Studiu: Zilele erau mai scurte în vremea dinozaurilor

sambata, 06.03.2021

Studiu: Zilele erau mai scurte în vremea dinozaurilor

DINO
  • DINO

Pe vremea când dinozaurii lăsau încă urme proaspete în noroi, planeta noastră se învârtea mai rapid în jurul propriei axe, zilele erau mai scurte decât în prezent cu 30 de minute, iar în consecinţă anii erau cu o săptămână mai lungi, conform unui nou studiu bazat pe analiza inelelor de creştere ale unor scoici dintr-o specie dispărută, transmite Live Science, care citează un studiu publicat în luna februarie în revista Paleoceanography and Paleoclimatology.

Aceste scoici, din specia Torreites sanchezi, au trăit în urmă cu 70 de milioane de ani în mările calde şi de mică adâncime din acea perioadă, într-o regiune aflată în prezent în munţii din Oman, în Orientul Mijlociu.

Aceste scoici creşteau foarte rapid în habitatul lor din recifele coraliere ale vremii, iar pentru fiecare zi de viaţă, pe cochilia lor apărea un inel de creştere. Un astfel de organism trăia în jur de 9 ani. O echipă de cercetători a analizat cochiliile acestor scoici pentru a afla mai multe despre viaţa din Cretacicul Târziu, cu aproximativ 5 milioane de ani înainte de dispariţia acestor scoici şi a dinozaurilor cu care erau contemporane.

Cercetătorii au folosit un laser pentru a perfora nişte găuri microscopice în cochilia acestor scoici. Analiza materialului prelevat astfel oferă informaţii despre temperatura şi chimia apei în care au trăit aceste moluşte.

Prin analiza acestor cochilii de scoici “am putut practic să vedem cum arăta o zi acum 70 de milioane de ani”, conform coordonatorului acestui studiu, Niels de Winter, un geochimist de la Vrije Universiteit Brussel.

Analiza acestor cochilii bivalve a dezvăluit că apa marină era mai caldă în acea perioadă decât se credea. Apa ajungea la temperatura de 40 de grade Celsius în timpul verii şi nu scădea sub 30 de grade Celsius pe timpul iernii.

De asemenea, cercetătorii au descoperit că cochiliile creşteau mai mult în timpul zilei decât noaptea, ceea ce sugerează că aceste scoici aveau poate o relaţie în simbioză cu o altă specie sau specii care erau capabile să sintetizeze lumina solară pentru a obţine energia necesară funcţionării metabolismului şi contribuiau la creşterea şi dezvoltarea recifelor.

Cochiliile acestor moluşte străvechi erau influenţate de variaţiile sezoniere, iar cercetătorii au reuşit să identifice influenţa diferitelor anotimpuri asupra acestor organisme. Ei au aflat că în acea perioadă, anii aveau 372 de zile, iar zilele aveau 23 de ore şi 30 de minute. Oamenii de ştiinţă ştiau că în vremurile acelea, zilele erau mai scurte, însă analiza acestor cochilii fosilizate a dezvăluit cu cât anume erau mai scurte în Cretacicul Târziu.

Durata zilelor a crescut şi este în continuă creştere, pentru că gravitaţia Lunii încetineşte rotaţia Pământului, generând frecare prin fenomenul de maree. Pe măsură ce viteza de rotaţie a Pământului încetineşte, Luna se distanţează de Terra. Conform calculelor, în prezent Luna se îndepărtează de Pământ cu aproximativ 3,82 centimetri pe an. AGERPRES

Proiectele, iluzii în fotbalul ieşean

Proiectele, iluzii în fotbalul ieşean

Atunci, când Politehnica va fi un club puternic, când Copoul va fi un punct de atracţie pentru fotbaliştii din toată Moldova, atunci ne putem gândim şi la antrenorul necesar pentru a râvni la performanţă

Franta a construit în insula Reunion o autostrada-viaduct de 12,5 km (care a costat 1,7 miliarde euro), ce serpuieste prin O (...)

Monumenta linguae Dacoromanorum. Scurt istoric al unui proiect filologic major (IV)

În foiletonul de faţă autorul evidenţiază rolul pe care l‑a jucat proiectul MLD la trezirea printre tinerii cercetători a interesului pentru studiile biblico-filologice.

Hirotonie de Episcop: Preasfinţitul Nichifor Botoşăneanul

Hirotonie de Episcop: Preasfinţitul Nichifor Botoşăneanul

Mâine va fi hirotonit noul Episcop-vicar al Arhiepiscopiei Iaşilor, Nichifor Botoşăneanul, ales de Sfântul Sinod al Bisericii Ortodoxe Române în şedinţa sa din 25 februarie 2021. Acest post de Episcop-vicar era vacant după ce, anul trecut, Preasfinţitul Părinte Calinic Botoşăneanul a fost ales şi întronizat Arhiepiscop al Sucevei şi Rădăuţilor. Vorbim, aşadar, despre un eveniment rar, un moment istoric. În Catedrala Mitropolitană din Iaşi, precedenta hirotonie de episcop săvârşită a fost tocmai cea a Preasfinţitului Calinic Botoşăneanul, în urmă cu 30 de ani, pe 25 martie 1991.

Ce înseamnă să ai de-a face cu o lume mult prea complexă ca să o poţi înţelege pe deplin? (I)

Aurelian-Petruș PLOPEANU

Azi vă voi familiariza cu câteva dintre ideile şi teoriile unui om de ştiinţă, eseist, filozof şi fost trader, unul dintre cei mai cunoscuţi şi urmăriţi specialişti în înţelegerea probabilităţii, incertitudinii şi riscului. Fie că vorbim de lebădă neagră, (anti)fragilitate, sisteme complexe, stresor, şoc, criză, instabilitate, volatilitate sau predictibilitate, aceste noţiuni sunt extrem de criticate de către multe gulere scrobite ale orgolioşilor scientişti.

Suferinţele discrete ale madamei

Una mai molcuţă, de uichend, pe azi, dacă tot e sâmbătă şi e aşa frig afară. Şi ce ar putea fi mai moale şi mai pufos decât opera lirică, stimaţi telespectatori, şi mai ales graniţa penală a acesteia cu politichia mâloasă de Bahlui?

De citit