiei ARTeast din Tg. Mureş, înfiinţată în 1999 de artistul József Bartha. ONG-ul a fost premiat anul trecut pentru întreaga activitate la Gala Premiilor AFCN şi derulează proiecte culturale prin B5 studio. Ulterior am aflat că galeria e o iniţiativă locală a doamnelor Dana Lungu şi Adela Teodorovici, soţiile fostului şi actualului director ai Muzeului Naţional al Literaturii Române.

În contextul românesc, artele vizuale şi literatura sunt receptate şi tratate ca domenii separate, ale căror publicuri se întâlnesc rareori, în timp ce practicienii colaborează sporadic. În ultimii ani, Iaşul este perceput mai mult ca un oraş literar, atât de participanţii la cultura locală, cât şi la cea naţională, datorită amplorii căpătate de festivalul de literatură şi traducere FILIT, şi continuând aderarea la consecinţele tradiţiei junimiste. Inclusiv din punctul de vedere al finanţărilor din partea autorităţilor locale şi centrale, artele vizuale sunt marginalizate, trecute într-un plan secundar în raport cu interesul pentru literatură.

Complexitatea proiectelor de artă contemporană a făcut ca publicul interesat de fenomenul de expresie al artelor vizuale să se restrângă tot mai mult la cercul profesioniştilor şi studenţilor din instituţiile de profil, pe lângă grupurile de entuziaşti care gravitează în jurul spaţiilor expoziţionale mai vechi sau mai noi. De aceea, implicarea unor profesionişti din zona literaturii nu poate fi decât salutară, mai ales din perspectiva dezvoltării de noi audienţe, prin posibila atragere către artele vizuale a unei părţi a publicului familiar cu zona literară.

Prima expoziţie a Galeriei ArtEast, care a adus împreună două tinere artiste din Iaşi, Marinela Ciobanu şi Rodica Crîşmaru, a fost un prim pas în această direcţie. De altfel, curator al expoziţiei de deschidere, intitulată The L.I.G.H.T., este doamna Dana Lungu, cu o experienţă bogată la Editura UAIC, iar invitat la vernisaj a fost criticul literar Bogdan Creţu. Acest desant dinspre literatură este în sine o declaraţie de intenţie, însă pentru a ne putea pronunţa vizavi de direcţia galeriei este nevoie de mai multe evenimente expoziţionale. Din acest punct de vedere, este interesant cum va fi receptat noul spaţiu la nivel naţional şi dacă ambiţiile sale sunt unele locale, naţionale sau internaţionale.

În Iaşi, un oraş universitar important la nivel naţional, atât din punctul de vedere al numărului de studenţi, cât şi al calităţii învăţământului, îşi desfăşoară activitatea (uneori sporadic, din diferite motive, cu precădere, economice) o serie de instituţii de producţie şi susţinere a proiectelor din domeniul artelor vizuale. 

Galeria Dana este cea mai veche galerie comercială (2006) şi se axează mai mult pe susţinerea artiştilor care se exprimă în medii considerate tradiţionale. Borderline Art Space a apărut în 2015 şi s-a orientat doar către arta contemporană, atrăgând un mix de artişti naţionali şi internaţionali, emergenţi sau consacraţi. Galeria Artep a apărut în 2018 şi are un program uşor imprevizibil ca ritmicitate, inspirat inclusiv de colaborarea apropiată cu Galeria Posibilă din Bucureşti.

Cele mai multe spaţii expoziţionale aparţin de Uniunea Artiştilor Plastici, filiala Iaşi (cu Galeriile Victoria, Th. Pallady, N. Tonitza), însă, ca şi în cazul Galeriei Aparte a Universităţii Naţionale de Arte „George Enescu”, prin statutul juridic al acestora nu există un program expoziţional coerent, temele eclectice depinzând de succesiunea artiştilor (majoritatea membri UAP sau studenţi), care le au la dispoziţie pe perioade scurte (1-3 săptămâni). În Galeria Aparte se desfăşoară şi proiectele de cercetare curatorială şi producţie artistică ale platformei Vector Studio. Acestora se adaugă spaţiul tranzit.ro/Iaşi, o instituţie sprijinită financiar de Fundaţia Erste şi care are un program naţional şi internaţional conceptual, orientat mai mult spre crearea de discurs.

Trebuie trecute în revistă şi dispariţiile unor spaţii: închiderea MERU, care strânsese o comunitate de tineri interesaţi de artă şi design; închiderea Teatrului FIX, care găzduia sporadic şi evenimente din zona artelor vizuale şi acum desfăşoară sporadic proiecte în alte spaţii; indisponibilitatea Galeriei Cupola, a cărei soartă rămâne de urmărit odată cu redeschiderea Palatului Braunstein; închiderea spaţiului cultural hibrid Art+Design, care cuprindea un mini-spaţiu expoziţional şi o librărie cu carte de artă, arhitectură şi design; situaţia tranzit.ro din Iaşi, care a renunţat la spaţiul actual şi caută un nou sediu. Cu atât mai mult, finalizarea lucrărilor la Baia Turcească, anunţată pentru finele acestui an, ar putea reprezenta o gură de oxigen, inclusiv din perspectiva deschiderii unui nou spaţiu, pentru cultura independentă ieşeană.

