Studiu ADN: Câinele, cel mai vechi companion al omului

duminica, 23.01.2022

Studiu ADN: Câinele, cel mai vechi companion al omului

caine
  • caine

Câinele, pe lângă caracterul de „cel mai bun prieten al omului”, este şi cel mai vechi companion al lui, arată rezultatele unui studiu ADN realizat de o echipă internaţională de cercetători, citează BBC.

Analiza a dezvăluit că domesticirea câinelui datează de 11.000 de ani, de la finalul ultimei glaciaţiuni. Acest lucru confirmă că patrupedele au fost domesticite înaintea oricărei alte specii cunoscute.

Câinii erau răspândiţi în emisfera nordică la acel moment şi erau deja împărţiţi în cinci tipuri diferite.

În ciuda expansiunii câinilor europeni în era colonială, urme ale strămoşilor lor rezistă în America, Asia, Africa şi Oceania.

Dr. Pontus Skoglund, co-autor al studiului şi lider al laboratorului Ancient Genomics de la Institutul Crick din Londra, a declarat: „Câinii sunt cu adevărat unici prin faptul că sunt aceste vietăţi stranii, dacă te gândeşti. Când toţi oamenii erau încă vânători, ei au domesticit ceea ce este de fapt un carnivor sălbatic - lupul”.

„De ce au făcut oamenii asta? Cum a apărut asta? De asta suntem interesaţi în definitiv”.

Anders Bergström, autor şi cercetător la Crick, a spus: „Dacă privim în urmă cu patru sa cinci mii de ani, putem observa că Europa era un loc foarte divers când vine vorba despre câini. Deşi astăzi câinii europeni au forme atât de diferite, genetic, ei derivă dintr-un subgrup restrâns al diversităţii care exista”.

O echipă internaţională a analizat întreg genomul a 27 de câini din vechime asociaţi cu diverse culturi arheologice. Au comparat aceste analize între ele, dar şi cu câinii moderni.

Rezultatele au dezvăluit că rase precum Rhodesian Ridgeback, din sudul Africii, şi Chihuahua şi Xoloitzcuintli, din Mexic, au reţinut urme genetice ale vechilor câini din regiune.

Greger Larson, co-autor de la University of Oxford, a afirmat: „Câinii reprezintă cel mai vechi şi mai apropiat partener animal al nostru”.

Este crezut că ei au evoluat din lupii care au ajuns în taberele oamenilor. După ce au fost îmblânziţi, este posibil să fi fost folosiţi de oameni la vânătoare sau pentru pază.

Rezultatele mai arată că toţi câinii se trag dintr-o singură populaţie de lupi dispărută sau, probabil, din unii strâns înrudiţi.

Dr. Skoglund a mai spus că este neclar când şi unde s-a petrecut iniţial domesticirea.

Multe animale, precum pisicile, este posibil să fi devenit animale de companie când oamenii s-au stabilit, în urmă cu 6.000 de ani, pentru a se dedica culturi pământului.

Descoperirile au fost publicate în revista Science.

Avem selecţioner!

Avem selecţioner!

Dinspre conclavul de la „Casa Fotbalului” se iţesc dâre de fum alb, numai că cine e alesul rămâne un mister.

Seimeni (XVI). Instaurarea regimului comunist: colhozul, geaceul, ceapeul (4)

Seimeni (XVI). Instaurarea regimului comunist: colhozul, geaceul, ceapeul (4)

Autorul prezintă în continuare procesul rapid de dispariţie a ţărănimii prin colectivizarea comunistă a agriculturii, aşa cum l‑a perceput în propria copilărie.

Din bucătăria rugăciunii

Din bucătăria rugăciunii

Sfântul Sinod al Bisericii Ortodoxe Române a consacrat 2022 ca fiind "Anul omagial al rugăciunii în viaţa Bisericii şi a creştinului” şi "Anul comemorativ al sfinţilor isihaşti Simeon Noul Teolog, Grigore Palama şi Paisie de la Neamţ”. De fapt, şi când vorbim despre sfinţii isihaşti, tot despre rugăciune vorbim. Adică despre ceea ce ne orientează spre Dumnezeu.

Economia, ştiinţă sau pseudoştiinţă?

Aurelian-Petruș PLOPEANU

Economia, ştiinţă sau pseudoştiinţă?

„Când teoria matematică este arbitrul suprem al adevărului, devine dificil să vedem diferenţa dintre ştiinţă şi pseudoştiinţă. Rezultatul sunt oameni precum judecătorul din procesul lui Evangeline Adams sau Fiul Raiului din China antică, care au încredere în exactitatea matematică a teoriilor fără a lua în considerare performanţele lor - care confundă matematica cu ştiinţa, raţionalitatea cu realitatea.” (Levinovitz, 2016)

Atenţiune, atenţiune! Ta-ra-ram, ta-ra-ram: iaca noua împărţeală a dregătoriilor moldave!

Veşti noi pe astăzi, stimaţi telespectatori, multe “bombă”, despre noua împărţeală de posturi de şefi regionali din Moldova, la instituţiunile ce au sediul, multe din ele, taman la Iaşi.

Fără certificat verde în UK