De Sănătate

Punem punctul pe știi

Structurile neuronale arată diferit la copiii cu autism

miercuri, 06 noiembrie 2024, 03:00
3 MIN
 Structurile neuronale arată diferit la copiii cu autism

Caracterizată prin diferențe comune în comportamentele motorii și sociale, Tulburarea de spectrul autist (TSA) este, de asemenea, o afecțiune care afectează indivizii în mod unic. Identificarea trăsăturilor din creier care pot explica diversele sale manifestări și punctele comune la toate vârstele a reprezentat un obiectiv pentru oamenii de știință care încearcă să înțeleagă cauza acestei afecțiuni.

Citiți versiunea integrală a Ziarului de Sănătate, numărul 31

Cea mai recentă cercetare, realizată de o echipă de la Universitatea Rochester din New York, utilizează tehnici avansate de scanare care se bazează pe cercetări anterioare privind variațiile neurologice ale persoanelor cu TSA, oferind o privire mai atentă la densitatea și structura materiei cenușii a creierului.

De multe ori este dificil să se efectueze acest tip de analiză pe persoane vii – astfel încât o mare parte din datele existente se bazează pe subiecți post-mortem mai în vârstă – dar noua tehnologie de captare și procesare a imaginilor înseamnă că acum putem vedea și modul în care creierul este conectat la persoanele mai tinere.

„Ne-am petrecut mulți ani descriind caracteristicile mai mari ale regiunilor creierului, cum ar fi grosimea, volumul și curbura”, spune neurologul Zachary Christensen de la Universitatea  Rochester.

Potrivit acestuia, tehnicile mai noi din domeniul neuroimagisticii, pentru caracterizarea celulelor cu ajutorul RMN ( imagistică prin rezonanță magnetică), dezvăluie noi niveluri de complexitate pe parcursul dezvoltării.

Cercetătorii au utilizat o formă de RMN cu contrast ridicat pentru a construi hărți detaliate ale creierului a 142 de copii cu autism, comparându-le cu imagini luate de la 8.971 de martori (copii fără acest diagnostic). Un set de citiri a fost efectuat atunci când voluntarii aveau 9 sau 10 ani, iar un set ulterior a fost efectuat câțiva ani mai târziu.

Comparațiile au evidențiat densități neuronale mai mici în anumite regiuni ale cortexului cerebral considerate a fi responsabile pentru capacitatea umană de a învăța, de a raționa, de a rezolva probleme și de a forma amintiri, cu succes.

În alte zone, densitatea neuronilor era mai mare. Acesta a fost cazul unei regiuni numite amigdala, de exemplu, despre care oamenii de știință cred că ajută la procesarea emoțiilor.

Mai mult, atunci când s-au comparat copiii cu autism cu cei cu ADHD și anxietate, aceste diferențe păreau să fie specifice autismului.

Este prea devreme pentru a spune ce înseamnă aceste diferențe de densitate, dar ele ar putea ajuta la explicarea unora dintre caracteristicile autismului, potrivit specialiștilor. În mod important, noile metode de imagistică înseamnă că acum cercetătorii pot urmări afecțiunea pe măsură ce se dezvoltă.

„Dacă caracterizarea abaterilor unice în structura neuronilor la cei cu autism poate fi făcută în mod fiabil și relativ ușor, acest lucru deschide o mulțime de oportunități pentru a caracteriza modul în care se dezvoltă autismul”, spune Christensen.

Aceste măsuri pot fi utilizate pentru a identifica persoanele cu autism care ar putea beneficia de intervenții terapeutice mai specifice.

Doar relativ recent cercetătorii au putut efectua scanări neinvazive ale creierului cu o asemenea acuratețe și un asemenea nivel de detaliu, iar eforturile sunt deja în curs de desfășurare pentru a urmări persoanele cu autism pe perioade mai lungi, pentru a ajuta la înțelegerea modificărilor cerebrale care îi face să vadă lumea diferit.

„Constatările transformă cu adevărat ceea ce știm despre dezvoltarea creierului pe măsură ce urmărim acest grup de copii din copilărie până la vârsta adultă timpurie”, spune neurologul John Foxe, de la Universitatea Rochester.

Cercetarea a fost publicată în revista Autism Research.

Publicitate și alte recomandări video

Comentarii