Studiu: perioada lungă de incubație a dinozaurilor, chiar și de 6 luni, poate fi unul dintre motivele extincției acestora

dinozauri
  • dinozauri

Unii pui de dinozaur aveau nevoie de trei până la șase luni pentru a ecloza, conform unui anunț făcut luni de oamenii de știință care au studiat dinți ai unor embrioni fosilizați aparținând acestor animale preistorice, informează Xinhua.

Datorită faptului că păsările sunt dinozauri vii, cercetătorii au crezut multă vreme că perioada de incubație în cazul acestor animale preistorice era similară, respectiv între 11 și 85 de zile. Comparativ, ouăle reptilelor au nevoie în mod obișnuit de o perioadă de două ori mai mare — câteva săptămâni sau luni. Studiul recent, publicat în jurnalul american „Proceedings” al Academiei Naționale de Științe, demonstrează că, în ciuda presupunerilor anterioare, durata de incubație în cazul dinozaurilor este mai degrabă asemănătoare cu cea a reptilelor decât a păsărilor, scrie AGERPRES.

„Una dintre cele mai mari necunoscute în privința dinozaurilor se referă la embriologia acestora — practic nu se cunoaște nimic”, explică într-un comunicat Gregory Erickson, profesor la Universitatea de Stat din Florida. „Ouăle lor incubau încet, precum cele ale verilor lor, reptilele — crocodilii și șopârlele? Sau rapid, așa ca în cazul dinozaurilor vii — păsările?”, mai scrie acesta. În cadrul recentei cercetări, echipa de oameni de știință a studiat dinți fosilizați aparținând a doi embrioni bine conservați de dinozauri din ordinul Ornithischia, cu un spectru larg de dimensiuni. Unul dintre aceștia este Protoceratops, un dinozaur de dimensiunea unui porc, găsit în Asia, ale cărui ouă erau destul de mici — circa 194 de grame — iar celălalt este Hypacrosaurus, un animal preistoric foarte mare, asemănător unui ornitorinc, ale cărui rămășițe au fost descoperite în Alberta, Canada, ouăle sale cântărind peste patru kilograme.

În urma scanării maxilarelor embrionice cu ajutorul tomografiei computerizate și a altor analize efectuate la microscop, cercetătorii au aflat că embrionii de Protoceratops aveau circa trei luni când au murit, iar cei de Hypacrosaurus aveau aproximativ șase luni. Oamenii de știință au precizat că rezultatele ar putea fi diferite dacă s-ar putea analiza mai mulți dinozauri cu aspect de pasăre, precum Velociraptorul, însă până acum au fost descoperite foarte puține fosile de embrioni de dinozaur. În studiu se menționează că perioada lungă de incubație expunea ouăle de dinozaur și pe părinții acestora la prădători, foamete și fenomene periculoase. În plus, dezvoltarea embrionară lentă i-ar fi pus pe dinozauri în dezavantaj față de alte specii care au reușit să supraviețuiască fenomenului care a condus la extincția din urmă cu 65 de milioane de ani, mai arată sursa citată.

Spre un partid al ardelenilor

Cătălin ONOFREI

Spre un partid al ardelenilor

Nu v-aţi săturat de dictatura „miticilor”?

Franta a construit în insula Reunion o autostrada-viaduct de 12,5 km (care a costat 1,7 miliarde euro), ce serpuieste prin O (...)

Extremişti

Extremişti

Ignoranţa de azi nu este una impusă de sistem aşa cum era să spunem pe timpul regimului comunist, ci una exercitată de fiecare individ ori grup în parte asupra lui însuşi. Civilizaţie înseamnă în primul rând diversitate, acceptarea ideii că nu există o singură viziune asupra lumii, iar toate celelalte sunt nocive ori malefice şi că ar trebui eliminate.

Rolul societăţii civile în consolidarea democraţiei

Ciprian IFTIMOAEI

Rolul societăţii civile în consolidarea democraţiei

Prezenţa unei societăţi civile cu forme de manifestare diverse şi active constituie un factor de consolidare democratică. Există diferite definiţii ale conceptului de „societate civilă”. În limbajul comun, sensul atribuit este adesea unul reducţionist, mulţi dintre noi reducând societatea civilă la activitatea organizaţiilor nonguvernamentale. Cristian Pîrvulescu, politolog şi activist civic, consideră societatea civilă un „concept cu geografie variabilă” care propune o invitaţie la regândirea raportului dintre, pe de o parte, individ/ cetăţean, iar pe de altă parte, stat/ societate.

Moştenirea lui Trump

Mihai DORIN

Moştenirea lui Trump

Noul preşedinte Joe Biden şi-a inaugurat mandatul - probabil ultimul - în termeni paradoxal rasişti: „Trebuie să încheiem cu supremaţia albilor!”. Afirmaţia este stupefiantă, având în vedere că această supremaţie s-a restrâns treptat, după perioada colonială şi a fost delegitimată masiv de către Abraham Lincoln şi războiul de secesiune, pentru a se destrăma efectiv, odată cu Martin Luther King.

O coincidenţă politică de zile mari pe linia strategică Iaşi - Suceava - Neamţ şi retur

Şi pentru că tot am încheiat săptămâna trecută cu dosarul liberalului ieşean cu origini sucevene dar şef peste filiala de la Neamţ, mister Mugurel Cozmanciuc, haideţi să vă mai spunem una azi despre chestiune, ca să nu rămână nespusă.

Pe scena Operei din Iași