Anunturi de Mica Publicitate
Abonament la editia electronica
Iasi Tv Life
TeleM
TVR Iasi Telejurnal
Abonament la editia tiparita

vineri, 29.03.2024

Stiati ca un roman a brevetat cabina catapultabila? Tocmai s-au implinit 84 de ani de la testarea acesteia

GALERIE
Anastase Dragomir, cabina catapultabila d
  • Anastase Dragomir, cabina catapultabila d
- +

În data de 25 august s-au împlinit 84 de ani de la testarea uneia dintre cele mai mari invenții românești care a avut o contribuție esențială la securitatea aviației mondiale. Cabina catapultabilă a aeronavei, este o versiune timpurie a scaunului ejectabil, brevetată la Paris în 1930, și îi este atribuită românului Anastase Dragomir.

La sfârșitul secolului al XIX-lea și începutul secolului XX, mulți entuziaști ai aviației erau preocupați de construirea avioanelor și de pilotarea lor, însă tânărul Anastase Dragomir s-a numărat printre puținii care și-a îndreptat atenția către una dintre problemele aviației de la acea vreme – siguranța pilotării. Pentru a avea mai multe informații despre ceea ce înseamnă dedesubturile construcției unui aparat de zbor, românul a plecat în Franța, unde a lucrat la mai multe uzine de avioane și unde și-a perfecționat propriul sistem pentru salvarea piloților și a pasagerilor în caz de accidente, potrivit jurnaluldesatumare.

La 3 noiembrie 1928, își înregistrează cererea de brevet „Nouveau systeme de montage des parachutes dans les appareils de locomotion aerienne” (Nou sistem de montare al parașutelor la aparate de locomoție aeriană). Obține, alături de un alt inventator român, Tănase Dobrescu, Brevetul nr. 678566 din 2 aprilie 1930 pentru „cabina catapultabilă”. Aceasta reprezenta „un nou sistem de parașutare din aparatele de locomoție aeriana, fiecare pasager având o parașuta proprie care permite, în momentul critic, eliberarea acestui ansamblu de avion, astfel încât parașuta, împreuna cu pasagerul instalat pe scaun, sa treacă printr-o deschizătura a podelei”. Brevetul prevedea ca acest ansamblu de celula-parașută sa aibă mai multe comenzi, manevrabile de către pilot.

Potrivit premiileinovatiei.ro, românul și-a testat pentru prima dată invenția la data de 25 august 1929 pe aeroportul Paris-Orly, din apropierea Paris-ului, organizând ulterior a o nouă testare pe aeroportul Băneasa, în octombrie 1929. În 1950, Anastase Dragomir a obține un nou brevet pentru „celula parașutata”, care consta în folosirea unui spătar curb de glisare pentru ejectarea cabinelor. În 1959 înregistrează o nouă cerere, care avea ca obiect construirea unui avion de transport echipat cu cabine catapultabile, pentru salvarea pasagerilor (brevet obținut în 1960). Ideea romanului se va concretiza prin apariția scaunul ejectabil la avioanele supersonice militare.

© Drepturi de Autor (Copyright) - Acest articol este proprietatea Ziarul de Iasi (www.ziaruldeiasi.ro) si este protejat de Legea dreptului de autor si drepturilor conexe (8/1996). Preluarea acestui articol se poate face, potrivit reglementarilor in vigoare, doar în limita a maximum 500 de caractere, urmate obligatoriu de un link directionat catre acest articol! Orice incalcare a acestor prevederi va fi supusa procedurilor pentru intrarea in legalitate si recuperarea daunelor.

Ultima ora

editorial

Cine profită de madam Şoşoacă

Pavel LUCESCU

Cine profită de madam Şoşoacă

Campania care urmează la Iaşi nu trebuie să devină un circ de tip Şoşoacă, decât dacă vrem să ne batem joc de viitorul acestui oraş. Nu vreau să spun că madam SOS România ar trebui ignorată, ci că n-ar fi rău dacă am încerca să înţelegem mai mult ce are în cap când vine vorba de viitorul oraşului şi mai puţin ce vrea ea să ne vândă, adică scandal.

opinii

Distrugerea statuilor

Alexandru CĂLINESCU

Distrugerea statuilor

Frenezia negatoare woke e urmarea obscurantismului, a fanatismului şi a inculturii. Ideologii woke au cale liberă în mass-media, au pătruns în universităţi şi în şcoli. Acţiunile lor n-au nimic comun cu adevărul istoric. Ei pretind că fac dreptate celor ai căror strămoşi au fost umiliţi şi exploataţi, în realitate manipulează istoria şi adâncesc fracturile sociale.

De ce este atât de aspru Postul Mare?

pr. Constantin STURZU

De ce este atât de aspru Postul Mare?

Faţă de celelalte posturi de peste an, Postul Mare (care precede Sfintele Paşti) este considerat unul aspru, atât din punct de vedere alimentar, cât şi din alte puncte de vedere. De ce este – sau ni se pare a fi – Postul Mare atât de aspru? De ce, în genere, ne este atât de greu să postim? Din mulţimea de posibile răspunsuri, să reflectăm azi la trei dintre ele.

Roboţi

Codrin Liviu CUȚITARU

Roboţi

Robotul a trecut, treptat, de la „plimbarea” convulsivă pe coridoarele Universităţii, la alergarea „profesionistă”. Se arăta capabil să sară şi peste obstacole, plăcerea sa supremă fiind „să evite” deliberat, în viteză, femeile de serviciu îngenuncheate pe ciment şi prinse în efortul răzuirii gumelor de mestecat aruncate iresponsabil. Îngrijitoarele se speriau îngrozitor şi ţipau injurios după Robogică (foarte des îl numeau „pocitania dracului”!).

pulspulspuls

Un mare mister la liberalii ieşeni: cine va primi de la Bucale pâinea şi cuţitul listelor din toamnă?

Un mare mister la liberalii ieşeni: cine va primi de la Bucale pâinea şi cuţitul listelor din toamnă?

Un mare mister tace şi face pe piaţa politichiei locale în această perioadă, stimaţi electori: cine va face listele de candidaturi de la parlamentarele din toamnă la liberalii ieşeni? 

Caricatura zilei

La reciclat pet-uri și doze

Când Sistemul Garantie Colectare te pune pe gânduri

Cumpara editia digitala

Vremea in Iasi

Curs valutar

Parteneri

Intrebarea zilei

Vladimir Putin, presedintele Federatiei Ruse, a declarant intr-un interviu dat jurnalistului american Tucker Carlson ca nu va ataca niciun stat NATO. Credeti ca isi va respecta cuvantul dat?

vezi raspunsuri