mineralia
Impact FM regional

STUDIU: Fumul degajat de incendiile de vegetaţie poate răspândi boli infecţioase

incendii vegetatie
  • incendii vegetatie

Fumul degajat de incendiile de vegetaţie poate răspândi boli infecţioase, potrivit unei cercetări publicate în revista Science, citată de BBC. Oamenii de ştiinţă spun că microbii şi diverse specii de fungi pot supravieţui în număr mare în norii de fum.

Autorii studiului cred că este posibil ca organisme din sol cunoscute că provoacă infecţii ar putea fi transferate în acest fel. Astfel, ei susţin că este urgent ca autorităţile sanitare să facă o monitorizare mai serioasă a fumului emanat de incendiile de vegetaţie. Timp de decenii, a fost presupus că în acest fum nu supravieţuiesc prea multe organisme. A mai fost estimat că dacă fumul reprezintă o ameninţare pentru sănătatea oamenilor este din cauza particulelor conţinute.

Este cunoscut că aceste particule microscopice de cenuşă sunt foarte iritante, cauzând probleme respiratorii şi cardiovasculare. Centrul american pentru contolul bolilor (CDC) a precizat că pompierii sunt supuşi riscului de a dezvolta o infecţie cauzată de o specie de fungi care se transmite prin aer - coccidioidomycosis.

Folosind noi tehnici de a capta microbii din fum, cercetătorii spun că au găsit peste 900 de tipuri diferite de bacterii şi aproximativ 100 de fungi unici.

„Diversitatea de microbi pe care am găsit-o până acum în cele câteva studii pe care le-am făcut este impresionantă”, a spus dr. Leda Kobziar de la University of Idaho, care a condus analiza. „Aceşti taxoni (grupuri de organisme vii) nu au fost găsiţi în aerul fără fum în aceleaşi regiuni înainte de incendii, dovedind că prin combustie şi vântul asociat microbii sunt trimişi în coloanele de fum”.

Cercetătorii sunt de părere că microbii sunt ataşaţi particulelor din fum. Chiar şi în cazul incendiilor de mare intensitate, oamenii de ştiinţă au găsit bacterii în abundenţă la 300 de metri deasupra focului. Peste 60% dintre acestea erau viabile. Ei cred că particulele pe care acestea călătoresc le protejează de radiaţiile ultraviolete, care le-ar putea ucide.

„Am găsit microbi despre care se ştie că provoacă probleme respiratorii, care pot cauza astm, de exemplu. Probabilitatea ca organisme din sol şi de pe plante cunoscute cauzatoare de infecţii este mare, dar este nevoie ca acest lucru să fie testat prin experimente”, a mai spus Kobziar.

Studiile anterioare asupra furtunilor şi uraganelor au arătat că aceşti agenţi patogeni pot călători pe distanţe foarte lungi, însă niciunul nu a arătat o astfel de deplasare în cazul bacteriilor din norii de fum.

„Când infecţiile sunt detectate la pacienţi, agenţii potenţial cauzatori sunt crezuţi că sunt endemici”, a adăugat Kobziar. „Pe de altă parte, fumul estompează liniile dintre regiuni. Este posibil ca multe cazuri de infecţii cauzate de agenţi patogeni nedeterminaţi să fie provocate de transportul microbilor prin fum din afara ariilor unde sunt endemici. Este posibil ca fumul să fie veriga lipsă în explicaţia acestor modele de infecţie”. Ea a adăugat: „Acest lucru poate avea şi ramificaţii ecologice”.

Ochiul care nu mai vede (IV)

Cătălin ONOFREI

Ochiul care nu mai vede (IV)

Cum de-au căzut ţărăniştii atât de jos?

Educaţia colaterală

Educaţia colaterală

Lăsaţi copiii să încerce singuri, lăsaţi-i să se dea cu capul de perete, să simtă durerea, învăţaţi-i să se aştepte la greşeli şi la lucruri imprevizibile şi să se adapteze, altfel nu vor ajunge adulţi deplini şi independenţi, iar lumea rea şi crudă prin natura ei îi va face nefericiţi.

Se mărită Adriana!

Cristina DANILOV

Se mărită Adriana!

După o perioadă în care evenimentele au fost restricţionate din cauza pandemiei de Covid-19, viaţa, iată, şi-a reluat cursul, cel puţin în cazul nunţilor. Primim deja invitaţii, ne preocupăm de ţinuta pe care o vom purta la petrecere, ne gândim la cadoul de casă nouă şi nu doar la acestea: ne gândim la miri, la drumul pe care îl vor urma împreună, mulţi retrăind chiar emoţia din ziua nunţii noastre. O nostalgie plăcută pe care am simţit-o şi eu atunci când colega mea de birou, Adriana, mi-a înmânat, radiind de fericire, invitaţia la nunta ei. Prilej bun de a spune, azi, câteva cuvinte despre căsătorie şi petrecerea prin care o facem cunoscută tuturor celor dragi din viaţa noastră.

Oglinda fisurată a lui Nicolae Stan

Nichita DANILOV

Oglinda fisurată a lui Nicolae Stan

Lumea lui Nicolae Stan se configurează rotindu-se melancolic în jurul pipei din lemn de cireş pe care o fumează agale stând în cerdacul casei parohiale tânărul preot al satului Crăsani, Radu Plămadă, pătruns până dincolo de adâncul sufletului său de ceea ce crede că ar fi menirea sa.

Iacătă-l şi pe sforarul politic în izmene!

Vă mai amintiţi, stimaţi telespectatori şi fini observatori ai vieţii politice de Bahlui, ce mai conflict şi ce mai sudălmi răzbăteau până-n drum între conţilierul fost UNPR Manolache, om de-al gheneralului Oprea Izmană (apropo, iată ce pantaloni tip izmană are şi conţilierul de care vă spunem!) şi fostul şef de Cejău Popa? Ba chiar zice lumea că odată erau cât pe ce să-şi înfingă şi mâinile-n gât, nu alta.

BAC