În comparaţie cu alte oraşe cu ambiţii similare, Iaşul nu stă prea bine la capitolul galerii şi spaţii expoziţionale. Piaţa de artă este aproape inexistentă, colecţionarii cumpărând direct din atelierele artiştilor sau de la galerii din Bucureşti şi case de licitaţii. De aceea, orice deschidere a unei noi galerii este un act de curaj care trebuie salutat şi sprijinit. O scenă cât mai efervescentă, care va căuta să scape de conservatorism şi provincialismul care au dominat mult prea multă vreme cultura ieşeană, şi care va dori să fie conectată la trendurile globale, va atrage atenţia şi asupra potenţialului creativ local şi va genera mai multe puncte de diseminare a artei contemporane şi educare a publicului.

George Pleşu este manager cultural, preşedintele Asociaţiei AltIaşi

© Drepturi de Autor (Copyright) - Acest articol este proprietatea Ziarul de Iasi (www.ziaruldeiasi.ro) si este protejat de Legea dreptului de autor si drepturilor conexe (8/1996). Preluarea acestui articol se poate face, potrivit reglementarilor in vigoare, doar în limita a maximum 500 de caractere, urmate obligatoriu de un link directionat catre acest articol! Orice incalcare a acestor prevederi va fi supusa procedurilor pentru intrarea in legalitate si recuperarea daunelor.

Ultima ora

editorial

300 km autostradă pe an, 15 spitale, 4,6 milioane salarii peste medie

Dan CONSTANTIN

300 km autostradă pe an, 15 spitale, 4,6 milioane salarii peste medie

Iată ce s-ar putea face cu o mai bună colectare a TVA! Rezolvarea acestei probleme ar crea o sursă importantă de venit la buget, şi nu ar mai fi nevoie de creşterea impozitului pe venituri.

opinii

Biberonul

Nichita DANILOV

Biberonul

Mult timp am fost obsedat de casa copilăriei mele. Ea îmi revenea deschizându-şi larg uşile până şi în vis. Dacă se întâmpla însă să-i trec pragul, mă simţea străin. Nici un lucru pe care-l cunoşteam nu se mai afla la locul său, căci spaţiul intim din interiorul casei se transforma într-un adevărat labirint, prin care înaintam încercând să-mi reconstitui anumite scene petrecute în copilărie.

Despre câteva lucruri interesante din Anuarul Statistic al Judeţului Iaşi ediţia 2021 (II)

Ciprian IFTIMOAEI

Despre câteva lucruri interesante din Anuarul Statistic al Judeţului Iaşi ediţia 2021 (II)

În vreme ce, în Ucraina, obiective civile şi militare sunt făcute una cu pământul de invadatorii ruşi, în România zonelor metropolitane (polii de creştere economică) se lansează proiecte imobiliare pe bandă rulantă. 

Mamaia şi „tataia”: O snoavă de prin tren

Michael ASTNER

Mamaia şi „tataia”: O snoavă de prin tren

De la Vinţu de Jos până la Cluj am fost ba trei, ba patru persoane în compartiment. De la Cluj am rămas doar cu o „băbuţă” (aşa i-am zis eu în mintea mea, femeia, bine păstrată şi sprintenă, să tot fi avut cel mult 75 de ani) urcată (am înţeles dintr-o convorbire telefonică de-a ei) de la Deva (şi care mergea şi ea până la capăt, până la Iaşi, adică). 

pulspulspuls

Băieţii de la cumătrie, supăraţi pe sponsorii lui Maia Sandu

PULS

Băieţii de la cumătrie, supăraţi pe sponsorii lui Maia Sandu

Auzim prin zona băieţilor de la cumătrie că e mare agitaţie în zona acestora, cu tot sprijinul indirect de care beneficiază ei dinspre palatul cel roznovan, pe motiv că sunt prea şuntaţi de concurenţa pe bune care vine dinafara Iaşului cu bani tot mai mulţi de investit în cartiere întregi de blocuri.

Caricatura zilei

Cireșe, nu ruble

Editia PDF

Bancul zilei

Doi rechini : - Ce faci, ma? - Am fost bolnav... - Pai, ce-ai avut?  - Am mâncat un general rus si o saptamân (...)

Linkuri sponsorizate

Parteneri

Alte publicatii

    Fotografia zilei

    Intrebarea zilei

    Implementarea benzii unice pentru mijloacele de transport în comun pe toată lungimea șoselei Nicolina, o apreciați ca fiind benefică fluidizării traficului din zonă?

    vezi raspunsuri

    Copyright 2006-2020 © Ziaruldeiasi.ro Toate drepturile rezervate.